بجنورد؛

افتتاح ۵ پروژه میراث فرهنگی

امسال ۵ پروژه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خراسان شمالی به بهره برداری می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در حوزه گردشگری و تفریحی توریستی، هتل 4 ستاره ممتاز داریوش با 21 میلیارد تومان هزینه کرد، کمپ گردشگری روستای رویین، نخستین اقامت بوم گردی استان در روستای رویین، تعریض ورودی باباامان و سفره خانه سنتی، پنج طرح قابل بهره برداری در هفته دولت است.

سویدانلویی به مرمت 51 اثر تاریخی استان با یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در همین مدت 130 اثر را ثبت ملی کردیم که 27 پرونده هم در انتظار شماره ثبتی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: انجام 8 مورد کاوش گمانه زنی، افزایش تشکل های مردم نهاد از 5 به 15، راه اندازی خانه تشکل های مردم نهاد در حسینیه جاجرمی ها و احیای انجمن های میراث فرهنگی از جمله اقدامات میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در سه سال گذشته است.

سویدانلویی افزود:در مدت سه سال گذشته، 94 حفاری غیر مجاز، 14 تخریب میراث فرهنگی، 5 ساخت و ساز غیر مجاز، 4 مورد تجاوز به آثار تاریخی، 774 کشفیات، مصادره 54 فلزیاب، دستگیری 164 نفر در تجاوز به آثار و حفاری های غیرمجاز و 678 مورد نظارت و کنترل از آثار و بناهای تاریخی انجام شده است.

وی از پرداخت 5 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات به هنروران صنایع دستی استان در مدت سه سال گذشته خبر داد و گفت: در همین مدت 4 هزار و 322 مجوز صنایع دستی صادر و 48 بازارچه نوروزی و تابستانی با 950 غرفه دایر شده است.

وی افزود: از 51 رشته صنایع دستی استان، 43 اثر نشان محبوبیت ملی دریافت کرده است و در سه سال اخیر 644 هزار دلار صادرات در حوزه صنایع دستی ثبت شده است.

سویدانلویی از افتتاح نخستین خانه نساجی سنتی کشور در روئین اسفراین خبر داد و گفت: 10 تا 25 شهریور ماه امسال، ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در بش قارداش بجنورد دایر خواهد شد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.