لرستان؛

خطر مصرف دارو برای مبتلایان به بیماری های شایع

بیماری های شایع دردنیا که امکان ابتلا به آنها برای اکثر مردم جهان در هر منطقه و با هر سبک زندگی وجود دارد داروهای خطرناک تر دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از لرستان؛تقریبا تمام افراد بالای 55 سال، به یكی از بیماری های دیابت، فشار خون، كلسترول، افسردگی، آلزایمر، آرتروز و بیماری های قلبی مبتلا هستند و برای هر کدام یك یا چند مورد دارو مصرف می كنند.

با توجه به اینكه بیشتر افراد تمایل به استفاده از روش های شیمیایی برای درمان بیماری هاشان دارند بازار دارویی به یك بازار گرم و پر رونق تبدیل شده است.

اما تمام این داروها عوارض جانبی خطرناكی دارند که در صورت آگاهی مصرف کنندگان آنها به دنبال روش های دیگری برای درمان خواهند رفت.

در ادامه به بررسی عوارض داروهای چند بیماری شایع می پردازیم:

پرمصرف ترین دارو های كنترل فشار خون، مسدود كننده بتا (بتا بلاكر)، مسدود كننده كانال های كلسیم و مهاركننده های ACE هستند. نامنظم شدن ضربان قلب، تهوع و یبوست از مهمترین عوارض جانبی اكثر این داروها محسوب می شوند. استفاده از این داروها در افراد مبتلا به نارسایی كلیه و كبد و دیابتی ها باید با احتیاط باشد.

دیابت سال ها با داروی مرگبار آواندیا درمان می شد كه خوشبختانه پس از 10 سال پیگیری، استفاده از آن در سراسر دنیا ممنوع شد؛ ولی هنوز هم در برخی از نقاط دنیا دیابت با داروهای خطرناك درمان می شود.

كاهش ضربان قلب، غش، تهوع، استفراغ، خونریزی دستگاه گوارش، زخم معده و تشنج، شایع ترین عوارض جانبی داروهای درمان آلزایمر هستند.

حدود سه چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند. معمولا برای كنترل این عارضه از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی تجویز می شود. این داروها به هیچ عنوان آرتریت یا شایع ترین شكل آن یعنی آرتروز را درمان نمی كنند و فقط درد را به طور موقت كاهش می دهند.

توهم، تمایل به خودكشی، تهوع، دوبینی، عدم تعادل، یبوست و مشكلات هضم از مهمترین عوارض جانبی داروهای درمان افسردگی محسوب می شوند. نكته جالب این است كه بسیاری از افرادی كه افسرده تشخیص داده شده اند، به هیچ عنوان افسرده نیستند و به دارو نیاز ندارند.

اختلال خواب یكی از مهمترین معضلات حوزه بهداشت است و اغلب افراد برای درمان آن به قرص های خواب آور رو می آورند. برخی از كارشناسان عوارض بهداشتی قرص های خواب را بیشتر از سیگار می دانند و بر این باورند كه این داروها خطر ابتلا به سرطان را 35 درصد و خطر مرگ زودرس را حدود 5 برابر افزایش می دهند.

استاتین، مهمترین داروی كاهش دهنده كلسترول است كه احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 46 درصد افزایش می دهد.كاهش حافظه، آب مروارید و نارسایی كلیه، از مهمترین عوارض جانبی این دارو هستند.

متخصصان به افراد توصیه می كنند كه تا حد امكان با كنترل رژیم غذایی و پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، فعالیت فیزیكی، اجتناب از استرس و مدیتیشن، به درمان بیماری بپردازند.

 

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار