نیازمند نهضت فرهنگی برای شناساندن مفاخر كشورمان هستیم

نویسنده‌های زیادی داریم كه به فرهنگ و دین خودشان دلبستگی دارند اما باید ببینیم مشكل كار كجاست كه این باورها به كتاب تبدیل نمی‌شوند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ نویسنده كتاب «ستوده در آسمان‌ها و زمین» بیان كرد: در كشورمان با توجه به فرهنگ غنی كه داریم، مفاخر و شخصیت‌های زیاد ایرانی و اسلامی هستند كه حتی بزرگ سالان هم با آن ها به خوبی آشنا نیستند و جا دارد در قالب كتاب و فیلم آن ها را معرفی كنیم.
 
اصلانی با تاكید بر اینكه نتیجه این غفلت به نفع مردم كشورمان نیست، گفت: اگر ما نسبت به معرفی چهره‌های شاخص كشورمان كوتاهی كنیم، از سویی كشورهای دیگر آن ها را تصاحب كرده و به نام خودشان می كنند و از سوی دیگر، از برخی از آن ها چهره زشتی می سازند كه اصلا با واقعیت تطابق ندارد؛ همان طور كه دیدیم فیلم هایی مانند 300 یا فیلمی با مضمون توهین به پیامبر گرامی اسلام(ص) ساخته شد.
 
این نویسنده ادامه داد: در زمینه معرفی این افراد در قالب كتاب های مفاخر یا فیلم های تلویزیونی و سینمایی برای رده سنی بزرگ سال در سال های اخیر كارهایی انجام شده اما هنوز برای كودك و نوجوان با خلاءهای جدی روبه‌رو هستیم. این اتفاق به این منجر می شود كه كودك و نوجوان ما نسبت به فرهنگ و مذهب خودش خالی‌الذهن بوده و هرچه در قالب انیمیشن یا كتاب ترجمه به او داده می شود را باور كرده و بپذیرد.
 
وی همچنین افزود: ما در كشورمان نویسنده‌های زیادی داریم كه همه آن ها به فرهنگ و دین خودشان متعصب هستند و دلبستگی دارند اما باید ببینیم مشكل كار كجاست كه این باورها به كتاب تبدیل نمی‌شوند. شاید یكی از این موارد را بتوان این دانست كه لازم است حمایت های دولتی بیشتری از ناشر و نویسنده ای كه در این زمینه تلاش می كند انجام شود نه اینكه نویسنده سال ها وقت بگذارد و برای معرفی یكی از چهره های شاخص كشورمان تلاش كند اما در نهایت با مانعی در راه انتشار مواجه شود و احساس كند زمانی را بیهوده صرف كرده است.
 
اصلانی توضیح داد: فكر می كنم در این زمینه حتی نیاز به سفارشی نویسی داریم، البته نه سفارشی نویسی بی كیفیت، بلكه سفارش دولت به ناشران و نویسنده ها كه با بیشترین امكانات و بهترین كیفیت، به معرفی مفاخر ایران و اسلام بپردازند. پس از آن هم به خوبی این آثار معرفی شده و توزیع مناسبی صورت بگیرد تا به دست افراد زیادی برسد و یك نهضت فرهنگی را در عرصه شناسایی و شناخت مفاخر كشورمان شاهد باشیم.
 
وی از آمادگی نویسندگان كشورمان برای همراهی با این نهضت خبر داد و گفت: مطمئن باشید همه نویسندگان آماده همكاری برای سخن گفتن از مفاخر ایران اسلامی، از گذشته تا امروز، هستند؛ فقط كافی است اهتمام بیشتری از سوی مسئولان وجود داشته باشد تا آن ها با جدیت وارد این عرصه شوند.
 
محمدرضا اصلانی در ادامه از كتاب جدیدی كه در دست نگارش دارد خبر داد و گفت: این كتاب، یك رمان برای نوجوانان است كه به محیط زیست می پردازد. در حال نگارش فصل های پایانی این كتاب هستم و گمان می كنم لازم است به موضوعات روز اجتماعی در كتاب های كودكان و نوجوانان پرداخته شود. امیدوارم نگارش این كتاب، گامی باشد برای این كه روند تخریب محیط زیست متوقف شود و شاهد از دست رفتن سرمایه های طبیعی كشورمان نباشیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.