تولیت آستان قدس رضوی؛

همگرایی و همکاری میان آستان های مقدس یک ضرورت است

تولیت آستان قدس در نخستین اجلاسیه آستان های مقدس جهان اسلام، همگرایی و همکاری میان آستان های مقدس را ضرورت امروز جهان اسلام خواند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در این اجلاس که عصر دیروز در تالار ولایت حرم مطهر رضوی با حضور تولیت‌های اعتاب مقدس جهان اسلام و جمعي از مسئولان كشوري و استاني برگزار شد، سیره رضوی را گمشده امروز بشریت خواند و با بیان اینکه انسان تنها در پرتوی آموزه‌های ائمه معصومین(ع) می‌تواند مسیر تعالي را طی کند، تصریح کرد: بی‌تردید ائمه معصومین علیهم السلام و امام زاده‌های عالی قدر نمایندگان خداوند در زمين و واسطه فیوضات الهی برای آدمي هستند.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، افزود: امامان، هادیان انسان هستند که به بشریت چگونه زیستن را می‌آموزند و آدمی تنها در پرتوی هدایت آنهاست که می‌تواند راه سعادت را طی کند.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان کرد: جوامع اسلامی اختلافات را در پرتوی انوار ائمه معصومین(ع) می‌توانند به وحدت تبدیل کنند و امام رضا علیه السلام به خاطر جایگاه علمی که دارند، رمز ائتلاف ادیان هستند.

حضرات معصومین(ع) نور واحده هستند

وي حضرات معصومین علیهم السلام را نور واحده خواند و افزود: گفتمان، سیره و راه ائمه معصومین عليهم السلام واحد است و همانگونه که در کتاب ارزشمند مقام معظم رهبری ذکر شده است می‌توان امامان معصوم را یک انسان 250 ساله دانست.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي با تاکید بر اینکه تولیت‌های عتبات عالیات به عنوان مسئولان اداره كننده بارگاه‌های شریف ائمه اطهار(ع) وظیفه خطیری در هدايت جامعه اسلامي بر دوش دارند، ابراز کرد: عشق و دلدادگی به این حضرات در قلب همه مسلمانان است و بايد با بهره از سيره و انوار طیبه این بزرگان زندگي انسان معاصر رقم بخورد.

عضو شورای عالي حوزه علمیه خراسان، درباره مشتركات تمامي عتبات عالیات، گفت: اماکن متبرکه شیعی دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که از آن جمله می‌توان به رسالت هدایتگری، اداره مردمی، داشتن امتداد و باورهای عمیق تاریخی، برخورداري از ارادت مردمی، فرامرزی بودن و برخورداری از تنوع اقلیمی و فرهنگی اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي با بیان اینکه امروز همگرایی، هم اندیشی و همکاری میان آستان های مقدس شیعی یک ضرورت اجتناب ناپذير است، به دیپلماسی زیارت اشاره و ابراز کرد: دیپلماسی زیارت تفاوت زیاد و عميقي با دیپلماسی‌های رایج سیاسی دارد.

وی با اشاره به تفاوت دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی زیارت گفت: دیپلماسی زیارت مردمی، عمیق، مستحکم و ریشه دار بوده، اما دیپلماسی سیاسی دولتی، سطحی و سست است.

ارتباط عتبات عالیات؛ جهان شمول، مستحکم و استوار

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی نگاه به ارزش‌های ملی و اقلیمی داشته، اما دیپلماسی زیارت نگاه به ارزش جایگاه انساني دارد، گفت: بر این اساس ارتباطات عتبات عالیات جهان شمول، مستحکم و استوار است.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي همگرایی و وحدت آستان های مقدس را در حل بسیاری از مشکلات امروز امت اسلامی بسيار حائر اهميت برشمرد و افزود: ترویج معارف دین و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهبرد اصلی آستان های مقدس است و دلدادگی و عشق مردم به اين بارگاه‌ها ظرفیت عظیمي به شمار می رود.

توليت آستان قدس رضوي با بیان اینکه ترویج سبک زندگی اسلامی، تسهیل امر زیارت و تعمیق معارف دینی از رسالت‌های اصلی آستان های مقدس است، تصریح کرد: تشکیل جبهه مشترک در جهان اسلام با هدف توسعه قدرت اسلام و مقابله با چالش‌های پیش روی مسلمانان یک ضرورت مهم است.

وی همکاری، هم گرایی و تبادل تجربیات آستان های مقدس را یکی از راه‌های موثر در سعادت جوامع مسلمان معرفي و تصريح کرد: باید با كمك گرفتن از انوار اهل بیت عصمت و طهارت عليهم السلام در راستای اتحاد جوامع اسلامی تلاش کنیم.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي با بیان اینکه توسعه مقوله زیارت یکی از بهترین راه‌های مصون سازی جوامع اسلامی در برابر تهاجمات فرهنگی است، گفت: امروز اگر می‌خواهیم جوامع اسلامی را در برابر تهاجم ناجوانمردانه فرهنگ غربی حفظ کنیم، چاره‌اي جز توسعه، تعمیق و تسهیل امر زیارت نداريم.

توليت آستان قدس رضوي آستان های مقدس دستگاه انسان سازی دانست وخاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم با اتحاد و بهره از ظرفيت‌ها و تجربيات يكديگر، معنویت و روحانیت این مجموعه‌هاي مطهر تا حد ممکن تجلي بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار