در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نقد و تخریب جزئی از کار رسانه است/ مفهوم رسانه در کشور با نوسانات مختلفی مواجه شده است

فرهنگ نقد و نقد پذیری در رسانه‌ها تا مسئولان موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که در این برنامه تنی چند از مدیران عامل روزنامه ها و کارشناسان این حوزه به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدای این برنامه "محمد خدادی" مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران درباره اینکه هم تاکنون رسانه های ما بیشتر در فضای نقد هستند یا تخریب، گفت: نباید نگاهمان به رسانه، نگاه صفر و صدی باشد بلکه باید نگاه مهارتی به این حوزه داشت.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها هم از فضای نقد و هم از فضای تخریب استفاده می کنند، تصریح کرد: بزرگترین مشکل رسانه در کشور ما این است که دانش رسانه داریم اما به مهارت رسانه کمتر توجه شده است.

نقد و تخریب جزئی از کار رسانه است

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اساسا نقد و تخریب جزء کار رسانه ای است ولی نقد بستر اصلاح و تخریب بستری برای کسب منفعت است.


عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز در همین رابطه بیان داشت: مسئله نقد و تخریب جزء واژه هایی است که اصحاب رسانه به آن متهم هستند و اصحاب قدرت نیز هر زمان که بخواهند متناسب با شرایطی که در آن قرار دارند هریک از این واژه ها را مطرح می کنند.

وی خاطرنشان ساخت: امروز دیگر تخریب جواب نمی‌دهد ، چراکه تخریب زمانی مناسب بود که کانال های اطلاع رسانی محدود و یک طرفه بود.

گنجی خاطر نشان ساخت: اگر جریانی از لحاظ پایگاه اجتماعی ضعیف باشد، نقد را تخریب می بیند و اساسا مرزبندی بین این دو واژه وجود ندارد و استفاده از این دو مفهوم بستگی به تفسیری دارد که از هریک از آنها می شود.

تخریب یکی از مدل های ارتباطات راهبردی است

در بخش دیگری از این بحث شهرام گیل آبادی استاد دانشگاه نیز اظهار داشت: تخریب یکی از مدل های ارتباطات راهبردی است و در جنگ روانی مورد محاسبه قرار می گیرد و رسانه ها نیز با حساب و کتاب سراغ آن می روند.

وی اضافه کرد: از تاکتیک تخریب فراوان استفاده می شود و رسانه های ما دائم مشغول طرح و برنامه هستند و گاهی با برنامه به سمت تخریب می روند.


الیاس حضرتی با اشاره به اینکه، خبرنگاران زودتر از جامعه مسائل را می بینند اظهار داشت: در روزنامه اعتماد، آبرو و حیثیت افراد، مسائل کلی نظام و مبانی دینی جز خطوط قرمز محسوب می شود.

وی با بیان اینکه،اغلب نقد ها دلسوزانه است افزود: بر قوه مقننه کم و بیش نقدهای صورت می گیرد این در حالی است که بیشترین فشار بر قوه مجریه وارد می شود.

گیل آبادی با اشاره به اینکه، رسانه ها در طول تاریخ خود به دنبال قدرت بوده اند ادامه داد:  رسانه ها فی نفسه قدرت هستند زیرا از مدل و پشتیبانی فکری برخوردار هستند.

وی با اشاره به کارکردهای رسانه افزود: متاسفانه آستانه نقدپذيري مسئولین کشور پايين است این در حالی است که رسانه ها دوست دارند به حریم خصوصی افراد ورود پیدا کنند.

این استاد دانشگاه با بيان اینکه، خط قرمز روزنامه همشهری به عنوان بزرگترین کمپانی رسانه ای مشخص است گفت: هیچ رسانه ای بدون مدل وسياست نیست.

گیل آبادی با اشاره به اینکه، رسانه ها تبدیل به قدرت شده اند به طوری که هیچ کس نمی خواهند خود را در معرض آنها قرار دهد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران( ایرنا)  در ادامه با اشاره به اینکه،فضای عمومی بسیار فضای مفاهمه است خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی در رسانه فضای احساسی رشد پیدا می کند و از سوی دیگر مهارت به کنار گذاشته می شود.

وی با اشاره به اینکه،مفهوم رسانه در کشور با نوسانات مختلفی مواجه شده است افزود: رسانه زمانی به سمت تخریب پیش می رود که دسترسی به اطلاعات وجود نداشته باشد.

جلیلی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،80 درصد نقد در رسانه ها به قوه مجريه است افزود: قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور اجرا نمی شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار