ترایب‌لایو: سیاست اوباما در برابر ایران تحقیرآمیز است

پایگاه تحلیلی ترایب‌لایو در گزارشی ضمن انتقاد از سیاست‌ خارجی "باراک اوباما" در قبال ایران، آن را تحقیرآمیز دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ترایب‌لایو در گزارشی به قلم "جان بولتن" نوشت: "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، 400 میلیون دلار پول نقد را به ایران ارسال کرد تا آزادی 4 زندانی آمریکایی را از این کشور تضمین کند. این موضوع به خوبی تکرار اشتباهات استراتژیک اوباما را درقبال مقامات ایرانی نشان می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: این ماجرا علاوه بر تحقیر آمریکا در  برابر ایران، درس‌های دیگری نیز به ما داد که دامنه گسترده‌تری دارد. دیدگاه اوباما به جهان- و جایگاه آمریکایی‌ها در آن-  از پایه و اساس ناقص است، دقیقا مانند "هیلاری کلینتون،" وزیر خارجه سابق اوباما، که او نیز نگرشی غلط نسبت به جایگاه آمریکا در جهان داشت.

نگارنده در ادامه این گزارش آورده است: برای جلوگیری از گسترش چنین استراتژی و دیدگاهی که جایگاه آمریکا را در عرصه بین‌المللی تضعیف می‌کند، باید توافق هسته‌ای وین را به دست فراموشی بسپاریم.

اوباما تلاش می‌کند انتقال 400 میلیون دلار را به ایران کم اهمیت جلوه دهد. وی مدعی شد پول پرداخت شده فقط بخشی از بدهی 1.7 میلیارد دلاری آمریکا به ایران بوده که برای اجتناب از سنگین‌تر شدن این بدهی با پرداخت بخشی از آن موافقت کرده است. اما پرداخت 400 میلیون دلار با توافق وین و آزادی 4 زندانی آمریکایی همراه شده بود و به همین دلیل باور سخنان اوباما دشوار به نظر می‌رسد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: اوباما می‌دانست پرداخت پول آنهم به شکل ارزهای خارجی به ایران، که بزرگترین حامی مالی تروریسم در جهان شناخته می‌شود، می‌تواند دستاوردهای 8 سال ریاست جمهوری وی را تحت الشعاع قرار داده و آن را مخدوش کند. رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌های متعددی اظهار داشت این پول در عوض آزادی چند زندانی (و نه همه آنها) پرداخت نشده است. اوباما در اظهارات خود تلاش کرد ماجرای 400 میلیون دلار خدشه‌ای به اعتبار کابینه، توافق هسته‌ای و عملکرد کلی وی وارد نکند. البته پرداخت 400 میلیون دلار باج به ایران تنها بخش مخفی و جانبی توافق هسته‌ای وین نبود. چندی پیش هم شنیده بودیم ایران اجازه تبادل سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را برای بهره‌برداری بیشتر از آنها به دست آورده است. در حقیقت سانتریفیوژهای مولد در ایران می‌توانند بدون نقض توافق هسته‌ای به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهند. این نگرانی بوجود می‌آید که در آینده ممکن است چه شگفتی دیگری از توافق هسته‌ای بیرون آید.

در ادامه گزارش ادعا شده است: در واقع از زمان امضای توافق هسته‌ای (23 تیر 94) رفتار خصمانه ایران در سراسر جهان تشدید شده است. باوجود تایید و تطابق کاملا ناکافی توافق هسته‌ای، هیچ مدرک و گواهی در دست نیست که نشان دهد ایران به شکل جدی خواستار عمل به تعهداتش باشد. در مقابل، دستگاه اطلاعاتی آلمان اعلام کرد اقدامات تدارکاتی ایران برای تهیه تجهیزات مربوط به ساخت موشک‌های بالستیک و هسته‌ای از زمان امضای توافق وین، افزایش یافته است. و آنچه که ایران می‌تواند از چشمان بازرسان بین‌المللی و نهادهای اطلاعاتی آمریکا پنهان کند، کاملا نگران‌کننده است.

نگارنده گزارش همچنین مدعی شد: تهران به شکل آشکار از توافق هسته‌ای به عنوان دوران استراحت و کسب امتیازات بیشتر از دولت اوباما استفاده کرد. "محمدجواد ظریف،" وزیر امورخارجه ایران، چندی پیش اظهار داشت: آمریکا باید لغو تحریم‌ها را فراتر از کاغذ ببرد و به دلیل اعمال سال‌ها تحریم علیه ایران، این آمریکا است که باید نقش پررنگ‌تری در برچیدن آنها و عمل به مفاد توافق هسته‌ای ایفا کند.

"جان کری،" وزیر امورخارجه آمریکا، تلاش کرد چنین کند و با دریافت مجوز لازم، به ایران اجازه دهد تبادلات تجاری خود را با دلار انجام داده و تحریم‌ها را علیه این کشور لغو کند. این اقدامات در حالی صورت گرفت که ایران هنوز به عنوان حامی تروریسم شناخته می‌شود و تحریم‌های مربوط به این بخش همچنان به قوت خود پابرجا هستند.

"دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شدیدا از امضای توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد؛ حال آنکه "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات‌ها، از آن حمایت می‌کند. کلینتون یکی از بنیانگذاران مذاکرات هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید و طبیعی است پشتیبان آن باشد. کلینتون درمورد پرداخت 400 میلیون دلار به ایران سکوت اختیار کرد و جالب آنکه رسانه‌ها نیز سوالی در این ارتباط از وی نپرسیدند. اما مقامات ایران که می‌دانند توافق هسته‌ای از هر لحاظ به سود آنها است، همچنان ابراز نگرانی می‌کنند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، در سخنانی اظهار داشت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تهدید به پاره کردن توافق هسته‌ای می‌کنند، که در اینصورت ما نیز آن را اتش خواهیم زد.

باوجود اینکه در زمان امضای توافق هسته‌ای، هیلاری کلینتون دیگر وزیر امور خارجه آمریکا نبود؛ کتاب "انتخاب‎های دشوار" وی به روشنی قید می‌کند تلاش وی منجر به توافق با مقامات ایران شد. آیا تفکر سیاسی کلینتون در واقعیت هم این است که توافق وین ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور نگه می‌دارد؟ این دیدگاه کلینتون مانند نظریه پیشین وی است که معتقد بود با اجرای برنامه‌های اشتغال‌زایی در خاورمیانه، می‌توان از افزایش تروریسم در این منطقه پیشگیری کرد.
کلینتون همچنین از انتخاب "حسن روحانی" به عنوان رئیس جمهور ایران استقبال کرده بود. وی 3 سال پیش درباره انتخاب روحانی گفته بود: به نظر می‌رسد واقعا تغییری در سیاست ایران در حال رخ دادن است.

ترایب‌لایو در پایان گزارش نوشت: 8 سال ریاست جمهوری اوباما به سود ایران تمام شد و در مقابل به اندازه کافی برای آمریکا خطرناک و مخرب بود. ما دیگر نیازی به دور سوم ریاست جمهوری اوباما نداریم (اشاره به انتخاب هیلاری کلینتون).


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار