کمال تبریزی و چالش انتخاب داوران غیر سینمایی/ اظهار نظر دو مدیر سینمایی

برخی معتقدند که انتخاب افراد غیر سینمایی برای داوری آثار یک جشن سینمایی درست نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هجدهمین جشن خانه سینما (در بخش اصلی) در چند روز آینده و در آستانه روز ملی سینما برگزار می‌شود. این در حالی است که چندی پیش خبری مبنی بر انتخاب احمد مسجد جامعی، شهیندخت مولاوردی، امیر حاج‌رضایی و ... برای داوری آثار این بخش منتشر شد.

برخی معتقدند که انتخاب افراد غیر سینمایی برای داوری آثار یک جشن سینمایی درست نیست. در این باره پای صحبت‌های دو تن از مدیران عرصه سینما نشستیم تا نظر آن‌ها جویا شویم:

غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انتخاب افرادی چون احمد مسجد جامعی، شهیندخت مولاوردی و ... برای داوری جشن خانه سینما گفت: همیشه این اتفاق افتاده؛ به عنوان نمونه سال‌های قبل مسجد جامعی و دوستان دیگری هم حضور داشتند.
 
وی افزود: طبیعی است که ما تعدادی داور از میان اعضای صنوف و تعدادی داور مهمان داریم. اینها کسانی هستند که از دور به سینما نگاه دارند اما ناشناخته و نابلد سینما نیستند.

تهیه کننده «خشکسالی و دروغ» اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر شما در سیستم داوری عادل فردوسی‌پور را بگذارید، می‌توان فهمید بجز اینکه فوتبال شناس خوبی است، سینما را هم به درستی می‌شناسد.

موسوی خاطرنشان کرد: طبیعتا افراد از اقشار مختلف در بخش داوری، افرادی هستند که با سینما سر و کار دارند. ضمن اینکه بیشتر ادای احترام به آنهاست و گرنه 15 رای در 400 رای تاثیر زیادی نخواهد گذاشت. پس وجه احترام‌گذاری ارزش بیشتری دارد. همه این افراد قطعا اتفاقات مثبت برای سینماگران ما را در سطح بین المللی، با غیرت و تعصب خاصی اشاعه می‌دهند.

علیرضا رضاداد دبیر سابق جشنواره فیلم فجر هم در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انتخاب برخی افراد غیر سینمایی برای بخش داوری جشن خانه سینما گفت: زمانی که بحث داوری به شیوه آکادمیک پیش می‌آید، اقشار مختلف می‌توانند در آن داوری شرکت کنند. این دعوت هم در آن راستا قابل توجیه است.

وی افزود: در کل اینکه طیف‌های مختلف یرای داوری در جشن خانه سینما حضور پیدا کردند، در تعریف آکادمیک بودن آن بسیار توجیه پذیر خواهد بود.

گفتنی است؛ در داوری بخش اصلی هجدهمین دوره جشن خانه سینما به دبیری کمال تبریزی از تعدادی افراد غیر سینمایی استفاده شده است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار