نهاوندیان:

کودتای نافرجام در ترکیه، نشان از شعور سیاسی مردم این کشور بود

رییس دفتر رییس جمهور گفت: بسیار خوشحالیم با همت مردم ترکیه، نظم، آرامش و مردمسالاری مورد تأکید قرار گرفت.

کودتای نافرجام در ترکیه، نشان از شعور سیاسی مردم این کشور بود/ اکو، ظرفیتی ارزشمند استبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، "محمد نهاوندیان" ظهر سه شنبه در آیین افتتاحیه نخستین نشست کنسرسیوم شرکت های دولتی و خصوصی انرژی و پتروشیمی اکو و بیست و یکمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی اکو افزود: من در شب کودتای نافرجام ترکیه تا صبح نخوابیدم و وزیر خارجه ایران نیز تا صبح بیش از سه بار با وزیر خارجه ترکیه تماس تلفنی داشت.

وی اظهار داشت: ما در شب کودتای نافرجام ترکیه تا صبح با برخی از مسئولان کشور لحظه به لحظه حوادث را دنبال می کردیم تا پیام حمایت ملت ایران از دموکراسی و رای مردم رسانده شود.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: بسیار خوشحالیم بار دیگر با همت مردم با شعور ترکیه نظم، آرامش و مردمسالاری مورد تاکید قرار گرفت.

نهاوندیان گفت: باید این پیام را مدام نه فقط در منطقه بلکه بیگانگانی که معمولا طراح و توطئه پرور کودتا در منطقه ما بوده اند، بشنوند.

رییس دفتر رییس جمهوری اکو را ظرفیت بسیار ارزشمند دانست و گفت: اکو هنوز فرصت بهره برداری کامل پیدا نکرده و برای ملت های منطقه یک امکان همکاری جدی است. اتاق اکو هم به دلیل حضور بخش خصوصی می تواند کانون تحقق این بهره برداری باشد.

نهاوندیان اظهار داشت: در شرایط امروز منطقه شاید یکبار دیگر لازم است به این ظرفیت توجه کنیم، در شرایطی که همه نگران مسائل امنیتی منطقه هستند، شاهدیم که در گوشه و کنار، آتش افروزی های متعدد و متنوعی با بهانه جویی هایی مختلف و تاکید بر نقاط اختلاف انجام می شود.

وی افزود: توجه هر کسی که در منطقه دلسوز و هوشیار باشد در مقابل کسانی که روی نقاط اختلاف سرمایه گذاری می کنند، این روزها به نقاط اشتراک جلب می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همکاری های اقتصای منطقه را بلندترین گام برای تضمن امنیت دانست و گفت: در همکاری های اقتصادی نفع مشترک شکل می گیرد و همه تلاش می کنند که از آن نفع مشترک حراست کنند. بنابراین نه تنها پیشرفت بلکه امنیت هم ایجاد می شود و به دنبال آن اشتراکات فرهنگی هم تقویم می گردد.

نهاوندیان از اقتصاد به عنوان میدانی برای تجلی اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی یاد کرد و افزود: در مقابل می بینیم خشونت و تروریسم از ناامیدی و بیکار «سربازگیری» می کند. در این چند سال اخیر هر جا ناآرامی،آشوب و بردار کشی می بینید؛ در آنجا مشکلات اقتصادی، بیکاری و ناامیدی جوانان وجود دارد.

وی تاکید کرد: با سرمایه گذاری اقتصادی و ایجاد شغل، باید امید را برای جوانان ایجاد کنیم و بین آن ها و گروه های خشونت پرور و ترورساز که از بستر ناامیدی جوانان برای ترویج خشونت و نفرت استفاده می کنند، فاصله واقعی بیندازیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: کسانی که رشد و اقتدار کشورهای منطقه و اسلامی را نمی خواهند مرتب در حال برنامه ریزی برای تفرقه و اختلاف هستند. دشمن مکار و دورنگر، نقشه تفرقه و اختلاف می ریزد و دوست نادان و نزدیک بین آن نقشه را اجرا می کند.

نهاوندیان یادآور شد: در سه دهه اخیر بر منابع، تاسیسات و ارتش کشورهای منطقه چه رفته است؟ این یک اتفاق نیست که در تاریخ 30 سال گذشته بیشترین کشتارها ، نابودی ها و ویرانی ها در کشورهای اسلامی روی می دهد. مهمتر از تاسیسات و منابع، مخدوش کردن تصویر جهان از اسلام که دین رحمت است و مسلمانان که مظلوم ترین طرفداران برادری، رحمت و دوستی هستند، با سوء استفاده از نام اسلام و با تزریق مصنوعی عنصر خشونت و نفرت در تبلیغات اسلامی می باشد.

وی اظهار داشت: برای حراست از امنیت و پیشرفت کشورها لازم است به همکاری اقتصادی بین کشورها یکبار دیگر جدی تر از گذشته بیندیشیم و این سوال مطرح می شود که چرا در طول این سالیان هنوز اهداف اکو محقق نشده است؟

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه صرف تکرار اهداف کفایت نمی کند، گفت: باید راهکارهای نفع اقتصادی در افزایش همکاری های اقتصادی برای فعالان این عرصه پیدا کنیم.

نهاوندیان ادامه داد: انرژی یک موهبتی است که خدا نه تنها به کشورهای عرضه کننده انرژی بلکه به کشورهای متقاضی منطقه داده است؛ چرا که مبادله به دو طرف عرضه و تقاضا نیاز دارد و ما در کشورهای اکو هر دو سوی این معادله را برای معامله ای دراز مدت داریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید از قراردادهای بلند مدت اجتناب کنیم، ادامه داد: قراردادها هر چه بلند مدت باشد آثار آن در تضمین امنیت و پیشرفت بیشتر می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به نرخ های ترجیحی برای پروژه های سرمایه گذاری کشورهای اکو اضافه کرد: ما باید داخل کشورهایمان بین پروژه هایی که سرمایه گذار از یک کشور و آنهایی که سرمایه گذاری از دو یا چند کشور از منطقه اکو را کنار هم دارند، تفاوت قائل شویم و می توانیم در نرخ های بیمه صادراتی و تامین مالی آن را اعمال کنیم.

نهاوندیان گفت: تاکید می کنم که اجرای اکوتا(موافقتنامه تجاری اکو) را دنبال کنیم، بحث ویزا مهم است و درست است که باید هدف لغو روادید را پیگیری کنیم اگرچه برخی دولتهای منطقه ملاحظاتی دارند و متاسفانه با این ملاحظات روبرو هستیم چرا که همه همچون ترکیه سعه صدر و آغوش باز ندارند که در لغو روادید گشاده دستانه عمل کنند.

وی اظهار داشت: البته هر جا که می توانیم این کار را (لغو روادید) حتما انجام می دهیم و سیاست ایران هم همین است. ما اخیرا با یکی دو کشور دیگر هم در مورد لغو روادید به توافق های بسیار خوبی رسیدیم و آن را با جدیت ادامه خواهیم داد اما اگر برخی کشورها هنوز ملاحظاتی دارند، حداقل برای بازرگانان و فعالان حمل و نقل مان شرایطی مشابه لغو روادید و سهولت در لغو تردد ایجاد کنیم. بنابراین آن پیشنهاد استیکر ویزای اکو می تواند به عنوان مرحله مقدماتی فورا اجرا شود.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین گفت: به هر حال در کار تجاری اختلاف نظر و منافع پیش می آید، اینکه بتوانیم در مرکز داوری کشورهای اکو هر چه سریعتر این اختلافات را رفع کنیم به تداوم همکاریها کمک می کند.

نهاوندیان ضمن تاکید و توجه بر نقش تک تک اعضای اکو، مسئولیت بانیان اکو را سنگین تر دانست و افزود: ترکیه و پاکستان دو کشور بزرگ اسلامی منطقه هستند، نزدیکی همکاری ایران، ترکیه و پاکستان باید در اولویت کار ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما آرزوی سعادت، بهروزی و پیشرفت روز افزون کشور عزیز، برادر و همسایه پاکستان را داریم و از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات و گسترش همکاری ها فروگذار نکردیم و نخواهیم کرد، رابطه ما با ترکیه هم روز به روز در حال پیشرفت بوده و باید گام های بلندتری را در ماه های پیش رو برداریم.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت یازدهم تقویت رویکرد چند جانبه گرایی است، یادآور شد: شاهد بودید در مدت بیش از دو سال اخیر سه اجلاس سه جانبه را در منطقه برگزار کردیم که اخیرا اجلاس سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد کریدور شمال - جنوب انجام شد.

نهاوندیان اضافه کرد: سیاست جدی دولت این است که ارتباطات خود را با کشورهای منطقه گسترش دهیم و زیرساخت های این ارتباطات را تقویت کنیم، که یکی از آن موارد ارتباطات ریلی است، در همین رابطه گفت و گویی با کشور آذربایجان انجام شد که یک خط جدیدی بین ایران، روسیه و اروپا از طریق کشور آذربایجان احداث می کند و کشور آذربایجان را هم پس از تکمیل خط رشت - آستارا به بنادر جنوبی کشور وصل می کند.

وی توضیح داد: ما مشابه این کار را دراجلاس سه جانبه سران ایران، ترکمنستان و قزاقستان داشتیم که در واقع شبکه ریلی ایران را به کشورهای آسیای مرکزی وصل کرد و چند ماه قبل هم اجلاس سه جانبه سران ایران، هند و افغانستان برگزار شد که بندر چابهار را به افغانستان و هند وصل می کند.

نهاوندیان گفت: این اقدامات تجلی این نگاه راهبردی است که ایران می خواهد نقش خود را در ارتباط ریلی کشورهای منطقه ایفا کند، البته فقط ارتباط ریلی هم نیست، ارتباط شبکه برقی هم باید بین کشورهای منطقه گسترش یابد، شبکه های ما باید به هم وصل باشند تا بتوانیم از صرفه اقتصادی ساعت پرمصرف و ساعت کم مصرف بیشترین استفاده را انجام دهیم که اکنون بین ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد شده است.

به گفته وی، در زمینه ایجاد ارتباط شبکه فیبرنوری و ارتباط سایبری کشورها گام هایی برداشته شده که باید ادامه یابد.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: ما باید در منطقه با ژرف نگری و توجه به تهدیدات، روی نقاط و منافع مشترک تاکید کنیم و با گام های مصمم و تدبیر به آینده روشنتر امید داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار