افزایش بهای نفت به دلیل احتمال حمایت ایران از تعیین سقف تولید

اوپک اعلام کرد با اعلام احتمال حمایت ایران از توافق برای تعیین سقف تولید و حضور احتمالی در نشست آتی اوپک،بهای نفت افزایش یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، روز سه شنبه پس از اعلام این که ایران نشانه های مثبتی در خصوص برنامه اوپک برای ایجاد تعادل در بازار ارائه داده است، بهای نفت با اندکی افزایش، به بهای چند روز گذشته نزدیک شد.

ایران که سومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت می باشد، از هنگام رفع تحریم های بین المللی تا کنون، همواره تولید نفت خود را افزایش داده و در ماه آوریل نپذیرفت به برنامه تعیین سقف تولید اوپک بپیوندد.

هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است که آیا ایران به تلاش مشترک برای توقف افزایش تولید نفت در نشست ماه سپتامبر اوپک خواهد پیوست یا نه. اما به گفته منابع اوپک و صنعت نفت، گویا ایران مایل است در این خصوص به توافق برسد.

بر همین اساس، بهای نفت خام برنت با افزایش 30 سنتی به میزان 0.6 درصد افزایش یافت و به هربشکه 49 دلار و 46 سنت رسید. بهای این نفت با افت 1.4 درصدی مواجه شده بود.

بهای نفت خام وست اینترمیدیت تگزاس نیز  به میزان 0.4 درصد یعنی 20 سنت افزایش یافت تا به بشکه ای 47 دلار و 61 سنت برسد. بهای این نفت نیز به 46 دلار و 59 سنت سقوط کرده بود.

به گفته یک منبع آشنا به نگرش های ایران، پس از دیدار «الوخیو دل پینو،» وزیر نفت ونزوئلا از تهران، به زودی ایران به سطح تولید پیش از تحریم ها بازخواهد گشت و بعد از آن است که می تواند با دیگران تعامل داشته باشد.

دو سال فروش نفت با بهای بسیار کم، باعث شده است اقتصاد ونزوئلا، عراق و نیجریه به شدت آسیب ببیند و این کشورها بیشتر از کشورهای عضو اوپک مانند عربستان سعودی و ایران که نگران حفظ سهم خود از بازار هستند، نگران بهای نفت خام هستند. بهای نفت با جهش به سمت بالا در سال میلادی جاری، هنوز به بهای نصف ارزش سال 2014 خود که بیش از بشکه ای 100 دلار بود، فروش می رود.

دل پینو هفته گذشته به کشورهای تولید کننده نفت از جمله عربستان روی آورد تا اوپک را متقاعد کند سقف تولید خود را بالاتر نبرند. این تلاش در ماه آوریل شکست خورد. بسیاری از تحلیلگران به این تلاش نیز بدبین هستند.

تاماس ورگا، تحلیلگر شرکت کارگزاری انرژی پی وی ام که در لندن مستقر است، گفت: سطح بهای کنونی نفت که کمتر از 40 دلار است، انگیزه ای به کشورهای عضو اوپک نمی دهد که با قطع افزایش تولید یا حفظ سطح تولید کنونی، از بهای نفت حمایت کنند.

به گزارش ریستاد انرژی، عربستان سعودی و ایران با 9 دلار بابت هربشکه، دارای کمترین هزینه تولید نفت هستند؛ هزینه تولید برای عراق 10 دلار است؛ هزینه آن برای ونزوئلا دوبرابر این مقدار و 27 دلار در هر بشکه می باشد؛ و در نهایت نیجریه 29 دلار بابت تولید هر بشکه نفت هزینه می کند.

«جابر علی اللعیبی،» وزیر نفت عراق روز سه شنبه در دیداری در بغداد، به شرکت های خارجی تولید کننده نفت گفت که تولید و صادرات نفت را افزایش دهند.

درخواست عراق برای افزایش تولید در راس نگرانی های مربوط به صادرات روبه رشد سوخت توسط چین، افزایش تولید نفت خام توسط عراق و نیجریه، و افزایش تعداد دکل های آمریکا قرار گرفته است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار