احتمال تغییر نقشه عراق در پی حملات ائتلاف آمریکایی ضد داعش

حملات ائتلاف آمریکایی در عراق و پیشروی نیروهای پیشمرگه ممکن است به تغییر نقشه این کشور منجر شود.

تغییر نقشه عراق در پی حملات ائتلاف آمریکایی علیه داعش
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا دو سال پیش نخستین حمله به گروه تروریستی داعش را انجام داد و جنگ علیه این گروه شیطانی را وارد مرحله جدیدی کرد. ائتلاف از آن زمان به بعد بیش از 9400 حمله را انجام داده و نیروهای عراقی را در بازپس‌گیری شهرها، خطوط عرضه و زیرساخت‌ها کمک کرده است. اما این جنگ همزمان به تخریب مناطق همسایه، آواره شدن میلیون‌ها نفر و ترسیم دوباره نقشه عراق منجر شد.

ائتلاف آمریکایی تخمین زده از 8 اوت 2014 که حملات هوایی آغاز شده، داعش بیش از 40 درصد قلمرو خود را در عراق از دست داده است. با اینکه حملات مذکور زمینه را برای نیروهای کُرد و عراقی میسر کرده تا مناطقی را بازپس بگیرند، معمولاً آنها با مخروبه‌های ویران شده‌ای از این مناطق روبرو می‌شوند.

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد، تقریباً 400 سرباز آمریکایی در جنوب موصل و در پایگاه «القيارة‎‎» مستقر می‌شوند تا در بازپس‌گیری دومین شهر بزرگ عراق کمک کنند. این نیروها بخشی از 560 نفری هستند که «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته برای شرکت در عملیات عراق تأیید کرد.

به گفته پنتاگون صرف نظر از صدها نظامی که به طور موقت در عراق هستند، تقریباً 3800 نیروی آمریکایی در حال حاضر در این کشور مستقر هستند. با اینکه فشارها برای بازپس‌گیری موصل زیاد شده است، زیان‌های جنگ علیه داعش و دستیابی به پیروزی‌های پرهزینه در دو سال گذشته کاملاً مشهود است.

«سنجار» که شهری در شمال موصل است 9 ماه پیش بوسیله نیروهای کُرد بازپس گرفته شد؛ اما هنوز هم مخروبه است. با اینکه این شهر آزاد شده هنوز هم ساکنان آن در اردوگاه و چادر مستقر هستند.

پنتاگون ادعا می‌کند از زمان آغاز حملات ائتلاف تاکنون تنها 55 شهروند عادی در عراق و سوریه کشته شده‌اند. در حالیکه گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر و ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه می‌گویند این آمار واقعی نیست و تعداد تلفات را بسیار کمتر از آنچه هست، جلوه می‌دهد. «ایروارز» که یک پروژه برای پیگیری حملات هوایی که داعش را هدف قرار می‌دهند، است تعداد تلفات شهروندان عادی را 1568 نفر تخمین می‌زند.

عقب راندن داعش برای نیروهای پیشمرگه کُرد به معنای تقویت سلطه آنها بر مناطق مورد مناقشه است. نیروهای کُرد با پشتیبانی ائتلاف و اشتراک اطلاعات توانستند صدها شهر و روستا را از چنگال داعش آزاد کنند.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
اینا کارشون اینه که اول یک جونور حرومزاده ای مثل داعش به سر مردم کردند وبعد هم به عنوان یک فرشته نجات وارد معرکه میشوند تا به نیات کثیفشون تحقق ببخشند
آخرین اخبار