هنرمندان معاصر بايد از حيثيت فرهنگ وتمدن ايران دفاع كنند

وزير ارشاد در جشنوازه هنر ايران از اهميت وجود چنين برنامه هاو جشنواره ها يي در كنار حمايت وتوجه مسئولين براي اعتلاي فرهنگ و هنر گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تقدیر و اهدای تندیس جشنواره هنر ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی، نادر سیحون، مجید پازوکی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره و حضور در چنین جمعی اظهار کرد: هنرمندان و جوانان امید و آینده کشور هستند و این رویداد هم بهانه و فرصتی برای حضور هر چه بیشتر هنرمندان است.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز فرهنگ و هنر یکی از شناسه‌های بلوغ در جامعه است و متولیان این حوزه باید تلاش خود را برای اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ به عنوان ارزشمندترین دارایی ملی به کار ببرند.

جنتی با اشاره به قدمت چندهزار ساله فرهنگ ایرانی عنوان کرد:  هنرمندان معاصر امروز پرچم دار پیشینه تاریخی و درخشان گذشتگان هستند و باید از حیثیت فرهنگ و تمدن خود دفاع کنند. به همین دلیل، ضروری است که همگام با جامعه، نسبت به رعایت حق مالکیت معنوی و مادی آثار هنری یا همان حق کپی‌رایت، اهتمام داشته باشند. آن‌ها باید آثاری عرضه کنند که از جوشش درونی خودشان سرچشمه گرفته و منحصر به ایده و خلاقیت هنری‌شان باشد.

وی در راستای حق مالکیت معنوی با اشاره به طرح دولت بیان کرد: ما در جهت حمایت از حق کپی رایت و دفاع از حقوق معنوی هنرمندان لایحه ای را به مجلس ارائه داده‌ایم و امیدوارم در چندماه آینده به تصویب برسد تا زمینه را برای دفاع از حقوق پدیدآورندگان آثار هنری در فضای مجازی و واقعی فراهم کند.

جنتی تصریح کرد: علاوه بر این ها رعایت این اصل به این جهت که محافل هنری در دنیا دوستدار هنر اصیل ایران هستند و آثار ضعیف و کپی‌شده را به راحتی از اصل تشخیص می‌دهند نیز الزامی است. همچنین ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد آفرینش‌های هنری ایران است که آن‌ها را سرآمد دیگر آثار کرده است. قطعا عرضه‌ی چند اثر فاخر و منحصربه‌فرد با ویژگی‌های حرفه‌ای در میان انبوهی از آثار منفی و بدون ارزش هنری، ارجحیت دارد و  این مسئله ای است که باید هنرمندان به آن توجه کنند.

جنتی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به فروش بالای آثار هنرمندان اذعان کرد: این گروه از هنرمندان علاوه بر تقویت اقتصاد هنر، مایه‌ی آبرو و اعتبار این سرزمین به‌شمار می‌آیند. علاوه بر این ها در دنیای امروز، توجه به مقوله فرهنگ و هنرپروری، شناسه‌های حقوق هر جامعه است  به همین جهت متولیان فرهنگ و هنر و هنردوستان باید تمام تلاش و اهتمام خود را برای شناساندن هنر و فرهنگ به‌ عنوان ارزشمندترین دارایی ملی به کار بگیرند تا ضمن بالا بردن سطح سلیقه جمعی، به بهتر دیده شدن این گنجینه گرانقدر در سطح جهانی بینجامد و اسباب نزدیکی ملت‌ها و صلح دوستی را فراهم کند.
 
وی در ادامه با اشاره به نقش چنین نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها اضافه کرد: نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها از ارکان بسیار موثر برای عرضه‌ی آفرینش‌های فرهنگی و هنری اند، چرا که همین رویدادها هستند که قادرند تا تصاویر واقعی از هنر و فرهنگ کشور را به هنردوستان و مردم داخل و خارج از این مرز نمایش دهند و زمینه را برای تبادل و انتقال تجربه با دیگر ملل را فراهم کنند. 

وی افزود: بدیهی است هر اندازه در راه اعتلای فرهنگ و هنر بکوشیم، تا نتایج و دستاوردهای خود را به‌عنوان تجارب گران‌بها در اختیار دیگر جوامع هنری قرار دهیم، مسیر پیشرفت برای رسیدن به بلوغ فکری و ارتباطی را تسریع کرده‌ایم. دستیابی به چنین هدف والایی، مستلزم داشتن عزمی راسخ و حق‌گرایی بخش خصوصی و پشتیبانی دولت است. در چنین شرایطی فرصت‌های ایده‌آل برای نخبگان فراهم و کل جامعه از حقوق‌شان منتفع می‌شود.

جنتی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به گستردگی عرصه هنرهای تجسمی بیان کرد: هنر در کشور ما به ویژه در عرصه تجسمی از ظرفیت بسیار بالا و گسترده ای برخوردار است، ظرفیتی که آن‌گونه که شایسته است، به فعلیت درنیامده، اما در چنین بستری، شرایط فعالیت‌های اقتصادی فراهم است و حضور هیچ مجموعه‌ای جای دیگران را تنگ نمی‌کند.

وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت ارشاد در دولت «تدبیر و امید» برنامه‌ریزی و پشتیبانی از حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر بوده است. به همین دلیل، در سه سال گذشته، مطالعات بین‌المللی و داخلی در این زمینه انجام شده و به انتشار چند جلد کتاب و فصلنامه در بخش اقتصاد خلاق منجر شده است. علاوه بر این‌که سیاست‌های تشویقی وزارت ارشاد زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فرهنگ و هنر فراهم کرده است، ولی در ابتدای راه هستیم. این تحرک باید به‌صورت خودجوش در بخش خصوصی پدیدار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برگزاری جشنواره هنر ایران، ادامه داد: این جشنواره از آن دسته رویدادهایی است که با ایده و تلاش جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی فراهم شده و تمرکز خود را بر کسب نخبگان هنری ایران و معرفی آن‌ها به هنردوستان، مجموعه‌داران و شناساندن هنر معاصر جامعه ایران به جامعه جهانی معطوف کرده است.

وی اظهار داشت: کشف استعدادها و نخبگان هنری، بررسی و نمایش آثار هنرمندان، تسهیل ارتباط میان اعضای جامعه هنری، ایجاد فضای پویا برای تعامل هنرمندان و هنردوستان و امکان فروش و نمایش آثار فاخر در سطح بین‌المللی، اهداف همسو با دولت «تدبیر و امید» است. آنچه این جشنواره را از دیگر جشنواره‌ها متمایز می‌کند، نوع و نگاه خاص داوری است. در داوری مردمی هر فرد می‌تواند به یک اثر امتیاز بدهد و جشنواره از این مشارکت مردمی برای کشف استعدادهای جوان و معرفی آن‌ها استفاده کند.

وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اعتبار فرهنگ و هنر ایران به‌خاطر هنر و هنرمندان آن و همین پیشینه تاریخی است که ایران‌ زمین را به‌عنوان مهد هنر معرفی می‌کند. امیدوارم جشنواره هنر ایران با تکمیل حلقه‌های خود، به یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری در کشور تبدیل شود.
 
در بخش دیگری از این مراسم، مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر عنوان کرد:  یکی از سیاست‌های ما در این دولت، عهده دار شدن  بخشی از امور فرهنگ و هنری کشور توسط بخش خصوصی را برعهده بگیرد. وجود سلایق و نسل‌های مختلف ایجاب می‌کند که جشنواره‌های متفاوتی در کشور وجود داشته باشد. بیش از ۳۰ جشنواره در بخش خصوصی راه‌اندازی شده که دولت سعی می‌کند با دادن مجوز، چاپ آثار یا در اختیار قرار دادن فضا، از آن‌ها حمایت کند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف جشنواره هنر ایران بیان کرد: هر جشنواره‌ای اهداف خودش را دارد. مثلا جشنوراه امام رضا هدف معنوی داشت و یا جشنوراه فجر در پی کشف استعداد جوانان بود اما  آنچه که این جشنواره را برای من دارای اهمیت کرده، داورانی است که از بین هنرمندان و گالری داران به نام انتخاب شده اند و درواقع واسطه میان هنرمندان و مردم‌اند. جشنواره‌هایی به این صورت می‌توانند ارتباطات مردمی هنرمندان را بیشتر کنند و به اقتصاد و رشد و تعالی هنر کمک کنند.

نادر سیحون(مدیر گالری سیحون) هم در بخش دیگری از این مراسم به عنوان یکی از اعضی داوران گفت: در این جشنواره 1200 اثر در دوبخش به دست ما رسید، همچنین در سایت هم در بخش رای مردمی حدود 2هزار رای ثبت شده است.

وی ادامه داد: دوره بعدی این جشنواره قرار نیست تفاوت چندانی با امسال داشته باشد فقط مدیاهای دیگری چون گرافیک، مجسه و تصویرسازی نیز به آن اضافه می شود. تمام رویدادهای موجود دراین جشنواره با هدف اعتلای امکان فروش و مطرح شدن در سطح بین المللی صورت گرفته و می گیرد. 

در پایان برگزیدگان جشنواره هنر ایران به این ترتیب معرفی شدند:
بخش عکاسی (آرای مردمی)
نعیم معصومی
فراز حبیب‌الهیان
علی فیروزجنگ
طاهره رأفتی
امینه الیاسی
سارا نوروزی
سالار امانت‌بری

بخش نقاشی (آرای مردمی)
الهام صداقت
مهرداد آزاد
زهرا مرادی
محسن روستایی
سارا استخری
زهرا هاشمی
علیرضا سلطان‌آبادیان
 
منتخب هیات داوران بخش عکاسی

علیرضا صادقی
پیام صفایی
محمدرضا راشد
سپهر نوده‌فراهانی
نسرین ریحانی
نجوا عرفانی راد
ابوالفضل معصومی
سپهر سهامی‌فرد

برترین‌های بخش عکاسی
نفر اول: پیام داوودآبادی
نفر دوم: محمد گلشهری
نفر سوم: سمانه کمالی

برترین‌های نقاشی
نفر اول: امیر عباسی
نفر دوم: نیلوفر محمدی‌فرد
نفر سوم: پرهام پیوندی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار