ابلیس جن است نه فرشته!/ مجازات خداوند برای استراق‌سمع‌کنندگان از آسمان

ابلیس بر خلاف تصورات رایج از طائفه جنیان بوده نه فرشتگان! و خداوند در آیه 50 سوره کهف به آن اشاره کرده است.

ابلیس جن است نه فرشته!/ مجازات خداوند برای استراق‌سمع‌کنندگان از آسمانبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخلاف تصور رایج، فرشتگان هم از قدرت اراده و اختیار برخوردار هستند. برخی از آیات قرآن که درباره فرشتگان نازل شده، نشان می‌دهد که فرشتگان با اختیار به عبادت و اطاعت خداوند متعال مشغول هستند.

برای نمونه در آیه 30 سوره بقره زمانی که خدواند تصمیم به آفرینش انسان می‌گیرد، فرشتگان اعتراض می‌کنند و می‌گویند برای چه انسانی را خلق می‌کنی که روزی بر زمین خون ها می‌ریزد و فساد می‌کند؟ درحالی که ما تو را همواره می‌پرستیم؟ 

اینگونه صحبت کردن فرشتگان با خدا نشان می‌دهد که فرشتگان با اختیار به عبادت و اطاعت خداوند مشغول هستند، اما اگر کلی به آن نگاه کنیم فرشتگان هرگز از اطاعت خداوند سرپیچی نمی‌کنند، چرا که در آنان غرایز و شهوات گوناگون انسانی وجود ندارد.

چنین موجودی که شهوت و غریزه‌ای در آن‌ها تعریف نشده، نه به دلیل خانه‌دار نبودن از اطاعت خداوند سرپیچی می‌کنند و نه به دلیل ازدواج نکردن با شخص مورد نظرشان از رحمت خداوند نا امید می‌شوند و نه طوفان خواسته‌های گوناگون جنسی، شهرت و مادیات مسیر هدایتشان را غبار آلود می‌کند! 

ابلیس هم از بر خلاف تصورات رایج از طائفه جنیان است نه فرشتگان! خداوند در سوره کهف آیه 50 درباره ابلیس می‌فرماید:

«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِیاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا؛ و هنگامی که به فرشتگان گفتیم : آدم را سجده کنید، (آنها) همه سجده کردند ، مگر ابلیس که از جنیان بود و از فرمان پروردگارش سرپیچی کرد.»

جنیان مانند انسان دارای قدرت شعور و درک هستند و جنسشان از آتش است. محل زندگیشان در زمین است و برایشان پیامبر نیز نازل شده و گروهی از آنان به قرآن ایمان آوردند و پیرو اسلام هستند.

خداوند در آیات 29 و 30 سوره مبارکه احقاف می‌فرمایند: «به ياد آور هنگامى كه گروهى از جن را به سوى تو متوجه ساختيم كه قرآن را استماع كنند، وقتى حضور يافتند به يكديگر گفتند خاموش باشيد و بشنويد، و هنگامى كه پايان گرفت به سوى قوم خود بازگشتند و آنها را انذار كردند. گفتند: اى قوم ! ما كتابى را استماع كرديم كه بعد از موسى نازل شده ، هماهنگ با نشانه هاى كتب قبل از آن ، كه به سوى حق هدايت مى كند و به سوى راه راست . اى قوم ما! دعوت كننده الهى را اجابت كنيد و به او ايمان آوريد تا گناهانتان را ببخشد و شما را از عذاب اليم پناه دهد. و هر كس به دعوت كننده الهى پاسخ نگويد هرگز نمى تواند از چنگال عذاب الهى در زمين فرار كند، و غير از خدا يار و ياورى براى او نيست ، و چنين كسان در گمراهى آشكارند.»

در بین جوامع جنیان نیز خوب و بد وجود دارد، میان آنان نیز کافر و مومن دیده می شود. یکی از کارهایی که بعد از نزول قرآن برای اهل ایمان گروه جن حرام شد، استراق سمع در آسمان‌ها بوده است.

در آیه 9 سوره جن در خصوص استراق سمع جنیان از آسمان آمده است: «وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا؛ و در [آسمان] براى شنيدن به كمين مى ‏نشستيم [اما] اكنون هر كه بخواهد به گوش باشد تير شهابى در كمين خود مى‏ يابد.»

ابلیس هم از نوع جنیان است. موجوداتی که شاید برای انسان ها غیر طبیعی باشند، اما وجود دارند و موجودیتشان نه خرافات است و نه داستان و افسانه.

خداوند متعال آفریننده فرشتگان، جنیان و انسان‌ها بوده و ما انسان ها از بین همه موجودات افتخارمان این است که عزیز دردانه و اشرف مخلوقات خداوند هستیم.



گزارش از پوریا سلیمان‌زاده





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
یک سؤال ؟ اگر جن از آتش است خدا چطوری اونا را عذاب میکنه چون جهنم هم آتش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
خيلي عالي بود.لطفادرباره آيه وماخلقت جن والانس الاليعبدون صحبت فرماييد.اگرفرشتگان براي عبادت خلق شده اندپس منظوراين آيه چيست.باتشكر
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
در متن آمده فرشتگان اختیار دارند اختیار بین چه و چه؟ سوال فرشتگان از خداوند "برای چه انسانی را خلق می‌کنی که روزی بر زمین خون ها می‌ریزد و فساد می‌کند؟ درحالی که ما تو را همواره می‌پرستیم؟" که توسط نویسنده اعتراض تلقی گردیده است، در واقع اعتراض به ذات باری تعالی نیست آنها چیزی را می پرسند که تا آنزمان با آن مواجهه نداشته و نسبت به آن ناآگاه بوده اند. چیزی که بالاتر از دانش ذاتی آنها بوده است و این یک تلاش برای درک جهات خلقت است و نه اعتراض به حضرت باری تعالی. نعوذ بالله آنها باید تصور این را داشته بوده باشند که خداوند در این کار دچار سهو و خطا و اشتباه است که خواسته باشند به وی اعتراض کنند اما پرستندگان دایمی خداوند قطعا او را از سهو و خطا مبری می دانسته اند و این الفاظ سوالی بوده برای افزایش دانایی خودشان. ضمن آنکه بسیاری از آنچه که در جریان خلقت اتفاق افتاده است امری بوده است مثل استنکاف شیطان، چرا که شیطان بین دو گزینه مختار می گردد و اگر عقل محاسبه گر شیطان که بسیار خوب هم کار می کند می خواست انتخاب کند به سجده ای سوری اکتفا می کرد و جایگاهش را در بهشت تضمین می کرد و نه اینکه در عمری به درازای عالم همه اش به سختی و ملال بیفتد و آخر هم به جهنم رهنمونش کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
درجواب اون دوست عزیز که میفرماید تنها درمنزل هستم وشب دیگرازترس خوابش نمیبرد بگویم ازهیچ جن وانسی نترس که کاری باشماندارند برادر جان البته ازوقتی که انسانها شهرنشین شدند بالطبع اجنه خرابه نشین شدند علاج ترس انسانها ازضعف ایمان است همین الان وضوبگیردررکعت نمازشکر بجای بیاور چهارده صلوات بفرست ببین دیگر ازترس خبری هست خیر توکل بخداشجاعت میاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
سلام عالي بود.
خسته نباشي.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
الآن من تنها دارم زندگی میکنم
شما نوشتید جنیان در زمین زندگی می کنن
شب خوابم نمیبره
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۹:۱۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
سلام عزیز
نترس باهات کاری ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
ازين موضوعات بازهم بزارين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
خیلی خوب بود ممنون ....
Kazakhstan
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
دمت گرم اقای نویسنده عالی بود.بایدتلاش کنیم به اشرف مخلوقات واون جایگاهی که خدابرامون قرارداده برسیم
آخرین اخبار