ارومیه؛

بازدید کارشناسان حفاظت محیط زیست از زیستگاه سمندر کردستانی

کارشناسان سازمان محیط زیست، بوکان جهت بررسی وضعیت زیستگاهی گونه در خطر انقراض سمندر کردستانی عازم ارتفاعات سارده کویستان در بوکان شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان از پایش زیستگاه سمندر خبر داد و در این مورد اذعان نمود، با هماهنگی های صورت گرفته اکیپی از سازمان محیط زیست از جمله ابراهیم زمانی و حسینی از گروه خزندگان و دوزیستان دفتر تنوع زیستی سازمان بهمراه کارشناسان اداره بوکان برای بازدید میدانی و بررسی وضعیت این گونه نادر به محدوده زیستگاهی این دوزیست که قسمتهای از ارتفاعات سارده کویستان، گنمان و ... میباشد عازم شده اند .

احمدی افزود:هدف از این پایش بررسی دیگر گونه های سمندر و همچنین ارتقا اطلاعات مرتبط با سمندر کردستانی عنوان شده است.

در گزارشات سابق سمندر کردستانی تنها در استانهای کرمانشاه و کردستان و در داخل چشمه‌ها و رودبارهای واقع در دره های عمیق سلسله جبال زاگرس(مرکزی) گزارش می شد اما با توجه به پایش‌های انجام شده در چندین سال گذشته مشخص شد که قسمتهای زیادی از منطقه مکریان در جنوب آذربایجانغربی شامل شهرستانهای سردشت و بوکان نیز زیستگاه فعال این گونه بشمار می‌روند و پراکنش جغرافیای آن جدا از استانهای کرمانشاه و کردستان ، منطقه مکریان را نیز شامل می‌شود.

در استان آذربایجان غربی و برای اولین بار در سال 86 این گونه در شهرستان سردشت به صورت رسمی از طرف اداره محیط زیست گزارش گردید. دسردشت با توجه به وجود حوزه های آبخیز فراوان و میانگین بارش سالانه بالا یکی از مهمترین مناطق برای این گونه بشمار می‌رود و در این میان می‌توان به زیستگاههای از قبیل آبشار شلماش، آبشار رزگه و منطقه حفاظت شده میرآباد سردشت اشاره کرد. در بوکان، اولین مشاهدۀ رسمی سمندر کردستانی به اردیبهشت 88 و در چشمة کانی سارد بین روستاهای گنمان و موسی برمی‌گردد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.