عاملان تخریب محله تاریخی خانقاه میبد جریمه شدند

طبق اطلاعات به دست آمده مرمت و بازسازی این محله آغاز شده است و قرار است ادامه پیدا کند.

جریمه عاملان تخریب محله تاریخی خانقاه میبد / عین به عین بسازید
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود یک ماه پیش محله خانقاه در میبد استان یزد توسط افراد ناشناسی با خاک یکسان شد و این اتفاق در حالی رخ داد که بافت استان یزد در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

بنابر این استان یزد زیر ذربین محافظتی سازمان جهانی یونسکو قرار دارد. طبق قوانین این سازمان در صورتی که در حفظ و مرمت اماکن تاریخی سهل انگاری صورت پذیرد آثار ثبت شده از فهرست این سازمان خارج می‌شوند. در صورت خروج آثار از این فهرست، طبیعتا آشناسازی با آثار استانی مانند یزد در سطح بین المللی انجام نمی‌شود و توریست خارجی به ایران نمی‌آید و در آخر بخش مهمی از اقتصاد گردشگری از آن چیزی که هست بیشتر لطمه خواهد خورد.

با توجه به اینکه افراد تخریب کننده محله خانقاه شناسایی شدند و مراتب قانونی کار آن ها در حال اجرا است ، قرار شده تا با نقشه‌های معماری که سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در گذشته از این محله تهیه کرده است ، متخلفان عین به عین این محله را بازسازی کنند.

طبق اطلاعات به دست آمده مرمت و بازسازی این محله آغاز شده است و قرار است ادامه پیدا کند.

اما آن چیزی که جای تاسف دارد فرهنگ جا نیوفتاده در میان بعضی اقشار برای حفظ و نگهداری ابنیه و آثار تاریخی است. 

کشور ایران 30 هزار بنا و محوطه ثبت ملی شده دارد و تنها 12 هزار اثر آن ابنیه تاریخی است که نیاز به مراقبت دارد. اگر برای هر یک از این آثار تنها یک نفر هم نگهبان گذاشته شود ، دوازده هزار نفر نیروی انسانی نیاز است، یعنی یک چهارم جمعیت شهرستان میبد!

با توجه به محدودیت‌های مالی در کشور انتظار می‌رود تا مردم بانیان حفاظت از این ابنیه و آثار باشند. کما اینکه انجمن‌های مردمی حفاظت از این آثار در آینده نزدیک شکل خواهند گرفت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار