تبریز؛

تولید پنچ هزار تن ماهی در آذربایجان شرقی

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری تولید ماهی به پنچ هزار تن برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛صمدزاده با اشاره به اینکه جایگاه استان با وجود منابع ابی محدود در تولید ابزیان در رتبه یازدهم کشوری قراردارد گفت: در سال گذشته در استان چهار هزار و 452 تن ماهی گرمابی و سردابی تولید شده که پیش بینی می شود امسال این امار به پنچ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش خواهد داشت.

وی تولید ماهیان گرمابی سدها را بیش از یک هزار و 200 تن دانست و گفت: پیش بینی می شود امسال این رقم به یک هزار و 500 تن برسد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: شهرستان مراغه با 810 تن تولید ماهی به عنوان قطب استان محسوب می شود که شهرستان های سراب و میانه در مقام های بعدی تولید ماهی قرار دارند.

صمدزاده تعداد مراکز پرورش ماهی قزل الا را 220 استخر برشمرد که در همه شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: بنا به ضرورت اشتغال زایی در استان 900 نفر بصورت مستقیم و دو هزار و 700 نفر به صورت غیرمستقیم در 500 مرکز پرورش ماهی مشغول به فعالیت هستند.

صمدزاده به شرایط تولید ماهی در اقلیم کوهستانی استان اشاره کرد و گفت: پرورش تولید ماهی قزل آلا در آبهای سرد قناتها و چشمه ها و چاه ها و رودخانه های دامنه کوه های سهند، سبلان،بزقوش مستعد تولید این نوع ماهی است.

وی گفت:همچنین پرورش چهار گونه از ماهیان گرمابی از جمله ماهی کپور، علف خوار(آمور)، فیتوفاگو سرگنده نیز دراستان پرورش داده می شود. 

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به وظایف سازمان شیلات جهادکشاورزی در تولید و مصرف آبزیان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف سالانه ماهی در دنیا 17 کیلوگرم و در ایران 10 کیلوگرم است رانشان می دهد درحالی که  این امار در استان شش و دو دهم کیلوگرم است و سازمان شیلات  موظف است با فرهنگ سازی درست برای افزایش استفاده از گوشت ماهی در سبد غذایی و سطح سلامت مردم جامعه بکوشد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نقش فرهنگ سازی و ارتقای سطح اگاهی مردم را در استفاده از گوشت ماهی موثر دانست و تاکید کرد: با افزایش اگاهی عمومی از مزایای مصرف گوشت ماهی در سلامت و تغذیه و با برگزاری همایش ها و جشنواره ها و نمایشگاه های طبخ ماهی و همکاری متخصصین تغذیه و اجرای کلاسهای اموزشی به منظور اشنایی با روشهای پخت ماهی در انواع غذاهای بومی بسیار حائز اهمیت است که در این راستا نیز به صورت نمادین بزرگترین کوفته ماهی با وزن 600 گرم در استان پخته شد.

صمدزاده افزود: این سازمان با پیگیری از بازارچه های ماهی برای دسترسی و راحتی مردم در تهیه ماهی با کیفیت بالا با توجه به ضوابط موجود اقدام به ایجادالگوهای این فروشگاه ها کرده و با تجهیز مکانیزه عرضه این فروشگاه ها به یخجالهای مختلف و دستگاه های پودر یخ در تبریز به منظور عرضه ابزیان با تنوع قیمت و تنوع عرضه مستقیم از مزرع به دست مصرف کننده اقدامات اساسی انجام داده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص استفاده از دارو برای کنترل بیماری ماهی ها افزود: در پرورش ماهی پیشگیری از بیماری اولویت دارد چراکه ماهی مثل سایر حیوانات نیست که دارو خوراکی خورانده شود این در حالی است اگر ماهی ناسالم با بوی نامطبوع بدست مصرف کننده برسد تاثیر منفی در ترویچ فرهنگ استفاده خواهد داشت بنابراین اداره کل دامپزشکی با انجام ازمایشات قبل از عرضه به بازار مصرف سلامت ماهی ها را تائید می کند.
صمدزاده گفت: برنامه های سازمان در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در چارچوب اهداف تعیین شده است تا اجرای تولید ماهی سالم در مزارع بصورت استاندارد باشد و در صادرات محصول ماهی هیچ گونه مشکلی وجودنداشته باشد.

وی همچنین کاهش استفاده آب و افزایش تولید از طریق توسعه مکانیزاسیون و استفاده از اراضی پر آب بویژه حاشیه های رودخانه های دائمی استان از جمله ارس آیدوغموش را برای پرورش ماهی و بالا بردن مصرف سرانه ماهی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی استان برشمرد.

صمدزاده افزود: هزینه 80 درصد طرح پرورش ماهی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین می شود و این اعتبار با توجه به شرایط ابی و زمین و تکنولوژی بکار رفته متفاوت است.

وی بر ضرورت همکاری تمام دستگاه های ذیربط در راستای استفاده از پتانسیل های آبی برای آبزی پروری تاکید کرد و افزود: باید برای تولید غذای سالم از شیلات حمایت شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: با رستوران های استان در خصوص تامین ماهی مورد نیاز و افزودن غذای ماهی به لیست منو رستوران ها در جهت ترویج فرهنگ مصرف ماهی در ارتباط هستیم.

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه نظارت و بازرسی از مراکز عرضه ابزیان بصورت روزانه است گفت: در مراکز پرورش ماهی از هیچ نوع هورمونی استفاده نمی شود و داروهای مصرف شده در پرورش ماهی برای مقابله با بیماری ها هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارد.

امیر حسین بهداد افزود: در صورت رویت هرگونه تخلف مواد غیرمجاز ضبط و به مراکز غذایی ارسال می شود و با تشکیل پرونده به مراجع قانونی ارسال می شود بطوریکه در سال گذشته در سال گذشته چهار تن انواع ابزی غیرمجاز در استان کشف و ضبط شده است.

وی گفت: در سال جاری بیماری ویروسی وی.اچ.اس و بیماری آی اچ ان که منجربه خونریزی در داخل بدن ماهی می شود در استان دیده نشده است. 

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت مصرف ماهی در تغذیه روزانه خانواده ها تاکید کرد و گفت: ماهی ماده غذایی بسیار مغذی است که علاوه بر پروتئین و ویتامین حاوی اسید چرب امگا 3 است که برای تمام سنین ضروری است.

استاد رحیمی افزود: مصرف ماهی برای رشد و ترمیم سیستم عصبی و همچنین پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و درمان التهابات بیماران رماتیسمی مفید است چراکه گوشت ماهی نسبت به سایر گوشت ها ( گوشت قرمز و گوشت طیور ) دارای آب بیشتر و چربی کمتری است.

وی گفت: املاح معدنی شامل فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و فلوئور ید و سایر ریزمغذی های موجود در ماهی نقش مهمی در سلامتی انسان دارد.

وی ماهی دریایی را از بهترین منابع ید برشمرد و افزود: ید یکی از مواد مغذی است که در رشد نقش مهمی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد، کوتاهی قد می‌شود بنابراین مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد ضروری است.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان اذربایجان شرقی نیز به مزایای مصرف ماهی در سلامت افراد جامعه اشاره کرد و افزود: مصرف گوشت ابزیان بیماری های زیادی از جمله سکته قلبی و مغزی، فشارخون، سرطان، دیابت، چاقی، افسردگی و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

پورعلی گفت: با توجه به ارزش غذایی گوشت ماهی طبق تحقیقات انجام شده به افرادی که بیماری قلبی دارند توصیه می شود هفته ای 180 گرم ماهی رادرسبد غذایی خود اضافه کنند.
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان اذربایجان شرقی ، کبابی کردن و بخارپز کردن ماهی را بهترین روش برای طبخ ماهی آزاد برشمرد.

پورعلی اجرای برنامه های مرکز بهداشت استان را در راستای ترویج فرهنگ مصرف ابزیان مهم دانست و گفت: با اولویت بندی به موضوع ماهی در برنامه های جاری استان و تهیه و توزیع کتابچه ماهی،برگزاری همایش های آبزیان در شهرستانها با همکاری شیلات استان، با قرار دادن موضوع ماهی در بسته های آموزش مداوم کارشناسان و کارکنان و در تقویم آموزش همگانی مراکز در قالب تغذیه سالم و هرم غذایی، مصاحبه های مختلف با رادیو و تلویزیون با هدف فرهنگ سازی برای مصرف، از جمله اقدامات معاونت بهداشت است.

مدیر فروشگاه و رستوران ماهی در تبریز نیز گفت: هدف از ایجاد رستوران ماهی طبخ ماهی به شیوه درست با طعم لذیذ برای ترغیب مردم به مصرف ماهی است چراکه بیشتر مردم پخت صحیح ماهی را بلد نیستند.

رحمانی استفاده از ماهی قزل‌آلا در رستوران را به دلیل نداشتن استخوان، مناسب دانست و گفت: ماهی قزل‌آلا را سازمان شیلات استان تامین می کند.

وی همچنین افزود: مردم به دلیل هزینه زیاد، ماهی مصرف نمی کنند این درحالی است که هزینه های جانبی در این زمینه زیاد است و دولت هیچ حمایتی از رستوران ماهی نمی کند و تسهیلاتی در این زمینه وجود ندارد بنابراین برای جبران هزینه ها قیمت ماهی افزایش خواهد یافت.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار