گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان با کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم»؛

کفگیر انیمیشن روز دنیا به ته‌ دیگ خورده است/ ایران، گنجینه فرهنگی اسرارآمیزی دارد

هر قدر بومی‌تر و شرقی‌تر باشیم؛ قصه ما جذاب‌تر است و برای موفقیت باید روی فرهنگ شرقی خودمان پافشاری کنیم.

هادی محمدیان کارگردان انیمیشن سینمایی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به کلیشه‌ای شدن مضامین انیمیشن سازی در غرب گفت: با توجه به اینکه با ضعف فیلمنامه و قصه به دلیل پر تعداد شدن ساخت انیمیشن‌ها مواجهیم، در حال حاضر باید اتفاقی بیفتد که کمپانی‌های روز دنیا با فرهنگ دیگری هم آشنا شوند. در واقع کفگیر انیمیشن روز دنیا به ته‌ دیگ خورده و ما در این میان فرصت خوبی داریم که با گنجینه بزرگ فرهنگی‌مان، ایده‌های مختص کشورمان را کار کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه پیشرفت انیمیشن و همچنین سرعت انتقال و ایده‌پردازی زیاد شده است، بارها شده ایده‌ای داشته‌ام که در مرحله ساخت متوجه شدم، مشابه داخلی و خارجی آن ساخته شده است. فضای اطلاعات در حال پیشرفت سریع است و نباید ایده‌ای را مدت‌ها در ذهنمان نگه‌ داریم؛ چون نمونه آن سریع ساخته می‌شود.

باید روی فرهنگ شرقی ایران پافشاری کنیم

کارگردان «شاهزاده روم» با اشاره به الگوبرداری انیمیشن‌سازان ایرانی از غرب گفت: همیشه در قصه، کنجکاوی، پیدا کردن فضای جدید و کند و کاو بسیار جذاب می‌شود. دوستان فکر می‌کنند اگر ما مثل خارجی‌ها قصه انیمیشن بسازیم، برای مخاطب جذابیت دارد. در حالی که ما هرقدر بومی‌تر، فولکلورتر و شرقی‌تر شویم، می‌توانیم برای مخاطب داخلی و خارجی جذاب‌تر باشیم. ما هرچقدر این فضای ناشناخته و اسرارآمیز شرقی را معرفی کنیم، قصه‌هایمان جذاب‌تر می‌شود. برای موفقیت باید روی فرهنگ شرقی خودمان پافشاری کنیم.

محمدیان اظهار داشت: ما در کشورمان گنجینه بزرگی از قصه‌ها را داریم که گفته و شنیده نشده است. اگر نمی‌توانیم انیمیشنی از این قصه‌ها تولید کنیم، حداقل در بخش دیگری از هنر سینما تولید محتوا کنیم. قبل از «شاهزاده روم» انیمیشنی ساخته نشده بود و ما تاثیر و بازخورد آن را در جامعه نمی‌توانستیم بررسی کنیم. از نظر من «شاهزاده روم» هم نقطه قوت داشت و هم ضعف. امیدواریم دوستانی که انیمیشن می‌سازند، از ضعف‌‌هایش و از خوبی‌هایش برای جذب مخاطب استفاده کنند. به نظرم هر تیمی که انیمیشن می‌سازد، گروه بعدی از تجربیاتش باید استفاده کند.

وی افزود: ما باید با توجه به موقعیت فرهنگی کشور، روش خودمان را پیدا کنیم. غربی‌ها رفتار، فرهنگ، شوخی و طنز، کلام و موقعیت خودشان را دارند و الگوبرداری از آن‌ها با فرهنگ ما سنخیتی ندارد. شوخی آن‌ها ممکن است برای ما جذاب نباشد و بالعکس. انیمیشن جهان یکی، دو پله از ما بالاتر است. ما باید با کار، زحمت و تلاش خودمان را به آن‌ها برسانیم. از نظر گرافیکی در حال حاضر چیزی کم نداریم ولی باید سالی حداقل 10انیمیشن بسازیم تا تجربه کار کردن را کسب کنیم.

در انیمیشن دو بعدی موفق نبودیم

این کارگردان با اشاره به قدمت انیمیشن در ایران و جهان گفت: بر خلاف چیزی که می‌گویند انیمیشن در ایران عمر  ساله   10 تا 15ساله ندارد. حداقل 40سال است که در ایران انیمیشن ساخته می‌شود، اما ساخت آن در دنیا قدمتی 100ساله دارد. وقتی انیمیشن تکامل پیدا کرد و به دنیای واقعی نزدیکتر شد، برای مخاطب جذابیت بیشتری پیدا کرد. الان همان تصاویر دو بعدی را با سه بعدی می‌توان ایجاد کرد. اما ما به دلایلی در ساخت انیمیشن دو بعدی توفیقی نداشتیم.

محمدیان تصریح کرد: ریتم زندگی بشر امروز تند شده و به انیمیشن‌ها و آثار سینمایی هم سرایت کرده است. برخی انیمیشن‌ها در واقع سریع هستند نه خشن. انسان امروز دوست دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات بگیرد. طولانی بودن اثر حوصله‌ را سر می‌برد. ضمن اینکه فضای انیمیشن هم به سمت طنز رفته و از ذات و اصل خودش دور شده است. 

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: ما انیمیشن کودک نداریم؛ چون تقاضایی نبوده است. به نظرم اگر در زمان خودش، آثار ما به بلوغ می‌رسید، الان به لحاظ کیفی سطح بالاتری داشت. موفقیت انیمیشن ما برای آثار کوتاه بیشتر بود؛ چون سطح بالاتری داشت. اما در کارهای بلند از دنیا فاصله داریم که این فقط در بحث توانمندی و استعداد نبوده است. تعدادی از دوستان انیمیشن‌ساز ما در کمپانی‌های خارجی می‌درخشند.


سینمای کودک پردرآمد است

محمدیان عنوان کرد: زمانی که شرکت‌های خصوصی وارد ساخت انیمیشن شدند، اقبال بیشتری نسبت به ورود به این عرصه به وجود آمد. سینمای کودک، سینمای پردرآمدی است. چون وقتی کار خوب برای کودک بسازی با استقبال خوبی مواجه می‌شود. کودک تنها به سینما نمی‌رود و همراهش والدین، دوستان یا اولیای مدرسه هم هستند. در دنیا هم همینطور است. هرگاه فیلم کودکان در سینماها اکران شود، اوضاع خوب می‌شود. با مراجعه به باکس‌آفیس هم می‌بینید، فیلم‌های کودک در رتبه‌های نخست پرفروش‌ها قرار دارد.

این کارگردان سینما با اشاره به رشد انیمیشن‌سازان ایرانی گفت: در ایران به دلیل نبودن حقوق مالکیت مادی و معنوی نرم‌افزار، پیشرفت‌هایی از نظر تکنیکی صورت گرفته است. دوستان بیشتر دلگرم شده‌اند. املای نانوشته غلط ندارد. راه موفقیت انیمیشن در کشورمان ساخت اثر مداوم است و ما باید در این مسیر به بلوغ و تکامل برسیم.

وی در خصوص جدیدترین وضعیت ساخت انیمیشن «فیلشاه» گفت: با همکاری تهیه‌کننده «شاهزاده روم»، این انیمیشن را می‌سازیم. امیدوارم تجربه انیمیشن قبلی موجب پختگی ما شده باشد. سعی کردیم فضای شادتر و فانتزی‌تری را ایجاد کنیم.

محمدیان در پایان بیان کرد: سعی داریم یک نسخه «فیلشاه» را برای ارسال به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آماده کنیم. پیش‌تولید این انیمیشن تمام شده و در حال حاضر در مرحله تولید است. امیدوارم در بحث فیلمنامه و تکنیک کار بهتری بشود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار