اهواز؛

از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی لاغری خودداری كنید

مصرف ناآگاهانه داروهای گیاهی عرضه شده در تبلیغات مختلف خطرات بسیاری را برای سیستم گوارش به خصوص کبد دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: انباشته شدن مواد حاصل از متابولیسم داروهای گیاهی لاغری در کبد، خطر ابتلا به نارسایی کبد را در افراد به شدت افزایش می دهد.

دکتر پژمان علوی نژاد در این باره اظهارکرد: مصرف ناآگاهانه داروهای گیاهی عرضه شده در تبلیغات مختلف خطرات بسیاری را برای سیستم گوارش به خصوص کبد دارد.

وی ادامه داد: مصرف برخی از گیاهان موجب ایجاد بی اشتهایی در فرد می شود و کاهش وزن به دنبال بی اشهایی از جمله عوارض مصرف این گیاهان است، در این میان نیز سودجویانی وجود دارند که از این عوارض برای تبلیغ و عرضه داروهای گیاهی به عنوان داروهای موثر در لاغری به مشتری استفاده می کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در حقیقت وجود یک ماده شیمیایی در این گیاه موجب ایجاد بی اشتهایی و حتی حالت تهوع می شود که افراد سودجو آن را به عنوان داروی کاهش وزن تحت عنوان داروی گیاهی بی خطر به مشتری عرضه می کنند.

علوی نژاد افزود: موارد متعددی در این زمینه بوده است که فرد برای لاغری از داروهای گیاهی عرضه شده در تبلیغات مختلف استفاده کرده و دچار عوارض و بیماری هایی مانند نارسایی ریه، فیبروز ریه، نارسایی کلیه و آسیب های جدی کبدی شده است.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه ترکیبات این مواد در کبد متابولیزه می شوند، عوارض مصرف آن ها با مرور زمان و تداوم در مصرف بروز می کنند. در نهایت نیز ماحصل متابولیسم این داروها در کبد انباشته شده و منجر به ایجاد عوارض شدید و برگشت ناپذیر گوارشی در فرد می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود: عوارض مصرف ناآگاهانه داروهای گیاهی لاغری بر روی کبد به دو گونه است؛ مصرف این داروها موجب ایجاد نوعی واکنش حساسیت زای آلرژیک در کبد شده و بروز یک فرایند التهابی در کبد را به دنبال خواهد داشت.

علوی نژاد گفت: عارضه دیگر مصرف این داروها ایجاد لخته های خون در وریدهای کبدی است. مواد حاصل از این فرایندها در کبد باعث ایجاد اشکال در مسیر عبور و خروج نمک های صفراوی از کبد و برگشت صفرا به کبد می شود. صفرا نیز در این شرایط مانند یک سم روی کبد اثر می کند.

وی با بیان اینکه نارسایی کبد از جمله اثرات سوء مصرف داروهای گیاهی لاغری است، اظهارکرد: هرچند از طریق پیوند کبد امکان درمان نارسایی کبد وجود دارد ولی به این معنی نیست که پیوند کبد امری آسان و در دسترس است؛ گاهی بیماران مدت های زیادی در صف انتظار دریافت عضو پیوندی می مانند و بسیاری از این افراد نیز جان خود را از دست می دهند.

فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: بیمارانی هم که به دلیل نارسایی کبد، پیوند کبد شده اند نیاز است به صورت مادام العمر داروهای زیادی استفاده کنند. در نتیجه می بینیم برخی افراد با یک سهل انگاری ساده خود و خانواده خود را چگونه دچار مشکلات بسیاری می کنند.

علوی نژاد عنوان کرد: بسیاری از داروهای گیاهی که متاسفانه با تبلیغ های بسیار فریبنده عرضه می شوند، هیچگونه شناختی از آن ها وجود ندارد و بیماران زیادی هستند که به دلیل بروز عوارض ناشی از مصرف این داروها مراجعه می کنند. حتی گاهی به صورت تقلبی عده ای داروهای شیمیایی را با داروهای گیاهی مخلوط و ضررهای جبران ناپذیری را به فرد  مصرف کننده وارد می کنند.

وی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی توصیه کرد: چنانچه به استفاده از داروهای گیاهی تمایل دارید بهتر است به سراغ افراد دارای دانش در این حوزه بروید و آگاهانه مصرف کنید. از مصرف خودسرانه و ناآگاهانه داروهای گیاهی خودداری شود. چرا که موارد بسیاری از نارسایی کبد ناشی از مصرف داروهای گیاهی را داریم که متاسفانه بیمار به دلیل ناآگاهی به افراد غیرمسئول در این زمینه مراجعه و از منابع غیراستاندارد استفاده کرده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.