تبریز؛

کنترل بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی از کنترل کامل بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بهداد گفت: بیماری VHS(بیماری سپتی سمی ویروسی خونریزی دهنده) حاد تا مزمن بوده که گاهاً باعث تلفات گسترده در جمعیت ماهیان قزل‌آلای پرورشی می‌شود. طغیان بیماری می‌تواند در تمام طول سال اتفاق بیافتد اما تغییرات دما در فصل بهار و پاییز همراه با تغییرات سیستم ایمنی ماهیان و سایر عوامل مستعد کننده نظیر تغذیه نامناسب و عفونت های انگلی ممکن است شرایط مناسب برای رخداد بیماری را فراهم کند.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای مقابله با این بیماری پیشگیری است، افزود: این کنترل از طریق صدور گواهینامه‌های بهداشتی برای مراکز پرورش ماهی امکان‌پذیر است و اداره‌کل دامپزشکی استان با روش‌های پیشگیرانه و اجرای پروتکل‌های مربوط به این بیماری توانسته است در سه سال متوالی این بیماری را به صورت صد در صد کنترل کند و میزان بروز این بیماری در مزارع پرورش این استان در سال‌های 93، 94 و 6 ماهه اول 95 صفر بوده که این مطلب نشان‌دهنده تلاش و همت بالای مجموعه همکاران این اداره‌کل است.

بهداد با اشاره به اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد، یادآور شد: این بیماری جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیست.

وی از علائم این بیماری به خونریزی عمومی من جمله در عضلات ماهی، تا عدم مشاهده هر گونه علامت اشاره کرد و افزود: شیوع بیماری VHS حاد موجب تلفات شدید در جمعیت ماهیان قزل‌آلای پرورشی و تهدید صنعت آبزی پروری می‌شود، از این رو پرورش دهندگان ماهی باید موارد و توصیه‌های دامپزشکی را جدی گرفته و آنها را به دقت رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان از کلیه‌ پرورش‌دهندگان خواست نسبت به خرید بچه ماهی از مزارع مجاز اقدام کرده و در هنگام خرید، گواهی سلامت دامپزشکی را از فروشنده درخواست کنند.
 
بهداد از تمام پرورش‌دهندگان خواست تا برای خرید و هر گونه جابه‌جایی و حمل و نقل ماهی زنده از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه اقدام  کنند تا از سلامت بچه ماهیان خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار