سمنان؛

«ونگون»؛ سوغات تابستانی سمنان

بادمجان یا به زبان محلی« ونگون»، محصولی سرشار از ویتامین‌هاست که جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی ایرانی‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، در روزهای گرم تابستان، وفور میوه و صیفی‌جات رنگارنگ بازار را برای کشاورزان و میوه‌فروشان حسابی گرم کرده و اگر گشتی در سطح شهر داشته باشیم و سری به میوه‌فروشی‌ها بزنیم، تب تند خرید بادمجان مردم سمنان را خواهیم دید.
نباید بادمجان غافل از جایگاه ویژه آن در سبد غذایی سمنانی‌ها شد و غذاهای لذیذی همچون قیمه و خورش بادمجان، کشک بادمجان، گوجه بادمجان در کنار ترشی‌های خوشمزه با چاشنی بادمجان که به همت کدبانوهای سمنانی تهیه می‌شود، سبب طرفداری بیش از بیش این ماده غذایی و مفید شده است.
در کنار انواع غذاهایی که با بادمجان تهیه می‌شود، نباید غذای سنتی و دل‌چسب سمنانی‌ها یعنی سبزی‌پلو را که با سبزی‌های معطر، گوجه، بادمجان و اسفناج پخته می‌شود، فراموش کرد.
بادمجان در پنج نوع قلمی سیاه، ریحانی سفید، آمریکایی، بنفش ژاپنی و پارنپال وجود دارد که در استان سمنان، رقم قلمی سیاه کشت می‌شود و به دلیل نوع اقلیم، آب و هوا و نوع خاک از طعم و مزه منحصربه‌فردی برخوردار است و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به شیرینی و نداشتن تخم اشاره کرد.
مصطفی حسینی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص ارزش غذایی بادمجان می‌گوید: این ماده سرشار از ویتامین‌های A ،C ،1B و 6B است و نیز منبع غنی پتاسیم و کالری پایین آن سبب جای گرفتن بادمجان در اکثر رژیم‌های غذایی و قابلیت مصرف در تمام گروه‌هاست.
نزدیک به 200 هکتار در استان سمنان زیر کشت این محصول قرار گرفته است که اغلب کشاورزان به دلیل موروثی بودن این شغل از شیوه‌های سنتی آن برای آبیاری استفاده می‌کنند؛ اما امروز کمبود آب و عدم آبیاری به‌موقع این محصول خساراتی را به کشاورزان وارد کرده است.
علی عرفانی، یکی از کشاورزان بادمجان‌کار در استان سمنان است که سالانه تقریباً دو هکتار این محصول را کشت می‌کند. زمانی که به زمین او برای تهیه گزارش رفتیم، در حالی که از کمبود آب به ستوه آمده بود، گفت: من هر هشت روز تقریباً باید دو ساعت از آب چاه برای آبیاری درختان و بوته‌ها استفاده کنم؛ در صورتی که این آب را خریداری کرده‌ام اما کمتر از مدت زمان تعیین‌شده آب تحویل داده می‌شود.
حسن نظری، یکی از دیگر کشاورزان است؛ او در حالی که بوته‌های خشک‌شده مزرعه‌اش را به من نشان می‌دهد، می‌گوید: من این زمین و شغل را از اجداد خود به ارث برده‌ام و آموخته‌ام؛ اما خشک‌سالی دیگر نفس باغ و کشاورزان را گرفته و همین باعث شده دیگر فرزندانم به سمت این کار نمی‌آیند.
کارشناسان جهاد کشاورزی معتقدند با به‌کارگیری دانش روز و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری می‌شود جانی دوباره به خاک سمنان بخشید.
ایرج خوشبخت، کارشناس جهاد کشاورزی سمنان بهترین راه‌کار برای حل کمبود آب را استفاده از روش آبیاری تیپی دانست و گفت: سالانه بیش از 8 هزار و 600 مترمکعب آب برای آبیاری بادمجان در استان سمنان صرف می‌شود که با استفاده از روش آبیاری تیپی این میزان تا یک‌سوم کاهش به 2 هزار و 500 مترمکعب کاهش می‌یابد.
وی گفت: بر اساس قوانین تصویب‌شده، جهاد کشاورزی برای راه‌اندازی شیوه‌های نوین آبیاری در هر هکتار 70 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌کند که روی آوردن کشاورزان به شیوه‌های صنعتی و روش‌های پیشرفته آبیاری قطعاً شاهد افزایش ظرفیت تولید محصولات به‌ویژه کشت بادمجان در سمنان خواهیم بود.
گزارش : فاطمه همتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار