اصفهان؛

پایان بافت فرش 15متری حرم امام علی(ع) با حضور تولیت عتبه مقدس علویه

پرچم سبز علوی با بافت آخرین فرش سامرا در کارگاه فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان و حضور تولیت حرم امیرالمومنین علیه السلام در نجف اشرف در این کارگاه برافراشته‌شد.

مسوول پروژه ملی مذهبی بافت فرش عتبات عالیات در کاشان در حاشیه بازدید تولیت عتبه مقدس علوی از کارگاه این پروژه در خانه فرش ترنج و محراب گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، گفت:بافت یکهزار مترمربع با ابعاد 9 و 12 متری در این پروژه برای حرم مطهر عسگریین در سامرا تعهد شده بود که با پایان بافت آخرین فرش‌ شش‌گوشه اطراف حرم این میزان تعهد به‌پایان رسید.
سیدمحسن واجدی،با اشاره به حضور  «حجت‌الاسلام والمسلمین سید نزار حبل‌المتین» تولیت حرم امیرالمومنین علیه السلام در نجف اشرف در راس هیات همراه از جمله «حاج خالد شنون معاون تولیت، سید منتظر رییس دفتر تولیت، سید حیدر عکاس آستان مقدس علوی، حجت‌الاسلام سید مجتبی فقیه ایمانی از نوادگان آیت الله العظمی سید ابواقاسم خویی (ره)، و دکتر هادی انصاری خادم افتخاری امام حسین(ع) و نماینده مراجع در اعتاب مقدسه» از کارگاه ولیعصر، روستای محمدآباد، خانه فرش ترنج و محراب و فرهنگسراگفت:دستاورد
ارزنده سفر این هیات بلند پایه علوی اهدا و برافراشتن پرچم‌ سبز علوی به این پروژه ملی مذهبی در کارگاه خانه فرش ترنج و محراب است.
وی، تعهدبافت 6هزار مترمربع فرش نفیس نفیس دستبافت برای حرم های مقدس امیرالمومنین(ع)، حضرت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و خیمه‌گاه، کاظمین و  سامرا در پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان را یادآو رشد و گفت: تاکنون 5 هزار متر از این میزان در کارگاه‌های حسینه ابالفضل(ع) راوند، فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، ولیعصر(عج) در مدخل شهر، خانه فرش ترنج و محراب در خیابان فاضل نراقی و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی بهپایان رسیده‌است.
واجدی، افزود:بافت یکهزار مترمربع فرش برای کاظمین و یکهزار مترمربع فرش برای سامرا تعهدشده‌ که بافت فرش‌های سامرا به اتمام رسیده‌است و از 1200 مترمربع میزان تعهد بافت فرش برای حرم مطهر امام علی(ع) فقط  200 متر آن باقی مانده‌ و در حال بافت است.
وی،با اشاره به بافت 1200 متر مربع فرش برای حرم مطهر امیرالمومنین(ع) در قالب فرشهای 6، 12، 15 و 48 متر مربعی گفت:300 متر از این میزان تعهدشده باقی‌مانده که با دستان توانمند و  هنرمند بانوان بافنده ولایت‎‌مدار کاشانی در حال بافت‌است.
واجدی، تصریح‌کرد:بافت فرش 110 متری ایوان طلای آستان مقدس علوی نیز در حال بافت می‌باشدکه بافت نیمه این فرش به‌پایان رسیده‌است.
به‌گفته‌وی،1400بانوی هنرمند بافنده کاشانی در اجرای این پروژه نقش‌داشتند که در حال حاضر 800 نفر از این تعداد بافنده در سه کارگاه فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، ولیعصر(عج) در مدخل شهر، خانه فرش ترنج و محراب در خیابان فاضل نراقی و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی در حال بافت میزان تعهد باقی‌مانده هستند.
این خادم افتخاری امام حسین(ع)، تصریح‌کرد: فرش‌های اعتاب مقدسه سیدالشهدا(ع)، قمر منیر بنی هاشم(ع) و خیمه‌گاه با وسعت 3200 مترمربع در قالب 188 تخته فرش با متراژ 6 تا 100 متر بافته و  تحویل این اعتباب مقدسه شده‌است که فرش های 100متری آن در زیر قبه اباعبدالله الحسین(ع) و ایوان طلای حرم قمر بنی هاشم گسترده شده است.
واجدی اظهارداشت: بیشترین بافندگان کارگاه های پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان دارای گروه سنی 40 تا 50 سال هستند.
به‌گفته‌وی، بافت نفیس این فرش‌ها با استفاده از بهترین رنگ و تار و پود و طراحی نقشه از عصاره وجوهره‌ طرح‌های ۵۰۰ ساله فرش دستباف در کاشان توسط استادکار برجسته و باسابقه کاشانی امیر حسین کریم پور را تاکیدکرد و گفت: چله این دارهای قالی نیز از جنس ابریشم است و نخ آن اَز بهترین پشم با ۱۵ نوع رنگ گیاهی برای بافت این فرش‌ها استفاده می‌شود.
شایان ذکر است:بازدید از کارگاه‌های فرش بافی در روستای محمد آباد مرکزی، ولیعصر(عج) در مدخل شهر، خانه فرش ترنج و محراب در خیابان فاضل نراقی و کارگاه فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، حضور در موسسه نيكوكاري كاشانه مهر كاشان، نخستین مرکز آموزشی و توان بخشی منجر به اشتغال معلولین جسمی و حرکتی کاشان و تفقد از این توان‌یابان با تبرک به پرچم علوی را از جمله برنامه‌های حضور تولیت عتبه مقدسه علویه و هیات همراه در این شهرستان برشمرد و تصریح کرد:بازدید از مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان برنامه پایانی حضور این هیات بلند پایه علویه در دارالمو منین کاشان است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.