ثروت و سرمایه کشور ما نفت و معادن نیست/ تبدیل 64 پژوهش سرای کشور به آزمایشگاه نانو

وزیر آموزش و پرورش گفت:هم اکنون با همکاری معاونت علمی 64 پژوهش‌سرا به آزمایشگاه نانو تکنولوژی تبدیل شده تا انگیزه در بین دانش آموزان افزایش پیدا کند.

تبدیل 64 پژوهشسرا به آزمایشگاه نانو تکنولوژی در کشور
به گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش در مراسم تجلیل از افتخار آفرینان المپیادهای علمی سال 94 عصر امروز در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد گفت:نقش مسابقات و المپیادها در افزایش انگیزه در دانش آموزان زیاد بوده و با برگزاری المپیادهای مختلف به هدف اصلی مان در امر آموزش و ایجاد انگیزه بیشتر در بین دانش آموزان می رسیم.

وی ادامه داد: زمانی در آموزش و پرورش به دروس آزمایشگاهی کمتر توجه می شد و با رفع این مشکل به هدف آموختن برای به کار بردن را ترویج دادیم وبه همین خاطر طی جلسه ای با کارشناسان اهل فن مسابقات آزمایشگاهی را راه اندازی کرده تا استقبال بچه ها به کارهای آزمایشگاهی و کارهای المپیادی را افزایش دهیم.  

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای 5 میلیون دانش آموزان در این رویداد شرکت کرده که حاصل این المپیادها کسب سلامتی تندرستی و نشاط بین دانش آموزان بود.

فانی گفت: برگزاری المپیاد علمی سبب فراگیر شدن موضوع علم در کشور شده و استقبال بچه ها به سمت رشته های علوم انسانی با تقویت این رشته ها افزایش پیدا کرده و استعدادهای برتر شناسایی می شوند.

وی ابراز داشت: بحث المپیادها به عنوان روشی برای ارتقای کیفیت و افزایش کمیت بوده که دانش آموزان در رشته های خاص ایده های خود را مطرح کنند.

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: در سال 94 در المپیادها همه تیم های دانش آموزی رتبه هایشان تک رقمی بوده و هر تیم حداقل یک مدال طلا داشتند که این مسئله نشان دهنده تلاش دانش آموزان و معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش است.

فانی ادامه داد: استراتژی دولت ارتقای کیفیت بوده زیرا امروزه وقت آن رسیده کیفیت آموزش و پرورش در کنار کمیتش ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 110 مدرسه با یک دانش آموز در سراسر کشور داشتیم، افزود: ما برای هر دانش آموزدر مناطق محروم و روستایی یک مدرسه ویک معلم را استخدام کردیم و این اقدامات مورد تشویق جهان آموزش و پرورش است.

فانی اظهار کرد: آموزش و پرورش در کنار توسعه عدالت کمی به توسعه عدالت کیفی پرداخته تا بچه های المپیادی بتوانند الگوی مناسبی برای دانش آموزان امروز ما باشند.

وی تاکید کرد: 13 میلیون دانش آموز در سال 95 مشغول به تحصیل شده که هر یک ازآنها می توانند مدال آور و افتخا آفرین کشور محسوب شوند.

فانی ادامه داد: نفت و معادن زیر زمینی سرمایه کشور نبوده بلکه نیروی انسانی معتقد و متعهد به ارزشهای ایرانی و اسلامی سرمایه کشور محسوب می شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال 82 در این وزارتخانه پژوهشگاههای دانش آموزی راه اندازی شده و من امیدوارم در سال جدید 615 پژوهش سرا در 615 منطقه آموزشی تاسیس شود.

فانی ابراز داشت: در سال گذشته 64 پژوهش سرا با حمایت معاونت علمی و فناوری به آزمایشگاههای نانو تکنولوژی تبدیل شده تا فرزندان امروز ما دانشمندان آینده شوند.

وی افزود: از بین 7 میلیون دانش آموز ابتدایی 3میلیون و 300 هزار نفر در جشنواره اختراعات اکتشافات و نو آوری جابرابن حیان شرکت کرده  که هرکدام ار این افراد سرمایه واقعی کشورمحسوب می شوند و توجه به دانش آموزان توانمند و متفکر سبب شناسایی استعدادهای آنها و ارتقای سطح علمی کشور می شود.

انجام تحقیقات دانش آموزی در 615 پژوهش سرا
فانی در حاشیه مراسم تجلیل از المپادهای علمی کشور گفت: جشنواره جابرابن حیان با حضور3 میلیون و300 هزار دانش آموز ابتدایی با هدف کشف و شناسایی استعداها همچنین تالیف و اختراعات انجام شد و جشنواره نوجوان خوارزمی برای بچه های متوسطه دوره اول و جشنواره جوان خوارزمی برای دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه برگزار و همه رویدادهای علمی سبب شناسایی نخبگان و ارتقای سطح علمی کشورمی شود. 

وی بیان کرد: برگزاری المپیاد در کشور از 29 سال پیش انجام شده و این نشان دهنده خوب وزارت آموزش و پرورش در کشف نوآوریها و استعدادهای برتر دانش آموزی است.

وی بیان کرد: 615 پژوهش سرا در کشوروجود دارد که در حال حاضردانش آموزان در این مکان ها مشغول به تحقیق و پژوهش هستند.

فانی ادامه داد: شرکت کنندگان در مسابقات آزمایشگاهی  پس از طی مراحل مختلف به المپیاد بین المللی اعزام می شوند و همین مسابقات سبب ترویج علم در بین سایر دانش آموزان در کشور می شود.

برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر درسال آینده در کشور
در ادامه مراسم شجاعی رئیس مرکز باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: این باشگاه در سال 84 شکل گرفته و زیر نظر نهاد المپیادهای علمی و آموزش و پرورش در حال فعالیت بود که با تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 89 به سازمان استعدادهای درخشان ادغام شده اما از کیفیت کار این باشگاه کاسته نشد.

وی بیان کرد: در سال گذشته 645 مدال به وسیله دانش آموزان نخبه کسب شد که از این میزان تعداد 153 مدال آنها طلا بود. همچنین تمامی تیم های شرکت کننده دانش آموزان رتبه های تک رقمی را در المپیادهای مختلف علمی کسب کردند.

شجاعی ادامه داد: ایران در سال 2017 میزبان المپیاد جهانی کامپیوتر و در سال 2018 میزبان المپیاد زیست شناسی است به طوریکه در المپیاد کامپیوتر کازان روسیه ازهمه تیم های شرکت کننده برای حضور در این رویداد علمی دعوت شده است.

وی گفت: من تقاضا دارم تا بنیاد ملی نخبگان و سازمانهای مختلف ذیربط به باشگاه دانش پژوهان کمک کرده تا بهترین میزبان برای دانش آموزان دنیا باشیم. 

منابع انسانی سرمایه هر کشوری است
عظمتی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مراسم تجلیل از افتخار آفرینان  المپیاد های علمی سال  94 با اشاره به اینکه منابع انسانی هرکشور ثروت واقعی است، اظهار داشت: کشف و به دست آوردن استعداد های درخشان کار بسیار سختی بوده و زمانی که ثروت ارزش بر افزوده اش زیاد شود دانش اقتصاد بنیان رشد می یابد.

وی بیان کرد: ما باید ازهمه ظرفیت کشور استفاده کرده و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با داشتن دو هزار و 800 شعبه در سراسر کشور وظیفه مهم تربیت دبیران این کشور را بر عهده دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.