قزوین؛

ایده های نو ، راهکار شکوفایی شهرهای مسیر جاده ابریشم

بازگشت کشورهای مسیر جاده ابریشم به دوران شکوفایی نیازمند داشتن ایده های نو است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ عضو هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم  گفت : نگاهی که چین به جاده ابریشم دارد و توجهی که شهرداران این جاده طولانی دارند ، بی شک در آینده نزدیک راه را برای افزایش روابط هموار می کند .

حجت الاسلام ابوترابی با بیان اینکه امروز بالاترین رشد اقتصادی که برای کشورهای جهان پیش بینی بین دو تا چهار درصد بیشتر نیست گفت: برای اینکه بتوانیم ظرفیت های خود را حفظ کنیم وشد بالاتر دست یابیم باید به ایده های نو دل ببنیدیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ، یکی از این ایده ها را نگاه به جاده ابریشم و احیای آن به عنوان عامل مهم دانست و افزود : اگر کشورهایی که در این اجلاس حضور دارند همفکر باشند می توانند دراقتصادی جهانی نقش آفرین باشند.

وی همچنین اضافه کرد : تلاش مسئولان و حمایت ملت ها ، به توسعه پایدار کشورهای مسیر جاده ابریشم کمک خواهد کرد.

حجت الاسلام ابوترابی در ادامه از نقش مهم قزوین در احیای این مسیر سخن گفت .

وی اضافه کرد: استان قزوین از نظر موقعیت علمی و فرهنگی از جایگاه فاخر و استثنایی برخوردارد است .

عضو هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه گفت : اگر بخواهیم نام ده شهر مهم جهان را  به لحاظ داشتن سرمایه های گرانبهای عملی و فرهنگی نام ببریم ، باید قزوین یکی از آنها باشد.

حجت الاسلام ابوترابی افزود : با توجه به جایگاه تاریخی ، سیاسی و اقتصادی قزوین ، باید راهبرد دیگری را برای پیشترفت و توسعه این استان دنبال کنیم .

وی با بیان اینکه در قرن هشتم هجری علمای بزرگی در قزوین زیست کرده اند گفت : نام بزرگترین دریاچه جهان (دریاچه خزر ) که در میان شهرهای مختلف احاطه شده ، از نام قزوین ( کاسپین ) انتخاب شده است.

حجت الاسلام ابوترابی اضافه کرد : امروز تمام اسناد موجود هم دریاچه خزر را به نام قزوین می شناسد.

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا تصریح کرد : این مهم نشان می هد قزوین در قرن های مختلف چه جایگاه برجسته ای در میان کشورهای حوزه دریای خزر داشته است .

حجت الاسلام ابوترابی گفت : در کریدور ارتباط شرق به غرب در جاده کلیدی ابریشم یکی از نام های آشنا قزوین بوده است و این جایگاه جهانی استان را نشان می دهد .

وی خاطر نشان کرد: در دولت مقتدر صفوی مهمترین نقش را قزوین در ایران ایفا کرده و به عنوان قطب تجاری ، کشاورزی ، در پیشترفت اقتصادی کشور موثر بوده است .

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا اضافه کرد : در دوره قاچاره هم نام قزوین پر آوازه است و نمونه آن ساخت کاروان سرای سعد السلطنه ، بزرگترین کاروان سرای درون شهری ایران است .

حجت الاسلام ابوترابی علت نقش آفرینی قزوین را ظرفیت های بی نظیر این استان در بخش های تجارت و صادرات دانست.

وی افزود : باید با شناخت ظرفیت ها و میراث کهن قزوین ، برای توسعه استان گام برداشت .

حجت الاسلام ابوترابی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه های ارزشمند که دراختیار داریم هنوز ناشناخته است گفت : بناهایی همچون سعد السلطنه باید مورد توجه واقع شود .

وی از مسئولان استان قزوین ازجمله استاندار و مدیران شهری خواست در سفر هیئت دولت به این استان ، دراحیا میراث فرهنگی از تمام ظرفیت ها استفاده کنند .

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : باید از تجربه یک دهه شهرداری قزوین برای احیای آثار تاریخی از جمله مجموعه دولتخانه صفوی ، مسجدالنبی  و بازار همچون سعد السلطنه استفاده کنیم.

حجت الاسلام ابوترابی گفت : مسئولان استان قزوین باید با نگاه ملی ثروت های گرانبها را شناسایی کنند تا شاهد جذب گردشگر باشیم .

وی تصریح کرد : بدون تردید برگزاری اجلاس یازدهم شهرداران نقش تعیین کننده در معرفی قزوین و سرمایه های با ارزش این استان خواهد داشت .

حجت الاسلام ابوترابی افزود : تصمیماتی که اتخاذ شد از جمله تشکیل اتحادیه هم بستگی کشورهای جاده ابریشم و ارائه نقشه راه ، قزوین را برای ایفای نقش فعالتر کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد:در استان هم مسئولان باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به قطب گردشگری به کار بندند تا  اگر گردشگران خواستند شهری را بر اساس معماری اسلامی و آداب و رسوم از نظر دین انتخاب کنند ، مقصدشان قزوین باشد .

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا با بیان اینکه امروز نظام حاکم بر جهان بر پایه ظلم و ستم بنا شده است گفت : کشورهای در مسیر جاده ابریشم باید با همفکری به جایگاه فاخر خود بازگردند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.