اردبیل؛

فروش سیب زمینی زیرقیمت تمام شده توجیه پذیر نیست

نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین وسرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازاریابی و تغییر الگوی کشت باید درصنعت کشاورزی نهادینه شود، گفت: عدم فروش سیب زمینی زیرقیمت تمام شده کشاورز را متضرر می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ رضا کریمی درباره وضعیت خرید سیب زمینی از کشاورز، افزود: کشاورز سیب زمینی را نمی تواند 300 تومان زیر قیمت تمام شده بفروش برساند و این درحالی است که متاسفانه ما هنوز به پروسه اصلی تولید سیب زمینی در استان اردبیل نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه عمده تولیدات سیب زمینی در ماه شهریور و ماههای آتی آن انجام می شود،تصریح کرد: در شرایطی که هم اکنون در این مقطع میزان تولید سیب زمینی بالا نیست، اما در این راستا خرید مناسبی از کشاورز انجام نمی شود،بنابراین در زمان اوج فصل برداشت که میزان محصول افزایش پیدا می کند با این اوصاف وضعیت بدتر می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس افزود: بازرگانی محصولات کشاورزی برنامه جامع و هدفمندی ندارد و این درحالی است که باید بازاریابی و طرح الگوی کشت در این راستا رعایت شود تا کشاورز بتواند بر مبنای الگوی کشت مناسب، میزان تولید محصولات کشاورزی را تعیین کنند.

کریمی گفت: متاسفانه در شعار کشاورز، یک تولیدکننده است؛ اما حمایتی از وی نشده است و این درحالی است که باید برای کشاورزان یارانه لازم در نظر بگیرند تا بتوانیم مشکلات این قشر زحمتکش را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه مانند سال گذشته تولیدکنندگان سیب زمینی دچار خسارت هستند،افزود: سیب زمینی برای هر کشاورز بالای 700 تومان کیلویی تمام می شود؛ اما هم اکنون زیر 400 تومان کیلویی نیز سیب زمینی از کشاورز خریداری نمی شود.

استان اردبیل در تولید و عرضه سیب زمینی پاییزی رتبه اول کشور را دارد

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در بین استان‌های کشور استان اردبیل در تولید و عرضه سیب‌زمینی پاییزی رتبه اول کشور را دارد و به همین دلیل بهتر است برداشت سیب‌زمینی دشت اردبیل در فصل پاییز انجام شود تا امکان نگهداری مطلوب آن نیز فراهم آید.

کاظم عباداله عموقین با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته است که پیش بینی می‌شود بیش از ۸۰۰ هزار تن محصول از مزارع سیب‌زمین استان برداشت شود، افزود: امیدواریم با برداشت به هنگام و مناسب سیب‌زمینی نسبت به عرضه و فروش آن اقدامات انجام شود.

وی ادامه داد: سیب‌زمینی‌کاران از برداشت زودهنگام محصول سیب‌زمینی در دشت اردبیل پرهیز کنند چرا که برداشت واقعی سیب‌زمینی اردبیل مربوط به فصل پاییز است.

عموقین یادآور شد: با توجه به خاصیت سیب‌زمینی تولیدی در دشت اردبیل برداشت زودهنگام آن به این محصول لطمه وارد می‌کند و قطعاً سبب می‌شود تا خاصیت آن از بین برود، از این رو انتظار می‌رود سیب‌زمینی‌کاران برداشت محصول خود را در فصل پاییز و موقع موعد انجام دهند.

روند صادرات محصول سیب زمینی در اردبیل تسهیل شد

استاندار اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده روند صادرات محصول سیب‌زمینی در اردبیل تسهیل شده است.

مجید خدابخش افزود: یکی از اولویت‌های اساسی مسئولان استان صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی به کشورهای همسایه است که با برنامه‌ریزی انجام شده امسال روند صادرات این محصول در استان تسهیل شده و انتظار می‌رود صادرات محصول سیب‌زمینی به کشورهای همجوار افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تصویب منطقه آزاد تجاری هم‌اکنون به یکی از مطالبات اصلی و عمومی مردم و مسئولان استان اردبیل مبدل شده است، افزود: باید مشکلات مناطق آزاد نیز در نوع خود مورد بررسی قرار گیرد ولی اگر این منطقه به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی برسد بی‌شک گام بزرگی در توسعه و پویایی منطقه برداشته می‌شود.

خدابخش یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی و روند صادرات را تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل دانست و گفت: اگر این منطقه در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد بی شک استان از رکود اقتصادی خارج و برای هزاران جوان فارغ التحصیل زمینه اشتغال ایجاد می‌شود.

وی افزود: بازار روسیه فرصتی بسیار بزرگ برای صادرات محصولات کشاورزی و خدماتی استان اردبیل است که باید از این فرصت به دست آمده استفاده کامل داشته باشیم و بتوانیم با بسته‌بندی شیک و استاندارد روند صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه را تسهیل کنیم.

استقرار مجهزترین سیستم سورتینگ و بسته بندی سیب زمینی در اردبیل

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل گفت: با مساعدت مسئولان سازمان تعاونی روستایی قرار است مجهزترین سیستم سورتینگ و بسته بندی سیب زمینی در اردبیل بسته بندی مستقر شود.

غلامرضا میرزاحسینی افزود: با توجه به تولید سیب زمینی و ضرورت صادرات مازاد بر نیاز استان به صورت داخلی و خارجی سازمان تعاون روستایی نسبت به راه اندازی این سیستم برای کاهش دغدغه های زارعان اقدام کرده است که امیدواریم این اقدام زمینه فروش باکیفیت محصول سیب زمینی را در قالب این سیستم با سورتینگ و بسته بندی مناسب فراهم آورد.

وی با اشاره به تاکیدات استاندار اردبیل مبنی بر تقویت ارتباط تجاری با کشور روسیه گفت: ما در حوزه اختیار و وظایف مان پیگیر تقویت صادرات به کشور روسیه بودیم به طوری که استان اردبیل به عنوان مونوپل صادرات به کشور روسیه انتخاب شد تا با مرکزیت استان اردبیل صادرات به روسیه و آسیای میانه اتفاق بیفتد.

کارخانه صنایع تبدیلی سیب زمینی مهرماه در اردبیل افتتاح می شود

نمایندهمردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانه صنایع تبدیلی سیب زمینی از مهرماه امسال در اردبیل شروع به فعالیت می کند.

محمدفیضی درباره صادرات سیب زمینی،افزود:زمانی که به بازار هدف محصولات کشاورزی بویژه بازار سیب زمینی نگاهی می اندازیم به سادگی به ظرفیت بالای تولید سیب زمینی در استان اردبیل پی می بریم و این در حالی است که در این راستابا توسعه مشوق های صادراتی می توان بسترهای افزایش صادرات سیب زمینی را مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه قرار بود برای هرکیلو سیب زمینی صادراتی 150 تومان یارانه اختصاص یابدتا برای سرمایه گذار در این عرصه مشوق های صادراتی ایجاد شود،تصریح کرد:متاسفانه این مهم تاکنون عملیاتی نشده است.

وی افزود: توسعه صنایع تبدیلی در کنار محصولی همچون سیب زمینی می تواند برای ما در راستای صادرات بهینه این محصول بسیار مثمرثمر باشد و از همین رو استان اردبیل با توجه به موقعیت کشاورزی که در زمینه تولید محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی دارد،می تواند در راستای تولید این محصول به فرآورده نقشی مهمی را ایفا کند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.