اصفهان؛

رشد منفی مصرف برق در سال‌های 89 و 90 در اصفهان

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: با فاصله گرفتن از زمان هدفمندی یارانه‌ها شاهد رشد 5 تا 6 درصدی در حوزه مصرف برق بودیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا پیرپیران در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت، ضمن گرامیداشت هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: بعد از هدفمندی یارانه‌ها، در سال 89 و 90 مصرف برق رشد منفی داشت و نسبت به سال‌های قبل شاید رشد یک یا دو درصدی مشاهده می‌شد، اما با فاصله گرفتن از زمان هدفمندی یارانه‌ها شاهد رشد 5 تا 6 درصدی در حوزه مصرف برق بودیم.

وی با اشاره به گرمای بی‌سابقه سال جاری، افزود: در اصفهان با وجود اینکه مشترکین 3 تا 4 درصد افزایش یافتند، اما شاهد رشد مصرف برق به بیش از 8 درصد بودیم، این نشان می‌دهد که در بحث مدیریت مصرف باید قدم‌های جامع‌تری برداشته شود و زمانی نتیجه می‌دهد که پل ارتباطی بین مردم و صنعت برق ایجاد کنیم و منابع ملی را بهینه مصرف کنیم.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در ادامه با بیان اینکه در بحث انرژی‌ها و خدمات، انرژی برق به عنوان گرانبهاترین انرژی به حساب می‌آید، بیان داشت: سرمایه گذری و منابع در حوزه تولید، توزیع و انتقال برق بسیار گران است و روند مصرف نیز در حال رشد است.

پیرپیران با اشاره به رسالت‌های شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، اذعان کرد: در هفته دولت 477 پروژه با هزینه‌ای بالغ بر 33 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه توزیع شهرستان اصفهان حدود 17 هزار کیلومتر حوزه کاری با 14 شهر و 304 روستا داریم، در حوزه کاری شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان هیچ روستای با 10 خانوار بدون برق نداریم، حتی بعضی از روستاهای با کمتر از 10 خانوار نیز برق دارند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد مشترکین حوزه کاری این اداره یک میلیون و 80 هزار مشترک است، اضافه کرد: این مشترکان 78 درصد خانگی، 4 درصد عمومی، یک درصد کشاورزی، یک درصد صنعت و 16 درصد سایر مصارف که معمولاً مشترکان تجاری را شامل می‌شود، هستند.

پیرپیران با ارائه آمار مصرف برق در این 5 تعرفه، ادامه داد: با وجود مجموع سهم 2 درصدی مشترکان کشاورزی و صنعتی، 44 درصد برق در این دو حوزه مصرف می‌شود، اما در سال 95 نسبت به سال 94 شاهد در این دو بخش کاهش مصرف را شاهد بوده و در عوض رشد مصرف در بخش عمومی و خانگی را داشتیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه برق باید در جهت رفاه حال عمومی مردم مصرف شود و نیز برق به عنوان زیرساخت همه زیرساخت‌ها به حساب می‌آید، تصریح کرد: شرکت توزیع برق دو رسالت اصلی فروش انشعاب و خدمات پس از فروش و نیز تأمین انرژی الکتریکی که هدف آن ارائه خدمات به بهترین نحو به مردم بوده و در بحث تولید هم، تولید برق پایدار برای مردم با کمترین خاموشی است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به بحث‌های زیرساختی برای ارائه خدمات مطلوب، اظهار داشت: در همه نقاط اصفهان و حتی دورترین نقاط شهری از جمله ورزنه سیستم سخت‌افزاری به طور یکپارچه پیاده شده و همچنین در طول یک سال و نیم گذشته طرح جامع نرم‌افزاری نیز پیاده شده و این دو طرح با هم لینک ارتباطی دارند.

پیرپیران در تشریح جزئیات سیستم نرم‌افزاری گفت: در این دو حوزه تمام نرم‌افزارها در فضای GIS پیاده شده و دارای کد مشترک GPS هستند و حسن این کد مشترک راه ارتباطی با سایر ارگان‌های خدمت رسان است، همچنین تا پایان سال جاری کلیه خدمات شرکت باید مکانیزه باشد و مأموران خوانش کنتور مجهز به تبلت دستی بوده و از طریق مخابراتی به دیتابیس ستادی وصل شده و امکان دریافت و ارائه اطلاعات را دارند.

وی به اقدامات حوزه برق مطمئن و پایدار و نیز ارائه خدمات مطلوب به مشترکین اشاره کرد و افزود: در زمینه برق مطمئن و پایدار زیرساخت در پست‌های توزیع پیگیری شده و در زمینه ارائه خدمات، خدمات غیرحضوری در حوزه حوادث و خاموشی‌ها از طریق شماره تماس 121 و خدمات غیرحضوری خرید انشعاب و خدمات پس از فروش آن از طریق شماره 38121 به مردم ارائه می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان همچنین به راه‌اندازی 10 دفتر خدمات ارتباطی به طور پایلوت برای ارائه خدمات به مشترکین اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه از این طرح استقبال نشده که می‌توان دلیل آن را وجود خدمات تلفنی دانست، با توجه به وجود حدود 330 دفتر پیشخوان در حوزه فرمانداری اصفهان، در صورت نیاز می‌توانیم این‌ها را مجهز به خدمات برق کنیم.

پیرپیران ادامه داد: در حوزه زیر ساخت نیروی انسانی نیز آموزش نیروها را متناسب با نیاز داریم که مرکز آموزشی نیز تا 2 ماه آینده افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به خاموشی‌های خواسته و ناخواسته، گفت: در حوزه مدیریت این خاموشی‌ها اقداماتی انجام شده و نگاه این است که خود را به عدد متوسط جهانی برسانیم.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خاطر نشان کرد: در مدل کار با خط برق‌دار در خاموشی‌های خواسته با تجهیزات و امکانات خودش، عملاً شبکه بدون برق نخواهد شد.

پیرپیران در رابطه با اتوماسیون کامل شبکه برق، افزود: در این سیستم تجهیزاتی در شبکه نصب می‌شود که می‌توان از اتاق کنترل اطلاعات شبکه را مانیتورینگ کرد و مشکل شبکه را حل کرد.

وی اضافه کرد: حداقل در 60 نقطه شهر اصفهان باید تجهیزات این سیستم شود که تا کنون در یک صد نقطه نصب شده و تا پایان سال جاری نیز در 200 نقطه دیگر نصب شده و 50 درصد از این نقاط را در فضای اتوماسیون وارد می‌کنیم، برای این کار تا کنون 11 میلیارد تومان هزینه شده است، همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 96 اتوماسیون کامل شبکه را داشته باشیم که حدود 10 تا 12 میلیون هزینه می‌برد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در بحث کاهش خاموشی به هوشمند سازی شبکه اشاره کرد و اذعان کرد: با این کار به محض ایجاد آسیب در نقطه‌ای، همان نقطه از شبکه خارج می‌شود و بقیه نقاط برق‌دار می‌شوند.

پیرپیران همچنین به کوچک‌سازی منابع تولید و تغذیه در بحث کاهش خاموشی اشاره کرد و گفت: با توجه به تابش خورشید خصوصاً در شرق اصفهان، تولید برق توسط انرژی خورشیدی حتی در کلان‌شهر اصفهان، کوچک کردن منابع تولید و تغذیه در اصفهان را به همراه دارد و به کاهش خاموشی کمک می‌کند، همچنین کوتاه کردن طول مسیر شبکه نیز به کاهش خاموشی‌های خواسته کمک می‌کند.

وی همچنین به اقدامات در حوزه کاهش خاموشی‌های ناخواسته اشاره کرد و اظهار داشت: تعمیرات برنامه ریزی شده در فضای مکانیزه، بهینه‌سازی شبکه با تبدیل شبکه بدون روکش و هوایی به کابل خودنگهدار، کوتاه کردن طول شبکه از جمله این اقدامات است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به افزایش 7.8 درصدی پیک بار امسال نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: در سال جاری یک هزار و 59 مگاوات پیک بار در روز دوم مرداد ماه اتفاق افتاده، در حالی که در سال گذشته این میزان 989 مگاوات بود.

پیرپیران در پایان با اشاره به دو فاکتور پیک بار شبکه و کنترل بار روی شبکه، بیان داشت: برای تقریباً 70 روز از سال 35 درصد ظرفیت را در حوزه تولید، انتقال و توزیع داریم که اگر پیک بار کنترل شود، از سرمایه گذاری کلانی در این زمینه پیشگیری می‌شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.