تیزی تیغ کاکتوسهای وارداتی در دستان تولید کنندگان داخلی

واردات کاکتوس بلایی ناگهانی بر سر بازار گل و گیاه شده که تولیدات داخلی را دستخوش ناملایمات کرده است.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان قاچاق انواع گیاه کاکتوس از ترکیه ،عراق و کشورهای جنوب شرق آسیا، تولید این گیاه را که در داخل کشور به راحتی امکان پذیر است با مشکل مواجه کرده، همچنین واردات رسمی کاکتوس به دلیل قرار گرفتن در فهرست قاچاق گیاهی به هیچ وجه امکان پذیر نیست ،اما این روزها نوع وارداتی آن در ویترین برخی گل فروشی ها خود نمایی می کند.


تیزی تیغ کاکتوسهای وارداتی در دستان تولید کنندگان داخلی

محمد علی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : سازمان حفظ نباتات واردات برخی محصولات کشاورزی و انواع گل و گیاه از کشور چین و 11 کشور همجوار آن را به دلیل احتمال انتشار آلودگی منع کرده است.

وی با بیان اینکه واردات تمامی محصولات کشاورزی را ممنوع نکرده ایم ، افزود: این سخت گیری را در مورد برخی گیاهان زینتی مانند کاکتوس ها اعمال کردیم ، چراکه در صورت آلوده بودن این گیاهان پس از ورود به عرصه ، صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد ،همچنین برخی محصولات کشاورزی مانند پنبه با قابلیت ضد عفونی را می توان وارد کرد.

باغستانی با اشاره به شناسایی کشورهای رعایت کننده اصول قرنطینه، ادامه داد : بعضی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی و گل و گیاه به کشور ما گواهی بهداشت ارائه کرده و محموله هایشان را فاقد هر گونه بیماری و آفت می دانند، اما ماموران قرنطینه در صورت مشاهده موارد مشکوک از ورود آن محموله به داخل کشور جلوگیری می کنند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود : محموله های آلوده را به کشورهای مبدا برگشت و به سازمان حفظ نباتات آن کشور اخطار داده و در صورت تکرار تخلفات, واردات را از آن کشور قطع خواهیم کرد.

تیزی تیغ کاکتوسهای وارداتی در دستان تولید کنندگان داخلی


رتبه 17 تولید گل وگیاه ایران درجهان

غلام حسین سلطان محمدی رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : ایران شرایط جغرافیایی مناسبی برای کشت گل و گیاه دارد ، اما با وجود این موقعیت استثنایی انواع گیاهان از جمله بونسای ،گل ارکیده ، بامبو و به تازگی انواع کاکتوس از کشورهای آسیای میانه ،تایلند ،چین ،مالزی ،ترکیه وعراق وارد کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه واردات این گیاهان در آینده مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان گل و گیاه داخلی به وجود می آورد ،افزود: واردات قاچاق این گیاهان بدون ارزیابی و بررسی قرنطینه ای به کشور ، احتمال آلودگی و بیماری در گیاهان داخلی را افزایش می دهد.

سلطان محمدی عنوان کرد : وزارت جهاد کشاورزی در اردیبهشت 95 در خصوص واردات این محصولات چندین جلسه در دفتر گل و گیاه برگزار و مصوبه ای را در مورد واردات بی رویه و بدون مجوز انواع گیاهان به کشور تائید کرد ، اما با تمام قوانین سخت گیرانه شاهد واردات بی رویه و بیکاری قشری از اقشار جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید گل و گیاه مقام 17 را بین کشورهای دنیا داریم,اظهار داشت : در 20 سال گذشته واردات گل و گیاه به کشورنداشتیم و با تولید انواع گل وگیاه در کشور 100 هزار خانواده امرار معاش می کردند.

سلطان محمدی گفت: صدورمجوزهای غیرضروری برخی مسئولین یکی از مشکلات اساسی در این بخش محسوب می شود ، به عنوان مثال صدور مجوز واردات 5 هزار گیاه داده شده، ولی وارد کنندگان با قراردادن 2 صفر جلوی رقم واردات 500 هزار گل و گیاه وارد کشور می کنند.

وی با بیان اینکه نیازی به واردات گل و گیاه در کشور نداریم ،افزود: برخی از گیاهان به صورت قاچاق در داخل بار,همراه مسافر یا توسط کانتینر از ترکیه و عراق و برخی دیگر مانند گل ارکیده باتوجه تولید کافی در کشور و نبود نیاز به واردات آن وارد کشور می شوند.

رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران با اشاره به اینکه نهاده و پیاز 50 درصد گل و گیاه وارد شده ، در کشور تولید و تکثیرمی شود,ادامه داد: در سال گذشته 2 میلیارد و 300 میلیون شاخه گل و گیاه در کشور تولید شده که با توجه به این میزان تولید ،واردات این محصول به 3 برابر نیاز کشور رسیده است.

سلطان محمدی با بیان اینکه واردات با مجوز موجب رشد قاچاق گیاهان شده ، گفت : بسیاری از قاچاقچیان گل و گیاه با ادعای داشتن مجوز واردات ،بسیاری از اقلام ممنوعه گیاهی مانند کاکتوس را با اسم دیگری وارد می کنند، همچنین برای دور زدن قانون به دلیل ممنوع بودن واردات بونسای ، این گیاه را با نام فیکوس وارد کشور می کنند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار