معاون فرهنگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شعر جانمایه هویت ایرانی است

شعر ایرانی در دوره معاصر هنوز تلاش جدی برای عرضه کردن و فرهنگ سازی را ایجاد نکرده است.

عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افتتاح بنیاد بیدل دهلوی گفت: شعر سرمایه اجتماعی ایرانیان بوده و هست. اگر ما مدنیت و تمدن را از فرهنگ بدانیم بی‌تردید ما با شعر در منطقه و جهان شناخته و تعریف می‌شویم. کانون فرهنگ تفکر است و تجلی تفکر زبان است و ارتقا دهنده زبان شعر است و برای تمدن ایرانی شعر جایگاه مضاعفی دارد.

وی ادامه داد: اگر ما در ایران فرهنگی حضور داریم، به برکت شعر است. شعر جانمایه هویت ایرانی است و خوشحال هستیم که امروز بنیاد بیدل دهلوی آغاز به کار کرده است و خانه جدیدی برای شعر آغاز به کار کرده است.

صالحی تصریح کرد: بیدل سهم زیادی در ارتقاء زبان و ادبیات فارسی داشته است و یکی از حلقه‎‌های اصلی تمدن ایران است. کسی او را در هندوستان، بنگلادش، افغانستان، تاجیکستان و آسیای صغیر خوب می‌شناسند و شعر و زبان فارسی مدیون اوست و این بنیاد به نام او متبرک شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بی‌تردید افتتاح چنین مجموعه‌های خصوصی می‌تواند غنا بخش زبان فارسی و شعر ایرانی باشد. اینکه همت‌هایی در مجموعه‌های خصوصی شکل گرفته است در قاعده عشق، همت و تجربه است و می‌تواند نوید بخش جریان شعر و زبان فارسی باشد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص معضلات پیش روی ادبیات کشور ظهار داشت: ادبیات دو شاخه اصلی دارد که شعر و داستان است. در حوزه شعر گفتگو های فرهنگی مان را بر مبنای شعر فعال نکردیم. شعر ایرانی هم در گذشته تاریخ و هم در فضای معاصر یک سرمایه است. شعر ایرانی در دوره معاصر هنوز تلاش جدی برای عرضه کردن و فرهنگ سازی را ایجاد نکرده است در حالی که ایران به شاعرانگی شناخته می‌شود و شعر معاصر ایرانی مشابه شعر کلاسیک قابلیت این را دارد که یک پل فرهنگی باشد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار