لرستان؛

لزوم فرهنگسازی در برخورد با بیماری سرطان توسط رسانه

مسئول بخش هماتولوژی انکولوژی لرستان گفت:تغییر رفتار جامعه در برخورد با بیماری سرطان تنها توسط رسانه و بخصوص صدا و سیما ممکن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛دکتر گرجی در جمع مدیران و برنامه سازان شبکه افلاک با بیان اینکه 5 درصد افراد هر جامعه ای با بیماری های سرطانی درگیر هستند افزود:بخش هماتولوژی و آنکولوژی لرستان از ابتدا با دوتخت در بیمارستان عشایر آغاز به کار کرد و هم اکنون 30 تخت فعال به بیماران سرطانی اختصاص یافته است که این کار سبب راحتی بیمارانی شده است که مسافت های طولانی برای ملاقات با پزشکان در شهرهای دیگر طی می کنند.

وی به سرطان های شایع درجهان ، ایران و لرستان اشاره کرد و گفت:سرطان های ریه و تنفسی در جهان ، سرطان های دستگاه گوارش در ایران و سرطان های مری و معده در لرستان شایع تر هستند.

گرجی گفت: علت اصلی سرطان های مری و معده در لرستان به دلیل مصرف گوشت های قرمزی است که با درجه حرارت بالا و در مدت زمان کوتاه کباب می شوند که اکثرا موجب ابتلا به سرطان های قسمت فوقانی دستگاه گوارش می شود.

وی پیشگیری را بسیار راحت و ارزان تر از درمان های سرسام آور این بیماری دانست و گفت:با این کار علاوه بر سلامت جسم افراد به سلامت روحی و روانی نیز کمک می شود چرا که مبتلا شدن به بیماری های این چنینی خود به خود در روحیه تاثیر منفی می گذارد.

این پزشک فوق تخصص آنکولوژی از رسانه و بخصوص صدا و سیما به عنوان عوامل موثر در فرهنگسازی برای مواجهه با سرطان نام برد و افزود:نگذاریم مردم درباره این بیماری ترس غیر منطقی که همان عدم بهبود بیماران سرطانی است داشته باشند و یا به چشم ترحم به مبتلایان نگاه کنند بلکه این موضوع را که در صورت تشخیص به موقع در اکثر موارد بهبود کامل حاصل می شود در میان افکار عمومی جا بیاندازیم.

دکتر گرجی از صدا و سیمای مرکز لرستان خواست تا با آموزش نحوه صحیح زندگی کردن و تغذیه مناسب مردم نسبت به پیشگیری های جدی آگاه کند و ادامه داد:به عنوان نمونه استفاده نکردن از ظروف مسی برای طبخ غذا،مصرف زردچوبه در مراحل پایانی پخت غذا، مصرف کم گوشت های قرمز ، مصرف فیبرها(میوه و سبزیجات) همراه با غذا و درست غذا خوردن از جمله عواملی است که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.


انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.