صالحی امیری در همایش «تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید»/ 2

رسالت نهادهای فرهنگی تقویت نظام فرهنگی جامعه است

نهادهای فرهنگی ما اقمار منظومه بزرگی هستند که بر مدار و محور فرهنگ ایرانی - اسلامی حرکت می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش «تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید» عصر امروز شنبه 13 شهریور ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین این وزراتخانه در کتابخانه ملی برگزار شد.
 
بر اساس این گزارش، سید رضا صالحی‌امیری رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: در جمهوری اسلامی نظام فرهنگی به مثابه منظومه است. نهادهای فرهنگی اقمار این منظومه بزرگ فرهنگی هستند که بر مدار انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: رجال فرهنگی معتقدند که فرهنگ چهار کارکرد اصلی به همراه دارد؛ انسجام، هویت آفرینی، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی. رسالت اصلی نهادهای فرهنگی تقویت و تداوم اهداف اصلی نظام فرهنگی است. به باور اینجانب نظام فرهنگی جمهوری اسلامی به مثابه یک منظومه عمل می کند و همه ویژگی های منظومه شمسی همچون حرکت و پویایی، نظم و انسجام، هدفمندی و پایداری، تداوم و استمرار بر منظومه فرهنگی هم حکمفرماست و نهادهای فرهنگی ما اقمار منظومه بزرگی هستند که بر مدار و محور فرهنگ ایرانی - اسلامی حرکت می کنند.
 
رئیس کتابخانه ملی در سخنان خود به بحث فرهنگ اشاره کرد و گفت: دولت آقای روحانی در حوزه فرهنگ، یک پیکره واحد و منسجم است که این اضلاع متنوع و متکثر در کنار هم ترکیبی موزون و منظومه ای هدفمند را شکل می دهد و با پذیرش اصل تنوع و تکثر نهادهای فرهنگی هدفی واحد را دنبال می کنند. 

صالحی‌امیری ادامه داد: دغدغه لزوم ارائه تصویری روشن و شفاف از تلاش ها و برنامه های دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگ و تبیین و تشریح آن با هدف اطلاع و آگاهی نخبگان که حلقه واسط میان دولت و جامعه هستند و از سرمایه های اصلی دولت دکتر روحانی محسوب می شوند، از مدت ها قبل مورد نظر برگزار کنندگان این همایش بویژه مسئولان ارشد وزارتخانه ها و سازمان‌های فرهنگی بود.  
 
مشاور رئیس جمهور گفت: این دولت خود را یک دولت فرهنگی و در تراز تمدن و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی می داند. اساسا پایه های شکل گیری گفتمان دولت آقای روحانی بر مدار و بستر فرهنگ استوار است و این دولت هر نوع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقا و پیشرفت جامعه ایران را بدون توجه به ریشه های فرهنگی و در نظر گرفتن الزامات توسعه فرهنگی نافرجام و ابتر می داند.  
 
وی ادامه داد: پایه های گفتمانی این دولت ناظر بر سه اصل گفتگوی فرهنگی، تنوع فرهنگی و جامعه فرهنگی است و از این رو در پی یافتن زبانی مشترک میان دولت و جامعه است.  
 
بنا بر اظهارات صالحی‌امیری، مبانی توسعه فرهنگی در اندیشه سیاستگذاران دولت تدبیر و امید مبتنی بر اصولی همچون عقلانیت، عدالت، امنیت، تعامل، گفتگو و سازگاری فرهنگی است و در این عرصه دولت فرهنگ مدار نقش جوهری مردم را به رسمیت می شناسد. دولت معتقد است گفتمان غالب نباید خارج از گفتمان فرهنگی نخبگان و جامعه باشد. از این رو خوشبختانه دولت و نخبگان در این دوره به درک متقابلی دست یافته اند.

دولت با تاکید بر عنصر عقلانیت و رعایت قانون و حرکت در چارچوب های نظام فرهنگی، مرزهای امنیت زبان، قلم، فکر و اندیشه را به رسمیت شناخته و خود را مدافع حفظ حقوق مترتب بر آن می داند. دولت خود را پایبند به ارزش های دینی و هویتی می داند و وفاداری به مرزهای اخلاقی و ارزشی را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر پذیرفته و از این منظر بین سه عرصه فرهنگ دینی، فرهنگ ملی و فرهنگ رسمی، زبان مشترک ایجاد کرده است.  
 
این مقام مسئول ادامه داد: دولت خود را متعهد و وفادار به شعارهایی می داند که با طرح آن در ایام رقابت های انتخاباتی، توانست اعتماد و اقبال مردم را به دست آورد و از این منظر هیچگاه گفتمان فرهنگی خود را فراموش نخواهد کرد. گزارش عملکرد دستگاه های حاضر در این نشست گواهی بر صدق این ادعا خواهد بود و مردم مشاهده خواهند کرد که بین گفتار و عمل این دولت در عرصه فرهنگ کمترین شکاف و فاصله وجود نداشته، بلکه بیشترین همگرایی، انسجام و پیوستگی وجود دارد.  
 
صالحی امیری در پایان گفت: نشست امروز در واقع مقدمه‌ای است برای گامی بزرگتر در آینده ای نزدیک که برای ارائه تصویری دقیق تر و جامع تر از عملکرد فرهنگی دولت تدبیر و امید، قصد داریم تا هفته فرهنگی تحت عنوان دولت و فرهنگ را در ایام خجسته دهه مبارک فجر برگزار کنیم.
 

منبع: فارس


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.