وزير آموزش و پرورش گفت: عدم توازن و نیروهای کم توان برخی مناطق را دچار مشکلات کرده چرا که مناطق محروم همیشه با معلمان با سابقه کمتر از 5 سال و کم تجربه دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که هم اکنون در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، در خصوص سیاست‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال 92 جلساتی جهت شناسایی چالش‌ها و کمبودهای وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که کمبود کلاس‌های درس، فضا، منابع و نیروی انسانی از جمله آنها بود و برای آنها برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی جهت هدایت به سمت ارتقای کیفیت آموزشی تدوین شد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ با تغییر در نظام آموزشی جدید با مشکل نیروهای مازاد معلمان متوسطه اول روبرو شدیم که لازم بود در این زمینه برنامه‌های مختلفی در جهت توزیع مناسب به نیروی انسانی در نظر گرفته شود. همچنین هر سال کتاب‌های دو پایه تحصیلی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش به منظور تدوین سیاست‌های گوناگون در کتاب‌های آموزشی اعمال شد. 

وی با اشاره به کمبود منابع و بودجه در سال 92 اذعان کرد: در روزهای اول مدیریت بنده کمیته‌های مختلف ستادی جهت شناسایی چالش‌ها برگزار شد که بالغ بر 740 مشکل طبقه بندی و استخراج شد و برای هر یک راهبرد مناسبی دنباله رو هدف ارتقای کیفیت آموزشی و فرهنگی تدوین شد. 

فانی ادامه داد: قریب به 19 میلیون دانش آموز در مدارس 1 تا 6 شیفتی تحصیل می‌کردند که این میزان با افزایش منابع و تجهیزات به 13 میلیون دانش آموز کاهش پیدا کرد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه عدالت آموزشی از مهمترین سیاست‌های آموزش و پرورش است، گفت: گستردگی آموزش و پرورش و پراکندگی جمعیت دانش آموزان مسئولیت سنگینی را بر دوش مسئولان گذاشته که این موضوع ساماندهی منابع و نیروی انسانی را می‌طلبد. همچنین باید تخصیص اعتبارات نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که 99 درصد اعتبارات به بخش پرسنلی وزارت آموزش و پرورش تعلق دارد. 

فانی ادامه داد: عدم توازن و نیروهای کم توان در سنوات اخیر برخی مناطق را دچار مشکلات کرده چرا که مناطق محروم همیشه با معلمان با سابقه کمتر از 5 سال و کم تجربه دست و پنجه نرم می‌کند که باید برنامه‌های دیگری برای توازن نیروی انسانی و ثبات آن در نظر گرفت. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست جذب نیرو از بوم تا بوم بیان کرد: پذیرش نیرو از بوم تا بوم از 2 سال پیش در دانشگاه فرهنگیان سیاست گذاری شده که تعادل و توازن نیروهای فرهنگی را در مناطق کمتر توسعه یافته و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی تمام استان‌ها را در بر می‌گیرد، همچنین توسعه مشارکت آموزش و پرورش در دستور کار مسئولان قرار دارد. 

وی اذعان کرد:‌ هیچ کودکی به دلیل نبود و یا کمبود امکانات ترک تحصیل نکرده و عدم حضور دانش آموزان در مدارس ریشه در مسائل اقتصادی و فرهنگی خانواده ها دارد که باید نهادهای مختلف جهت کاهش تعداد دانش آموزان ترک تحصیلی همکاری بیشتری داشته باشد.

استفاده از توان شوراها در برنامه‌های آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه مشارکت‌ها یکی از سیاست‌های جدی این وزارت‌خانه در دولت یازدهم بوده گفت: استفاده از توان شوراها، توسعه مدارس غیردولتی، و استفاده از پتانسیل اولیا از موارد مورد توجه در توسعه مشارکت‌ها است همچنین ارتقای مدیریت آموزشگاه‌ها از دیگر سیاست‌هایی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه باید در به کار گیری مدیران مدارس بهترین گزینه‌ها در این پست انتخاب شوند، اظهار کرد: با این روش در بسیاری از مشکلات تعلیم و تربیت گشایش حاصل می‌شود نظیر بحث هدایت تحصیلی، در صورتی که مشاوران و مدیران به تبیین خوب این طرح توجه می‌کردند چالش‌های موجود در هدایت تحصیلی ایجاد نمی‌شد.

فانی با اعلام اینکه تمرکز‌زدایی از مسائل اصلی است که باید به آن توجه کرد، گفت: بنابر این طرح بخشی از اختیارات از مناطق و استان‌ها و سپس به مدارس باید منتقل شود تا زمینه‌های رشد خلاقیت در نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به عملیاتی شدن توجه به بودجه در مدارس خبر داد و بیان کرد: در 600 مدرسه به طور هماهنگ و آزمایشی این طرح اجرا شد تا بازخورد‌های آن برای آموزش و پرورش مشخص شود.

گسترش توجه به انسداد مبادی بی‌سوادی
فانی با اعلام اینکه برای توسعه سواد در کشور باید آموزش افراد لازم‌التعلیم در دستور کار قرار بگیرد عنوان کرد: برنامه‌هایی نظیر مراجعه حضوری به خانه‌ها برای شناسایی کودکان در سن تحصیل انجام شد که قریب به 76 هزار فرد لازم‌التعلیم شناخته‌ شدند.

وی به تصویب آیین‌نامه کلاس‌های چند پایه اشاره کرد و گفت: این فرایند گامی در جهت توسعه عدالت اجتماعی و آموزشی است.

فانی به شورای فرا‌بخشی برای توجه به بحث بی‌سوادی اشاره کرد و اظهار داشت: در این شورا که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بنیاد علوی، بنیاد برکت، کمیته امداد ومعاونت ابتدایی انجام شد با همکاری این شوراها برای کاهش فاصله آموزش و پرورش بین مناطق محروم و سایر استان‌ها اقدامات قابل توجه انجام می‌شود.


وزیر آموزش و پرورش به پوشش 57 درصدی پیش‌دبستانی در سال تحصیلی 94، 95 اشاره داشت و گفت: این امر در مناطق دو زبانه و محروم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته همچنین وجود 48 مدرسه با کلاس‌های زیر 5 نفر حاکی از افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم است.

توسعه مدارس روستا مرکزی و شبانه‌روزی
وزیر آموزش و پرورش از توسعه مدارس روستا مرکزی و شبانه‌روزی در کشور خبر داد و عنوان کرد: بیش از 400 هزار دانش آموز در چنین مدارسی‌ مشغول به تحصیل هستند که باید با همکاری و مشارکت سایر نهاد‌ها در جهت رفع آن کوشش شود.

فانی به افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول اشاره کرد و اظهار داشت: 94 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش در این مقطع قرار گرفته و 6 درصد باقی‌مانده مربوط به آموزش دختران و جلوگیری از تحصیل آن‌ها در برخی موارد است.

وی ادامه داد: پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه دوم نیز بیش از 82 درصد بوده که درصد قابل قبولی به شمار می‌رود همچنین در بحث پوشش تحصیلی دختران شاهد افزایش پوشش تحصیلی از 47 درصد به 48.2 درصد هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پوشش تحصیلی دختران یکی از شاخص‌های جهانی آموزش در مدارس است، یادآور شد: اقدامات خوبی در این زمینه در حال شکل‌گیری است.

مشارکت 800 میلیارد تومانی خیرین‌ در آموزش و پرورش
فانی از افزایش مشارکت خیرین‌ مدرسه‌ساز در فرایند آموزش و پرورش خبر داد و عنوان کرد: سالیانه بیش از 800 میلیون تومان اعتبار در زمینه مدرسه‌سازی از سوی خیرین تأمین می‌شود.

وی افزود: استفاده از بسته حمایت و خرید خدمات در مناطق دور افتاده از جمله اقداماتی است که در مناطق دور افتاده امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان را فراهم می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش به احیای دارالقرآن‌ها در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بیش از 650 دار‌القرآن فعال برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که این تعداد باز هم گسترش می‌یابد.

وی توجه به حفظ قرآن، انس با اهل بیت، برپایی اقامه نماز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان است.

فانی گفت: با جمعیت جوانان هلال‌احمر مذاکراتی‌ انجام شد تا برای افزایش مهارت دانش‌آموزان آموزش‌هایی در نظر گرفته شود همچنین کتاب‌یاران برای توسعه کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار