بلومبرگ: احتمال توافق اعضای اوپک بر سر کاهش تولیدات نفتی ضعیف اما بی‌ضرر است

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند حتی اگر اعضای اوپک به توافقی برای کاهش تولیدات دست نیابند، تاثیری بر روند بهای نفت نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی نوشت: نفت به عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین کالای تجاری در جهان این روزها با مشکلات متعددی مواجه است. انتظار می‌رود کشورهای عضو سازمان اوپک در نشست روزهای پایانی ماه جاری میلادی به توافق نظری درباره محدودسازی تولیدات نفتی دست یابند. پیش‌بینی می‌شود شرایط کنونی بازار، زمینه را بیشتر از نشست ابتدای سال جاری میلادی اوپک که در دوحه برگزار شده بود برای کاهش تولیدات طلای سیاه فراهم کرده باشد.

بلومبرگ در ادامه نوشت: "دیوید فایف،" رئیس مرکز تحقیقات و آنالیز "گانوِر،" در این باره گفت: شرایط با ماه‌های نخست سال 2016 فرق کرده است و انتظار می‌رد اعضای اوپک آمادگی بیشتری دارند تا در نشست الجزیره به توافق نظر دست یابند؛ اما اگر حتی این توافق حاصل نشود لطمه‌ای به ادامه مذاکرات برای تعیین سیاست‌های نفتی جدید وارد نمی‌کند.

تولیدکنندگان نفتی معتقدند باید سطح تولیدات را کم کرد تا به افزایش بهای طلای سیاه کمک شود؛ اما عربستان معتقد است نیازی به کاهش تولیدات نیست و روسیه از اینکه شکافی میان حجم تولیدات و بهای نفت وجود داشته باشد ابراز تردید می‌کند. آنچه مهم است، اتفاق نظر اعضای اوپک بر سر تعیین سیاست‌های نفتی، به خودی خود نقش حمایتی برای قیمت‌گذاری طلای سیاه ایفا می‌کند. 

فایف در ادامه افزود: البته احتمال "گریه گرگ" –اشاره به وخیم شدن مجدد بازار- وجود دارد که در شرایط کنونی طبیعی است زیرا در این مرحله قانون نانوشته‌ای وجود دارد که می‌گوید زمانیکه به مذاکرات درباره حجم تولیدات ادامه می‌دهیم و به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم، ناخودآگاه نوسانات قیمتی در بازار مشاهده خواهد شد.

بهای نفت از اوایل ماه اوت بیش از 10 درصد افزایش یافته است. این موضوع تولیدکنندگان نفتی را تشویق می‌کند تا به توافقی بین المللی دست یابند که علاوه بر تعیین سطح جدید تولیدات نفتی، مازاد تولیدات را نیز در بازار برطرف کند.

در این میان ایران امیدوار است سطح تولیدات را به دوران پیش از توافق هسته‌ای بازگرداند. دیگر اعضای اوپک مانند عربستان و روسیه نیز به طور شفاف و دقیق مشخص نمی‌کنند تا چه اندازه حاضر به حمایت از طرح "فریز نفتی" هستند.

"کریستوف روئل،"کارشناس اقتصادی در ابوظبی، معتقد است حتی اگر اعضای اوپک برای کاهش تولیدات به توافق نظر دست یابند، تاثیری بر بهای نفت نخواهد داشت. در حقیقت کاهش تولیدات برای حفظ بهای کنونی نفت لازم و ضروری است.

در معاملات امروز بازارهای آسیایی، بهای نفت برنت با 1.1 درصد افزایش به 47 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با همین رشد، 45 دلار و 30 سنت در هر بشکه قیمت‌گذاری شد.

فایف در پایان افزود: ایران در حال رسیدن به رکورد تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت است که پیش از تحریم‌های اقتصادی در اختیار داشت. اوپک در ماه گذشته روزانه 33.69 میلیون بشکه نفت تولید کرد که از مرز هشدار 34 میلیون بشکه در روز کمتر است؛ اما هنوز می‌تواند کمتر شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار