آغاز رتبه بندی بانک ها از آبان ماه

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به برنامه جدید بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، گفت: برنامه رتبه‌بندی بانک‌ها از آبان ماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرشاد حیدری در بیست‌ و هفتمین همایش سالانه بانکداری اظهار داشت: از مهم‌ترین دغدغه‌های بانک مرکزی اینست که نظارت به قدر کفایت از کارایی برخوردار نیست؛در همین راستا اقداماتی برای ارتقای سطح نظارت بانک مرکزی آغاز شده است.

وی ادامه داد:یکی از این اقدامات ایجاد ساختار جدید نظارت بر سیستم بانکی بر اساس طرحی است که با همکاری پژوهشکده پولی یا بانکی بانک مرکزی طراحی شده است.

وی افزود: در این طرح 8 رکن نظارتی در نظر گرفته شده که با ابزارهای کمی و کیفی و اعداد و ارقام سطح استاندارد و ریسک بانک‌ها را مشخص می‌کند.

حیدری گفت:بر این اساس بنگاهداری، سودآوری، توان ایفای تعهدات، کیفیت دارایی‌ها و کیفیت سود پارامترهایی هستند که با 168 معیار مورد سنجش و رصد قرار گرفته تا بتوان میزان ریسک بانک‌ها را بررسی کرد.

معاون نظارت بانک مرکزی با اعلام این‌که براساس سنجش‌ها بانک‌ها به سه گروه کم‌ریسک، پرریسک و با ریسک متوسط تقسیم‌بندی می‌شوند، تاکید کرد: زمینه‌های لازم تا آبان‌ماه نهایی شده و بانک‌ها براساس صورت‌های مالی و رصدهای لازم رتبه‌بندی خواهند شد.

وی سه اقدام برای افزایش کارآمدی نظارت بانک مرکزی را مورد توجه قرار داد و گفت: مدلی از نظارت براساس آخرین تحولات روز دنیا در حوزه بانکداری بین‌الملل طراحی شده است از سوی دیگر شفافیت در شبکه بانکی افزایش خواهد یافت و همچنین دامنه نظارت به گروه بانک‌ها گسترش پیدا می‌کند؛ با این توضیح که گروه بانک‌ها تمامی بخش‌هایی که می‌تواند به‌طور بالقوه ریسک را به بانک‌ها منتقل کند در بر خواهد گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار