شکارچی بزرگ در آسمان امن/ " باور 373 " را بیشتر بشناسیم + فیلم و تصاویر

" باور 373 " علاوه بر توانایی درگیری با اهداف آیرودینامیک ، توانایی درگیری با موشک‌های بالستیک، کروز و همچنین موشک‌های دیگر را دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی را گذراندند به طوری که در زمان رژیم پهلوی به طور کامل وابسته به کشورهای غربی بودند و تمام تجهیزات خود را از آنها و با صرف مبالغ زیادی خریداری می‌کردند و هیچ بهایی به متخصصان داخلی نمی‌دادند.

این روند ادامه داشت تا پس از پیروزی " انقلاب اسلامی " و سقوط رژیم پهلوی نیروهای مسلح ایران که دچار دگرگونی و تحول شده بودند دست به کار شدند و توانستند در زمان و بعد از " جنگ تحمیلی " با غنیمت‌هایی که از جنگ گرفته بودند و با روش " مهندسی معکوس " تجهیزات خود را بازسازی و یا از نو بسازند تا اینکه نیروهای متخصص، جوان و انقلابی ایران دست به کار عظیمی زدند و طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی را در دستور کار خود قرار دادند.

در همین راستا این جوانان توانستند در ابتدا کار طراحی انواع جنگنده‌ها، تانک‌ها، نفربرها را در پیش بگیرند و پس از آن هم کار ساخت آنها را آغاز کردند که نتیجه آن تولید جنگنده‌های " آذرخش " و " صاعقه " در نیروی هوایی، تانک‌های " کرار "، " ذوالفقار " و " صمصمام " در نیروی زمینی و انواع قایق‌های تندرو و ناوشکن در نیروی دریایی قوای مسلح ایران بود اما در این میان جای خالی یک سامانه پدافندی برای ایجاد یک آسمان امن‌تر از قبل احساس می‌شد که نیروهای مسلح کشور این نیاز را حس کردند و کار طراحی و ساخت آن را آغاز کردند که نتیجه آن طراحی سامانه " باور 373 " بود.

باوری که در

**  مشخصات سامانه " باور 373 "


" باور 373 " که در زمره سامانه‌های موشکی برد بلند است و در کشف و رهگیری اهداف مورد نظر توانمندی‌های خوبی دارد و همه مراحل آن را نیروهای بومی و علمی کشور طراحی و تولید کرده‌اند در 29 فروردین 1394 و در سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران از آن رونمایی شد و در حضور وابستگان خارجی که در مراسم حضور داشتند از مقابل جایگاه رژه رفت که این کار موجب تعجب همگان شد.

باوری که در

این مسئله کارشناسان نظامی جهان را وادار به واکنش و اظهار نظر درباره این سامانه کرد که به رغم این کارشناسان سامانه موشکی " باور 373 " ایرانی بسیار پیشرفته تر از " اس300 "روسی است. با طراحی، ساخت و تولید انبوه پروژه "باور 373 "، در آینده‌ای نزدیک صاحب سامانه‌ای خواهیم شد که برتر از پیشرفته‌ترین سامانه های روز دنیا مانند " اس 300 " و " پاتریوت " خواهد بود. در پروژه " باور 373 " بسیار تلاش شده است با توجه به تغییر تهدیدات به سامانه‌ای دست پیدا کنیم که علاوه بر تاکتیکی بودن، پاسخگوی تهدیدات در کوتاه برد، میان‌برد و بلندبرد باشد.

سامانه "باور 373 " از هر لحاظ پیشرفته‌تر از سامانه‌های همچون " اس 300 " بوده اما نکته قابل توجهی که این سامانه را از بقیه متمایز می‌کند " توانایی حمل و شلیک " انواع موشک‌ها در بردهای مختلف است به گونه‌ای که اگر " اس 300 " در برخی موضوعات خلأ داشت، در طرح بومی این سامانه، این خلأ‌ها برطرف شده و طراحی مفهومی بسیار خوبی روی آن انجام گرفته و در همین راستا " وزارت دفاع " در خصوص موشک‌های آن نیز پیش‌بینی کرده که این سامانه با دو یا سه نوع موشک در لایه‌های مختلف بتواند وارد عمل شود که با نگاهی به ویژگی‌های " باور 373 "، دقیقا مشخص می‌شود که در طراحی این سلاح دفاعی، ویژگی‌های برتر سامانه‌های مشابه ساخته شده در دنیا مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و در نتیجه سامانه‌ای با امکانات متنوع از نظر مأموریتی پدید آمده که به طور خاص در مقایسه با سامانه " اس 300 " مورد سفارش ایران، " باور 373 " توانایی درگیری با اهداف متنوعی را دارد که این به دلیل ماهیت متفاوت تهدیدات پیش روی ایران در قیاس با روسیه است.

باوری که در

**  باوری که در نیروهای مسلح باور شد

پس از اینکه اولین نمونه از سامانه پدافند هوایی ایرانی رونمایی شد مسئله مطرح انتخاب نامی مناسب برای این سامانه بود البته در ابتدا برخی‌ها به آن سامانه " اس 300 " ایرانی می‌گفتند که این کار اشتباه بود چرا که این سامانه از " اس 300 " پیشرفته‌تر است و به همین دلیل کار انتخاب نام برای پداهند ایرانی را سخت کرد تا این که قرار شد تا این سامانه را با نام سامانه " باور 373 " معرفی کنند که در همین راستا امیر " فرزاد اسماعیلی " فرمانده قرارگاه " پدافند هوایی خاتم‌الانبیا " در خصوص نام سامانه بومی جایگزین " اس 300 "، گفت: نام سامانه بومی "باور 373 " از القاب " رسول‌الله‌ " (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) در حروف ابجد بوده و " باور " نیز یعنی ما باور داریم که این کار انجام می‌شود.

باوری که در

**  سامانه موشکی " S300 " یار کمکی " باور 373 " در دفاع از ایران

" S300 "  یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در اواخر دهه 1970 توسط شرکت همکاری‌های صنعتی " آلماز " برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. مدل‌های مختلف این موشک در نام‌گذاری ناتو با نام‌های " سام 10 "، " سام 12 " و " سام 20 " شناخته می‌شوند.

اولین مدل این موشک با نام " S300-P " برای نخستین بار در سال 1979 در شوروی عملیاتی شد، هرچند تکامل آن از سال 1969 به منظور ساخت موشک سطح به هوایی با برد 75 کیلومتر که هم در نیروی زمینی و هم در نیروی دریایی استفاده شود، آغاز شده بود. این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک نیز به آن افزوده شد.

باوری که در

از جدیدترین مدل های این سامانه می توان به سامانه " S300-PMU " اشاره کرد که یکی از پیشرفته ترین موشکهای زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع‌ حداکثر 27 کیلومتری را منهدم سازد.

این سامانه توانایی پیگیری همزمان 100 هدف و درگیری همزمان با 12 هدف را دارد. زمان آماده‌سازی آن حدود 5 دقیقه و موشکهای آن از نوع انبارشونده‌ است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.

اما نکته مهمی باید مورد توجه قرار بگیرد همان طور که گفته شد قابلیت " باور 373 " از سامانه‌های مشابه مانند " اس 300 " بسیار بیشتر است و همین امر موجب می‌شود تا بتوان عنوان یار کمکی را به سامانه " اس 300 " برای کمک به " باور 373 " برای در دفاع از ایران و امن کردن آسمان کشور داد.

باوری که در
 
**  رونمایی از " باور 373 " در " روز صنعت دفاعی "

31 مرداد در تقویم چند سالی به عنوان " روز صنعت دفاعی " نامگذاری شده که دلیل آن هم این است " وزارت دفاع و پشتیبانی " نیروهای مسلح در چنین روزی تشکیل شده و برای همین زمانی مناسب هم برای تجلیل از برخی نفرات نخبه در امور نظامی است و هم در این روز از توانمندهای این وزارتخانه رونمایی می‌شود و برگ زرین دیگری بر اقتدار ایران اسلامی درخشش پیدا می‌کند.

باوری که در

تاکنون در " روز صنعت دفاعی " دستاوردهای بزرگی همچون " جنگنده صاعقه 2 "، بالگردهای تولید داخل کشور، انواع پهبادها و انواع قایق‌های تندرو که توسط جوانان ایران طراحی و تولید شده بود رونمایی شد اما بی‌شک یکی از پرافتخارترین این روزها را می‌توان " روز صنعت دفاعی " کشور دانست چرا که در این روز از اولین سامانه پدافندی ایران با نام " باور 373 " رونمایی شد که ایران را در عرصه بین‌المللی یک گام دیگر به جلو حرکت داد البته در کنار این دستاورد از " اولین موتور توربوجت " در داخل کشور ساخته شده رونمایی شد که گام بزرگی در صنعت هوایی کشور محسوب می‌شود.



باوری که در

باوری که در

باوری که در
باوری که در

اکنون با توجه به دستاوردهای که جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظامی تولید کرده جایگاهش بیش از پیش ارتقا خواهد یافت و باید منتظر ماند و دید در سالهای آینده جوانان انقلابی ایران دست به چه کار عظیمی خواهند زد .


برای دیدن فیلم رونمایی ار دستاوردهای روز صنعت دفاعی اینجا کلیک کنید

*مشخصات اولین موتور ملی توربوجت ایرانی + فیلم و تصاویر


گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
فأن حزب الله هم الغالبون
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۱۹:۱۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
به نظرم وقتی کشوری در حوزه دفاعی خودکفا میشه یعنی در تمام حوزه های سیاسی اقتصادی هم خودکفا شده کشوری که در حوزه نظامی وابسته باشه باید همیشه در حوزه سیاسی مطابق اون کشوری رفتار کنه که در حوزه دفاعی بهش وابسته است این افتخار و خودکفایی نه فقط حوزه دفاعی بلکه سیاست خارجی هم خودکفا کرده و میتونه مستقل از کشوری مثل روسیه رفتار کنه چون دیگه احتیاج نظامی بهش نداریم در عوض تمام کشورهای عربی در حوزه دفاعی وابسته آمریکا هستن و مجبور برای تامین قطعات سیاست خارجی خود رو مطابق آمریکا تنظیم کنن که تمام تلاش ابرقدرت ها جلوگیری از خودکفا شدن کشورهای دیگر است این شیوه جدید استعمار و استکبار است که کشورها رو در صنعت دفاعی وابسته نگه دارن و جلوی خودکفایی آنها بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
همینطور ماشین جدید ارائه بدید
Iran (Islamic Republic of)
خرد
۲۱:۴۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سپاه همچنان بر همان عهد ومیثاق اوایل انقلاب خالصانه و با اخلاص پیش میرود چرا که زیر نظر دولت نیست فرمانش در دست سید علی است
Netherlands
ناشناس
۱۸:۴۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
خدا قوت افتخار آفرین های این مرز و بوم دست تک تک شما غیور مرد های بی نام و مدعا را می‌بوسم و به این بوسه و ایرانی بودن افتخار میکنم.خدا یار و نگهدارتون
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۱۷:۰۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
بنازم ب این اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
رحمن جلیلی
۱۲:۰۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید وقتی که مشنوم قدرت دفاعیمان پیشرفت کرده کیف میکنم وشب را اسوده میخوابم واین ارامش را مدیون شما دلاوران عزیز هستم واقعا ممنونم . خسته نباشید ای عزیزان دل
Iran (Islamic Republic of)
رحمن جلیلی
۱۲:۰۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید وقتی که مشنوم قدرت دفاعیمان پیشرفت کرده کیف میکنم وشب را اسوده میخوابم واین ارامش را مدیون شما دلاوران عزیز هستم واقعا ممنونم . خسته نباشید ای عزیزان دل
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
خداقوت برشماوجوانان این مرزوبوم معنی مامیتوانیم به گوش همگان رساندید. خداوند نگهدارتان باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
زنده باد ایران اسلامی
درود بر رهبر عزیزمان
Netherlands
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
خدا قوت و خسته نباشید حضرت زهرا نگهدار وکمک کنندتان باشه یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
زنده باد ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
خداقوت دلاوران نیروهای مسلح مان خدا یار و یاورتان باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۸ دی ۱۳۹۶
خدا کنه همینی که میگن باشه در ضمن اگه بتونن به چند کشور صادر کنن که خیلی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
فک کردی میان همشو میگن ؟تازه فک میکنی دارن الکی میگن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶
درود بر دلاوران تخصص پدافند شاد شدیم
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
درود بر دلاوران تخصص پدافند شاد شدیم
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
درود بر دلاوران تخصص پدافند شاد شدیم
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
سلام ایران ازلحاظ پدافند غیر عامل قدرتمند هست
Iran (Islamic Republic of)
ارسی
۲۱:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
دروووود
Iran (Islamic Republic of)
ارسی
۲۱:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
درووود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۳۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
فکر نکنم مانند اس 300 باشه چینیها نتوانستند بسازند
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
مثل اس ۳۰۰ هم باشه خوبه
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
مثل اس ۳۰۰ هم باشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
چه فایده مردم دارن از گرسنگی میمیرن
Iran (Islamic Republic of)
مرندی
۲۲:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
درود بر دلاوران تخصص پدافند شاد شدیم
Iran (Islamic Republic of)
مرندی
۲۲:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
درود بر دلاوران تخصص پدافند شاد شدیم
Iran (Islamic Republic of)
خضرایی
۰۰:۳۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
درود بر غیرت ایرانی شادمان شدیم از این اختراعات و مبتکرات، ما می توانیم.اسمان ایران امن است در سایه پدافند ارتش درود بر پدافندی ها
Canada
ناشناس
۰۴:۵۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
احسنت غیور مردان ایران زمین ما همچنان باید به افزایش بنیه نظامی خود ادامه دهیم و سامانه های دفاع موشکی پیشرفته تری از سامانه های دفاعی روسیه یا تاد و پاتریتوت امریکا بسازیم و به متخصصان و کارشناسان داخلی باور داشته باشیم همانطور که رهبر انقلاب گفتند ما می توانیم و این جمله را سر لوحه کار خود قرار دهیم و برای نامگذاری از نام بزرگان و اساطیر خود همچون ارش کمانگیر یا اریو برزن و غیره استفاده کنیم
Germany
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
خدا قوت سربازان گمنام امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
ان تنصرالله ینصرکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
درود درود و صد خسته نباشی به همه ایرانیان با غیرت ودرود به شهدای مدافع حرم یک روز این موشکها را بزنیم تو اون سری کشورهای که با رژیم سهیونستی همراهی میکنند
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
احتمالا ضعیف تر از اس ۳۰۰ باشه
رادارش که شاید عملکرد مشابه داشته باشه و موشک اون هم که از نسل صیاد که خود اونم برگرفته از یه موشک ساخت چینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
یعنی میشه اصلا داریم زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
دمتون گرم فقط یه جنگنده بزنید که معادله اف 22 و سوخو تی 50 باشه. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
قاهر چیزی تقریبا معادل اف 18 هست که یکی از جنگنده های راهبردی ارتش آمریکاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
دستشون درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
احسنت
نتیجه ولایت مداری
ولایت پذیری
ولایت فهمی
ولایت دوستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
دوستان ماباشنیدن اخبار پیشرفت نظامی ووجود مالک اشترهای نظامی هم خوشحالیم واحساس امنیت میکنیم ولی هوشیار باشید که امنیت فقط نظامی نیست اکنون ناامنی فرهنگی واقتصادی واجتماعی وبی اعتمادی به اوج خود رسبده ونیاز به ورود مالک اشترهای فرهنگی واقتصادی و...... به میدان جهاد میباشد تا این خطرات بالقوه کاهش پیدا کند.واازدلسوزان واقعی کشور خواهش میکنم جدی تر به هشدارهای ولی امر در این خصوص توجه کنند ودست ازکاخ نشینی وعافیت طلبی وشعار تظاهر دست بردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
خدا رو شکر فقط میتونم بگ م آفرین......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
خداقوت پهلوان خسته نباشی دلاور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
درود بر غیرت و همتتان منتظر دستاوردهای جدیدتر و پیشرفته‌تر هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
این ارزشش بیشتر از هزاران مورد وارداتی نظامی هست حتی اگر نقصی هم داشته باشد.خدا قوت به همه عزیزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
قبول کردید که مذاکره هیچ دردی را در این جهان جنگلی با این همه ظلم و ادمکشی نمیتوان با تدبیر و امید اداره کرد . باید قدرت و اقتدار داشته باشی تا بتوانی از خودت دفاع کنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
بایدخداقوت وخسته نباشیدگفت به مهندسین ونیروهاےمسلح که باعث افتخارکشورعزیزمان ایران هستند
امیدوارم درارثه اقتصادےکشورهم فعالانی همچون مهندسین نظامی داشته باشیم تا کشوردرامنیت کامل ازهرنظرممتازباشدانشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
شلیک چی شد؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
الهی شکر
دست متخصصین صنایع دفاع را می بوسم خدا پشت و پناهتان ، دل ملت رو شاد و چشم دشمنانان رو کور کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
دستور ما می توانیم از رهبر عزیز انقلاب و فرماندهی محترم نیوهای مسلح ابلاغ شد جوانان لبیک گفتند و عملی شد .خد ا را شکر کشور امن داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
خدا قوت
فقط اس 400 روسی هم بخرید که دیگه جنسمون جور بشه
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
مرحبا به جوانان نخبه وغیور کشورعزیزمون ایران اسلامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
اشاره ای به قابلیت هاش نشده و چرا فیلمی از آزمایشش گذاشته نمیشه؟؟؟؟
با اینکه باید تا همین جا بهشون خسته نباشید گفت ولی بنظرم تنها جنبه تبلیغاتی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
زحماتی که فرزندان ایران برای رفاه و امنیت هموطنان میکشند قابل تقدیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
وقتی تدبیر و امید هست دیگه نیازی به این تجهیزات نیست
United Arab Emirates
ناشناس
۱۶:۲۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
نگفتین با چند هدف میتونه درگیر بشه یا برد کشف و قفل موشکی راداریش چقدر هست. فقط گفتین از اس 300 بهره همین!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
خب فکر نکنم این اطلاعات رو لو بدن. مگه اینکه قصد فروش به جایی رو داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
مثل پراید نباشه عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
قسمت پدافند هوایی قوی بشه و غیر قابل نفوذ موشک و هواپیما ، خیلی عالی میشه...
خدا قوت به مهندسین و نیروهای نظامی که همیشه در حال خدمت به امنیت کشور هستند.
آخرین اخبار