اصفهان؛

بهره مندی بیش از یک میلیون نفر از خدمات ویزیت سرپایی

از شروع طرح تحول نظام سلامت تاکنون بیش از یک میلیون مراجعه کننده از خدمات ویزیت سرپایی در کلینیک های ویژه دانشگاه در قالب برنامه ارتقاء ویزیت بهره مند شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان اظهار داشت: با جذب 11 پزشک فوق تخصص و 40 پزشک متخصص در کلینیک های ویژه دانشگاه از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص به 68 نفر ارتقا پیدا کرده است که این اقدام با رشد 35 درصدی خدمات گیرندگان را به همراه داشته است.
دکتر محمد حسین اعرابی، عدالت در دسترسی به خدمات و مراقبت های سلامت، کاهش پرداخت از جیب مردم و ارتقاء کیفیت خدمات و مراقبت های سلامت زیباسازی فضای درمانگاه ها و پیگیری ساخت مجتمع درمانگاهی و کلینیک ویژه در فضای بیمارستان اخوان را مؤثرترین دستاورد طرح سلامت در حوزه درمان برشمرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: کاهش میزان پرداختی بیماران، ترویج زایمان طبیعی، ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت و برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند از بسته های خدمتی برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان است.
دکتر اعرابی، بسته خدمتی کاهش میزان پرداختی بیماران را از مهم ترین دستاوردهای طرح سلامت جهت حفاظت مالی از بیماران برشمرد و گفت: پرداخت مستقیم (از جیب) بیماران بستری شده واجد بیمه پایه سلامت از 37 درصد به 3 درصد برای جمعیت روستایی و 6 درصد برای جمعیت شهری کاهش یافته است.
وی، با اشاره به اینکه در این بسته خدمتی از ارجاع بیماران برای خرید دارو ، تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی و خدمات تشخیصی درمانی به خارج بیمارستان جلوگیری شده، افزود: تهیه ملزومات، تجهیزات، دارو ... به طور کامل برعهده بیمارستان ها می باشد.
رییس دانشگاه تصریح کرد: تاکنون تعداد 137880 بیمار بستری در سال های 93 – 94 و ابتدای 95 از سهم یارانه طرح تحول استفاده کرده اند و بیش از 95 درصد افراد مراجعه کننده به بیمارستان های دولتی مشمول یارانه سلامت شده اند.
وی، به رشد حدود 40 درصدی میزان مصرف تجهیزات پزشکی و رشد حدود  30 درصدی میزان مصرف دارو در بیمارستان های تابعه دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: بالغ بر 400 میلیارد ریال کاهش پرداختی از جیب بیماران از ابتدا اجرای طرح تاکنون داشته ایم.
دکتر اعرابی، به بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و یادآور شد: کاهش سزارین به میزان 10درصد در سال، افزایش رضایتمندی مادران باردار از طریق حفظ حریم خصوصی با بهینه سازی فضای فیزیکی اتاق زایمان، رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی و افزایش انگیزه ارائه دهندگان خدمت جهت افزایش میزان زایمان طبیعی در مراکز دولتی اهداف اجرای این بسته خدمتی است.
وی، با بیان اینکه سزارین در بیمارستان های مشمول طرح حدود 5 درصد نسبت به قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت کاهش یافته ، گفت: یکی از اقدامات مهم در راستای تشویق و انگیزه زنان باردار برای زایمان طبیعی احداث دو بلوک زایمانی در بیمارستان بهشتی کاشان و بیمارستان شهید رجایی اران و بیدگل با مساحت بیش از 1300 متر مربع می باشد.
رییس دانشگاه تاکید کرد: این بلوک ها در راستای تبلیغ و ترویج زایمان فیزیولوژیک، زایمان بی درد و حضور خانواده بر بالین مادر هنگام زایمان راه اندازی می شود که ترویج زایمان طبیعی تعامل و مشارکت اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم را می طلبد.
دکتر اعرابی اذعان داشت: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه در راستای سیاست های جمعیتی، احداث مرکز ناباروری با هزینه 12 میلیارد ریال برای تجهیزات بوده است.
وی، با اشاره به اجرای بسته خدمتی ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دانشگاه، گفت: مرمت و زیبا سازی حدود 50  بخش ازبخش های بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه و  بازسازی حدود 22 هزار متربع بخش های مراکز درمانی از جمله اقدامات دانشگاه در این راستا می باشد.
دکتر اعرابی، ارائه به موقع خدمات درمانی، پاسخگویی 24 ساعته بیمارستانهای تابعه دانشگاه، تعیین تکلیف بیماران توسط متخصص مربوط در بخش اورژانس در حداقل زمان ممکن، انجام به موقع ویزیت بیماران، اعمال جراحی و پروسیجرهای اورژانسی و افزایش رضایتمندی مردم را از جمله اهداف بسته خدمتی حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها  برشمرد.
وی گفت: تامین 29 پزشک مقیم در رشته های طب اورژانس، زنان و زایمان، داخلی، جراحی در ساعات عصر و شب و ایام تعطیل در هر یک از بیمارستان های دانشگاه جهت افزایش دسترسی مردم به متخصصین برای بیماران اورژانسی را از جمله اقدامات این بسته خدمتی در دانشگاه است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: براساس این بسته خدمتی 18 پزشک در بسته ماندگاری پزشکان در منطقه آران و بیدگل در حال حاضر فعالیت دارند.
وی، به بسته خدمتی برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج ، خاص و نیازمند اشاره کرد و ادامه داد: دو مرکز درمانی دانشگاه شامل بیمارستان های بهشتی و متینی با 22 تخت شیمی درمانی به صورت رایگان به مردم خدمات ارائه می دهند که تاکنون 9 هزار بیمار تحت درمان سرپایی شیمی درمانی در مراکز درمانی دانشگاه قرار گرفته اند.
به گفته دکتر اعرابی، بیماران مذکور قبل از راه اندازی بخش شیمی درمانی مجبور به مراجعه به بخش خصوصی و شهرهای دیگر بودند.
دکتر اعرابی تصریح کرد: تاکنون حدود 40 میلیارد ریال بابت تهیه دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران شیمی درمانی توسط دانشگاه از ابتدای طرح تاکنون تخفیف داده شده است.
وی ادامه داد: آمار مرگ و میر دانشگاه علوم پزشکی در سال گذشته 56 صدم درصد بوده که این آمار حدود 44 صدم درصد کمتر از استاندارد کشوری است.
گفتنی است نشست خبری رییس دانشگاه با اصحاب رسانه پیرامون طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان همراه با تقدیر از خبرنگاران فعال در حوزه سلامت منطقه روز چهارشنبه مورخ 10/6/95 در سالن شهدا ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.