اصفهان؛

کاهش پرداختی سهم بیمار شاهکار طرح تحول سلامت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: کاهش پرداختی سهم بیمار شاهکار اجرای طرح تحول سلامت است.

محمد حسین اعرابی، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: اجرای طرح تحول سلامت در بسته های مختلف از جمله کاهش فرانشیز دریافتی از بیماران بزرگترین اقدام این طرح و یکی از افتخارهای دولت یازدهم است.

محمد حسین اعرابی،با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت هتلینگ، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، تعرفه خدمات سلامت، حضور پزشکان متخصص در بیمارستان، ارتقای کیفیت ویزیت،

ارتقای خدمات اورژانس و ترویج زایمان طبیعی از دیگر بسته‌های حمایتی اجرای طرح تحول سلامت است گفت: با رشد حدود 40 درصدی میزان مصرف تجهیزات پزشکی و رشد حدود 30 درصدی میزان مصرف دارو در بیمارستان های تابعه دانشگاه بیش از 400 میلیارد ریال کاهش پرداختی از جیب بیماران، دارو ، تجهیزات و ملزومات از ابتدای اجرای طرح(15 اردیبهشت 93) تاکنون هزینه شده‌است.

وی،سهم 37 درصدی پرداخت مستقیم (از جیب) بیماران بستری شده واجد بیمه پایه سلامت را یادآورشد و افزود: اکنون با اجرای طرح این سهم برای بیماران در شهر به 6 درصد و در روستا به سه درصد کاهش یافته‌است.

*بیمه‌گری40 هزار نفر در طرح طرح سلامت بیمه ایرانیان

به‌گفته‌وی، حدود 40 هزار نفر بیمه شده طرح سلامت (بیمه ایرانیان) با اجرای طرح تحول در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل هستند.

137 هزار و 870 نفر بیمار بستری از ابتدای این طرح از سهم یارانه طرح تحول سلامت در کاشان استفاده‌کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با تاکید بر اینکه روزانه 18تا 22 میلیون تومان از دانشگاه به بیماران کمک می‌شود گفت:با اجرای طرح 95 درصد بیماران که به بیمارستان‌ها مراجعه‌کردند بر خلاف گذشته بدون نیاز به خریداری و ارجاع به بیرون از ملزومات،داروها و تجهیزات در داخل بیمارستان استفاده‌کردند.

اعرابی، تصریح‌کرد:تعداد اقلام مصرفی دارویی در بیمارستان‌ها از 300 به 900 قلم یعنی افزایش سه برابری یافت و از نظر تنوع ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز از یک هزار و 483 مورد به پنج هزار و 200 مورد افزایش یافت.

*بسته حمایتی ترویج زایمان طبیعی/کاهش 5 درصدی عمل سزارین

وی، در ادامه کاهش سه تا پنج درصدی عمل سزارین در بحث ترویج زایمان طبیعی با اجرای طرح و افزایش هزینه های پرداختی از سوی بیمارستان را یادآورشد و گفت:در این طرح برای هر زایمان طبیعی 440 هزار تومان سوبسید داده‌می‌شود.

به‌گفته‌وی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی و افزایش انگیزه ارائه دهندگان خدمت جهت افزایش میزان زایمان طبیعی در مراکز دولتی هدف از اجرای این بسته خدمتی است.

*آمار سزارین در منطقه کاشان بالاتر از میانگین کشوری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اظهارداشت: به رغم کاهش میزان سزارین از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تاکنون، آمار سزارین در منطقه کاشان از میانگین کشوری بالاتر است.

اعرابی، ساخت و بهره‌برداری از بلوک‌ها با واحدهای اختصاصی زایمان طبیعی برای حضور خانواده، افزایش رضایتمندی مادران باردار از طریق حفظ حریم خصوصی با بهینه سازی فضای فیزیکی اتاق زایمان را از دیگر اقدامات این طرح برشمرد و گفت:احداث دو بلوک زایمانی در بیمارستان بهشتی کاشان و بیمارستان شهید رجایی آران و بیدگل با مساحت بیش از 1300 متر مربع در حال انجام است.

وی،تصریح‌کرد:راه‌اندازی این بلوک‌ها را در راستای تبلیغ و ترویج زایمان فیزیولوژیک، زایمان بی درد و حضور خانواده بر بالین مادر هنگام زایمان خاطرنشان‌کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه در راستای سیاست های جمعیتی، احداث مرکز ناباروری با هزینه 12 میلیارد ریال برای تجهیزات بوده‌است.

*ارتقای کییفت هتلینگ حدود 1000 تخت بیمارستانی با اعتبار 180 میلیارد ریالی

به‌گفته‌وی، ارتقای هتلینگ در طرح تحول سلامت به‌منظور بازسازی و بهسازی‌ فضای بیمارستانی یکی دیگر از بسته‌های حمایتی طرح تحول سلامت وزارت بهداشت و درمان بعد از بسته کاهش پرداختی بیمار است که در دانشگاه‌علوم پزشکی کاشان در این‌راستا نیز بیش از 5 هزار مترمربع فضای جنبی درمانی بیمار را از جمله کف، دیوار، سقف و تاسیسات در بیمارستان‌های تحت پوشش برای 907 تخت را بهسازی کرده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان،با تاکید بر اینکه به‌ازای هر تخت بیمارستانی 18 میلیون تومان هزینه‌کرده‌است گفت:21 تخت نیز به تخت‌های آی سی یو بیمارستان‌های بهشتی، سیدالشهدا و نقوی با هزینه 150 میلیون تومان برای هر تخت در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل اضافه‌شد.

اعرابی، کمبود تخت‌های آی سی یو نوزادان را مشکل اساسی بیمارستانهای منطقه کاشان دانست و گفت: این بخش با 22 تخت در بیمارستان شهید بهشتی کاشان مستهلک و نیازمند بازسازی کلی و کمک های خیرین است تا مادران در شرایط مطلوب بتوانند کنار نوزادان خود باشند.

وی، حمایت و مشارکت هر چه بیشتر خیرین را دراین راستاخواستارشد و گفت:یکی از شکایت‌های جدی مادران نوازادان برای نبود فضای مناسب در کنار فرزندانشان در این بخش است.

به‌گفته‌وی،با اجرای طرح 1500 قلم ملزومات و تجهیزات پزشکی گران قیمت نیز به ارزش 8 میلیارد و 500 میلیون تومان در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه هزینه‌شده‌است.

*رشد 35 درصدی تعداد پزشک در بسته سلامت ارتقای ویزیت

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان،افزود: از شروع طرح تحول نظام سلامت تاکنون بیش از یک میلیون مراجعه کننده از خدمات ویزیت سرپایی در کلینیک‌های ویژه دانشگاه در قالب برنامه ارتقای ویزیت بهره‌مند شده‌اند.

اعرابی،پرداخت 3 هزار توامن ویزیت از طرف بیمار را در این طرح خاطرنشان‌کرد و گفت:در

طرح تحول به ازای هر ویزیت 10 هزار تومان به پزشک داده‌می‌شود.

وی،با اشاره به حضور 68 پزشک متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌های دانشگاه رشد 35 درصدی تعداد پزشک را تاکیدکرد و گفت: جذب 11 پزشک فوق تخصص و 40 پزشک متخصص در کلینیک های ویژه دانشگاه از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون اضافه‌شده‌است.

به‌گفته‌وی،تعداد یک میلیون و 378 هزار و 80 نفر بیمار بستری در سال های 93 – 94 و ابتدای 95 از سهم یارانه طرح تحول استفاده کرده‌اند.

*حضور پزشک متخصص مقیم در بیمارستان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، حضور پزشک متخصص مقیم در بیمارستان‌ها را یکی دیگر از بسته‌های حمایتی اجرای طرح تحول سلامت عنوان‌کرد و گفت: پزشک متخصص مقیم در اورژانس به طور عمده با تخصص طب اورژانس و داخلی ،بخش زنان به لحاظ ارزش حیاتی و فوری بودن درمان و متخصص بیهوشی 24 ساعت در بیمارستان‌های بهشتی و سیدالشهدا فعال است.

اعرابی، گفت: تامین 29 پزشک مقیم در رشته های طب اورژانس، زنان و زایمان، داخلی، جراحی در ساعات عصر و شب و ایام تعطیل در هر یک از بیمارستان های دانشگاه جهت افزایش دسترسی مردم به متخصصین برای بیماران اورژانسی از جمله اقدامات این بسته خدمتی در دانشگاه است.

*حضور پزشکان در مناطق محروم

وی، افزود: حضور پزشکان در مناطق محروم یکی دیگر از نتایج اجرای طرح تحول سلامت است که در منطقه کاشان فقط شهرستان آران و بیدگل به عنوان منطقه محروم شناخته‌شده‌است لذا 18 پزشک براساس این بسته خدمتی در بسته ماندگاری پزشکان در منطقه آران و بیدگل در حال حاضر فعالیت دارند.

*بسته حمایتی از بیماران صعب‌العلاج و بیماران سرطانی باشیمی درمانی

به‌گفته‌وی،بسته حمایتی از بیماران صعب‌العلاج و بیماران سرطانی نیز با بخش شیمی درمانی بیمارستان بهشتی و متینی کاشان بیماران آن را به‌صورت رایگان پوشش می‌دهد که از ابتدای اجرای طرح تحول تاکنون 8500 بیمار را در این بخش پوشش داده‌است.

وی با اشاره به افزایش تخت‌های شیمی درمانی ا ز 8 به 22 تخت با اجرای طرح تحول گفت: دانشگاه علوم پزشکی کاشان از ابتدای اجرای طرح تاکنون بیش از 31 میلیارد ریال را برای بیماران صعب‌العلاج هزینه‌کرده‌است.

به‌گفته‌وی،درصد زیادی از بیماران بیمارستان بهشتی کاشان از شهرهای شمال استان اصفهان و حتی استان مرکزی از جمله دلیجان، نراق، نطنز و بادرود هستند.

*ارتقای کیفیت آموزش

اعرابی،ارتقای کیفیت آموزش را از دیگر اثرات سازنده و مثبت اجرای طرح تحول دانست و گفت: اعتبار بخشی آموزشی، مجازی سازی آموزش و بین المللی سازی دانشگاه از موارد ارتقای کیفی بخش آموزش دانشگاه است.

*ایجاد آزمایشگاه مجزا برای بخش اورژانس و راه‌اندازی اورژانس اطفال

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، افزایش تخت‌های اورژانس بیمارستانی و اضافه‌شدن بخش جنرال کنار اورژانس را نیز با اجرای طرح تحول از 20 تخت به 46 تخت یادآورشد و گفت: ایجاد آزمایشگاه مجزا برای بخش اورژانس و راه‌اندازی اورژانس اطفال از دیگر خدمات درمانی از محل مازاد هزینه‌های ط رح تحول و درآمدهای دانشگاه است.

*مرگ و میر بیمارستانی در کاشان پایین تر از استاندارد کشوری است

اعرابی، در پایان پایین‌تر بودن نرخ مرگ و میر خالص(زیر 24 ساعت) و ناخالص(بالای 24 ساعت) در بیمارستان بهشتی کاشان از استاندارد کشوری را تاکیدکرد و گفت:آمار مرگ و میر خالص(زیر 24 ساعت) که در کشوری یک تا یک و نیم درصد است در بیمارستان بهشتی 64 صدم درصد است و مرگ و میرناخالص(بالای 24 ساعت) که در کشوری سه درصد است در بیمارستان بهشتی 30 تا 32 صدم درصد است.

شایان ذکر است، رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از خبرنگاران تلاشگر در عرصه اط لاع رسانی طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان طی آیینd با اهدای هدایایی بویژه طرح سنجش رایگان سلامت تقدیر و تجلیل کرد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.