غزل‌ پر مخاطب ترین قالب شعری است

همواره غزل یکی از پرمخاطب ترین قوالب شعری بوده که البته فراز و نشیب های زیادی را از سر گذرانده است.

محمدرضا طاهری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه صادر کردن حکم در خصوص استفاده نکردن از یک قالب شعری یا مرده دانستن آن برای هیچ کس راهگشا نیست، گفت: پرمخاطب ترین شاعران امروز، غزلسرایان هستند. درباره حرکت کردن این قالب شعری در طول 100 سال اخیر باید گفت، همچنانکه «نیما یوشیج » شعر نو را آغاز کرد و بعد شاعران دیگر، این راه را ادامه دادند؛ قالب غزل نیز در دوره بازگشت ادبی حرکت کرد و از نقطه «الف» به «ب» رسید. 
 
وی افزود: با تلاش‌ شاعران بزرگ، این قالب شعری امروز تازه‌تر و بالنده‌تر شد. البته جریان های انحرافی نیز در این بین به وجود آمدند. ولی صدور حکم برای انحرافی بودن همه این جریان ها هنوز زود است. درباره این قالب شعری باید گفت غزل فارسی، در عین حفظ اصالت و پایبندی به ذات خود حرکت کرده است.
  
این شاعر با اشاره به آنکه غزل شاید روزی بمیرد اما امروز بسیار پابرجا و زنده است و راه خود را ادامه می دهد، اظهار داشت: غزل زرد و شعر آوانگارد نیز در این قالب شعری دیده می شود. اما به هر حال نمی توان گفت چون غزل نقطه اوج و شاعرانی مثل سعدی و حافظ و ... داشته، دیگران در این قالب شعر نسرایند.
 
وی همچنین در مقایسه غزل امروز و شعر سپید، بیان کرد: بی توجهی به زبان، دلیل دور افتادن شعر سپید امروز از نقطه اوج آن است. آثار مبدع شعر سپید، مبتنی بر زبان است. امروز متاسفانه ساده نویسی در شعر سپید، به ساده انگاری تبدیل شده. البته این نوع شعر برخی مخاطبان جدی ادبیات را راضی نمی کند اما در برابر آن، غزلسرایان رنگ تازه ای از غزل را نشان دادند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار