در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

موسوی: علی رغم اجرایی شدن برجام هیچ تحولی در اقتصاد کشور رخ نداده است/ رحمانیان: برجام یک معاهده دو سویه بین ایران و آمریکا نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سیدنظام‌الدین موسوی" مدیر عامل خبرگزاری فارس و "مهدی رحمانيان" مدیر مسئول روزنامه شرق امشب 26 مرداد در برنامه نگاه یک به بررسی شکل گیری و هدایت حادثه 28 مرداد پرداختند.

موسوی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون نفوذ کمونیسم در ایران گفت: مصدق فضا را برای توده ای های وابسته به انگلیس در ایران باز کرد و این موضوع یکی از ایرادات وی بود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه، ملی شدن صنعت نفت مطالبه ملی و دینی بود که توسط جریان های مختلف دینی و ملی دنبال می شد افزود: انگلیسی ها از زمان قرارداد دارسی نفت ایران را مجانی می بردند.

 رحمانیان: کودتای 28 مرداد با طراحی انگلیس و اجرای آمریکایی ها صورت گرفت

وی با بیان اینکه، برای آمریکا فقط منافع خودش مهم است، ادامه داد: به رغم همه خوش بینی هایی که مصدق و دیگران به آمریکا داشتند، آنچه برای این کشور مهم بوده و هست منافع خودش است.

موسوی با اشاره به تبلیغات زیاد کمونیست ها و حزب توده در آن زمان در ایران تصریح کرد: آمریکایی ها به این نتیجه رسیده بودند که منافع آنها هم نیز در کودتا است زیرا در آن دوران حدود 66 درصد منابع نفتی دنیا در خاورمیانه بود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: در آن شرایطی که کودتای 28 مرداد شکل گرفت تازه مقدمات بلوک شرق و غرب در حال تشکیل بود یعنی هنوز به مرحله اصلی جنگ سرد وارد نشده بودیم.

وی با اشاره به اینکه، در آن مقطع اگر مردم با هم بودند و رسانه ها به صورت جدی فعالیت می کردند شاید شاهد چنین اتفاقاتی در تاریخ نبودیم افزود: اگر با دنیا می خواهیم رابطه ای مبتنی بر احترام متقابل داشته باشیم باید تقویت داخلی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه، آمریکا در هر مقطعی غیر قابل اعتماد است ادامه داد: با تقویت قوای داخلی باید وارد دیالوگ شد.

رحمانیان در ادامه با اشاره به اینکه، آمريکا در 28 مرداد سال 32 در راستای منویات انگلیس عمل کرد افزود: مصدق به عنوان یکی از رهبران نهضت تا قبل از کودتا و در جریان مبارزات هیچ گاه آمریکایی ها را در مقابل خودش نمی ديد لذا این کودتا با طراحی انگلیس و اجرای آمریکایی ها صورت گرفت.

مدیر مسئول روزنامه شرق با اشاره به اینکه،در آن دوران رسانه جدی نداشتیم گفت: در آن مقطع روزنامه جدی و با تیراژ بالا نبود تا بتواند در آگاه سازی جامعه قدم بردارد.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها به دنبال این بودند که در این چهار راه جهانی پایگاهی داشته باشند لذا  بهترین راه برای آنها کودتا بود که متاسفانه شکل گرفت و این کودتا قطعا انگلیسی بود.

رحمانیان با بیان اینکه برخی ها عنوان می کنند تئوری توهم توطئه خود یک توطئه است که باید این طرز فکر اصلاح شود گفت: در کودتای ۲۸ مرداد که در کشورمان اتفاق افتاده هیچ کس نقش آمریکا و انگلیس را در وقوع این کودتا نفی نمی کند که قصد داشتند یک دولت مردمی و قانونی را سرنگون کنند پس چگونه می توان ادعا کرد کودتای ۲۸ مرداد یک توهم بوده است.

موسوی: این تحلیل که برجام سایه جنگ را از سر ایران رفع کرد را قبول ندارم 

موسوی دیگر فعال رسانه ای کشورمان نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در بحث برجام منفعت مشترکی وجود دارد که خود آمریکایی ها هم حاضرند از تمام گفته های گذشته خود عدول کنند، بیان داشت: در فضای برجام کسانی که خود گفتگوها را برعهده داشتند اعلام می کردند که گفتگوها، گفتگوی میان ایران و ۱+۵ نبود بلکه گفتگوی ۱+۱ بوده به این معنی که در طرف مقابل ایران، آمریکایی ها سهم بیشتری در مذاکره داشتند و اصرار داشتند که بحث ها به نتیجه برسد؛ بنابراین منافع مشترکی دیده شده که آنها حاضرند از تمام خواسته های پیشین خود عدول کنند و برجام را به نتیجه برسانند و این مسئله قابل کتمان نیست.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها بر اساس یک منفعتی در برجام پیش آمدند و احساس شان این بود که تن دادن به مذاکره بهتر از هر گزینه دیگری برای آنهاست، بیان کرد: این تحلیل که برجام سایه جنگ را از سر ایران رفع کرد را قبول ندارم چراکه سال هاست که آمریکا گزینه نظامی را در دنیا  کنار گذاشته و یکی از دلایلی که اوباما توانست رئیس جمهور ایالات متحده شود این بود که شعار تغییر و شعار ضد جنگ را مطرح کرد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اضافه کرد: مردم آمریکا دیگر حاضر نیستند هزینه های جنگ را بپردازند و هنوز فضای ضد جنگ در این کشور حاکم است.

موسوی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که تحریم ها هم علیه ایران دیگر جوابگو نخواهد بود گفت: اگر آمریکایی ها معتقد بودند که تحریم ها در درازمدت پاسخگو خواهد بود همان را ادامه می دادند چرا که قصد نهایی آنها فلج کردن جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با اشاره به اینکه ما با مذاکره مخالف نیستیم و مذاکرات هسته‌ای نیز از قبل تداوم داشته، اظهار داشت: نزدیک به دو دهه است که در حال مذاکره در موضوع هسته ای هستیم و این مذاکرات چیزی نیست که اخیرا اتفاق افتاده باشد ضمن اینکه اصل پذیرش  مذاکره با طرف آمریکایی نیز دو سال قبل از حضور این دولت در طراز عالی کشور پذیرفته شده بود.

وی خاطر نشان ساخت: مسئله اصلی مسئله مذاکره و برجام نیست بلکه موضوع ، مسئله خوش بینی به آمریکاست که اگر محور را منافع ملی قرار دهیم هیچ گاه نباید به آمریکا خوش بین باشیم.

موسوی: جمهوری خواهان معتقدند برجام تعهد شخصی اوباما به ایران است

موسوی با بیان اینکه جمهوری خواهان معتقدند برجام تعهد شخصی اوباما به ایران است، اظهار داشت: ترامپ صراحتا عنوان کرده اگر روی کار بیاید برجام را پاره می کند و بخشی از تحریم ها هم که هم اکنون برداشته شده با وتوی اوباما صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا در مسئله برجام به تعهداتش عمل نکند چه لزومی دارد که وارد معاهدات دیگری با آنها شویم.

رحمانیان: برجام یک معاهده بین المللی است نه یک معاهده دو سویه بین ایران و امریکا

رحمانیان نیز در مناظره با موسوی بیان داشت: برجام یک معاهده بین المللی است و نه یک معاهده دو سویه بین ایران و آمریکا لذا اظهارات ترامپ مبنی بر  پاره کردن برجام قابل اعتنا نیست ضمن اینکه اخیرا آمریکایی ها عنوان کردند که در برجام سر آنها کلاه رفته است و ما هم نباید لغو ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان را که اتفاق بزرگی بوده  ناچیز بشماریم.

این فعال رسانه ای همچنین تاکید کرد: بحث وارد گفتگو شدن با آمریکا در حوزه های دیگر نیازمند یک استراتژی است که استراتژی سیاست خارجی را رهبری تعیین می کند.

رحمانیان یادآور شد: اگر رهبری به واژه نرمش قهرمانانه اشاره نمی کردند دولت نمی توانست با هیچ تاکتیکی مذاکره را پیش ببرد لذا رهبری بود که استراتژی و مانیفست مذاکره را تعریف کردند و دولت هم توانست با قدرت برجام را به نتیجه برساند.

مدیر مسئول روزنامه شرق تصریح کرد: اگر در برجام با بدعهدی مواجه  نشویم چه بسا در حوزه های دیگر با آمریکا وارد گفتگو بشویم البته مشروط بر اینکه قدم به قدم پیش برویم.

موسوی: علی رغم اجرایی شدن برجام هیچ تحولی در اقتصاد کشور رخ نداده است

موسوی نیز در مناظره با رحمانیان با تاکید بر اینکه تا به حال مذاکره محل بحث نبوده و صحبت بر سر بدعهدی آمریکاست بیان داشت: رئیس جمهور گفت در روز اجرای برجام همه تحریم ها لغو خواهد شد اما با سپری شدن ۶ ماه از برجام چه مقدار از تحریم ها لغو شده؟ ضمن اینکه آمریکا هنوز تحریم ها را از کانال های دیگر علیه ما دنبال می کند و هیچ تحولی در اقتصاد کشور رخ نداده است.

رحمانیان نیز عدم تحول در اقتصاد کشور پس از برجام را تعجب آور خواند و گفت: پیش از برجام حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کردیم که پول آن را نیز دریافت نمی کردیم که الان این میزان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده ضمن آنکه سیاست آمریکا و غرب این بود که میزان صادرات نفت ما را به صفر برساند لذا فضای پیش از برجام برای کشوری که بالغ بر ۶۰ درصد اقتصادش مبتنی بر نفت است، فضای قابل تداومی نبود .

وی همچنین با بیان اینکه تیم قبلی مذکره کننده هسته ای،  مذاکره برای انجام مذاکره می کرد اظهار داشت: اخیرا اقای محمد جواد لاریجانی عنوان کرده رئیس دولت سابق قصد داشته تا مواد غنی شده را یکجا بدهد تا خودش با آمریکا مذاکره کند و وی بدتر از برجام را پیشنهاد می داد اما در دولت فعلی دو سال مذاکره طول کشید اما مذاکرات برای رسیدن به یک هدف بوده است.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: در برجام آمریکایی ها بدعهدی کردند که ما می توانیم مطالباتمان را از کشورهای دیگر طرف برجام  پیگیری کنیم، ضمن آنکه تا وقتی که برجام به جمع بندی نرسد نباید وارد هیچ حوزه دیگری از گفتگو با آنها بشویم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار