به مناسبت روز خبرنگار؛

نقش اصحاب رسانه در ترافیک

معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با صدور پیام تبریک روز خبرنگار بر جایگاه رسانه و تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم تأکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ مراد مرادی معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با صدور پیام تبریک روز خبرنگار گفت: امروز رسانه جایگاه خود را در تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم به اثبات رسانده و هیچ ارگان و سازمانی نمی‌تواند بدون استفاده از رسانه‌ها، حرف خود را به گوش دیگران برساند. 

نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم جامعه بسیار مهم است زيرا رسانه‌ها زمینه‌ساز فرصت‌هایی هستند که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرند در عمل می‌توانند نقش فعال و سازنده ای در زمينه انتقال افکار عمومی، فعاليتهای اجتماعی و مشارکت مردمی داشته باشند.

بنابراين خبرنگاران نقش برجسته ای در تولید آسایش، آرامش و احساس امنیت دارند. رویکرد اصلی پلیس در افزایش انضباط ترافیکی و کاهش سوانح و حوادث، رویکرد فرهنگی است و برای ترویج و تقویت آن، همه دستگاههای ذيربط بخصوص اصحاب رسانه و NGOها می توانند نقش فعال و موثری داشته باشند.


رفتار و انضباط ترافیکی به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی، بیان کننده میزان تبعیت یا عدم تبعیت افراد از قوانین راهنمایی و رانندگی است. تدوین الگوهای راهبردی برای افزایش دانش عمومی، تقویت فرهنگ ترافیک و بهره گیری از ظرفیت رسانه ها با تولید انيميشن، مستندهای آموزشی، اطلاع رسانی، استفاده از نظرات كارشناسان راهنمايی و رانندگی در برنامه ها می تواند در نهادینه شدن فرهنگ ترافیک و رعايت قوانين و مقررات راهنمايی و رانندگی موثر باشد . همچنين مشارکت رسانه های جمعی در امر فرهنگ ترافیک می تواند بستر مناسبی برای ارتقای فرهنگ عبور و مرور در جامعه كه از دغدغه های مهم مسئولان شهری و شهروندان کلان شهر تهران است،‌ ايجاد نمايد.

هرچه تعامل و مشارکت رسانه ها در امر ترافیک بیشتر باشد، بازخورد افزایش دانش ترافیک در جامعه بیشتر خواهد شد. پس به طور یقین بخش قابل توجهی از حساسیت جامعه نسبت به موضوع ترافیک مرهون توجه رسانه ها به این موضوع است. هیچ کس نمی تواند نقش رسانه ها را در اصلاح رفتارهای اجتماعی، ترویج قانون مداری، تحکیم قانون مداری و همچنین آگاه سازی جامعه انکار کند. نقش اصحاب رسانه بالاخص خبرنگاران در موفقیت های پلیس راهور در حوزه آموزش همگانی، اطلاع رسانی، اقدامات فرهنگی و نهادينه كردن آن در رفتار شهروندان غيرقابل انكار است. درباره اهميت رسانه هاي گروهی، شايسته است بگوييم كه رسانه هاي گروهي به عنوان يك دانشگاه عمومی در فرآيند ارتباطات و انتقال اطلاعات در درون جامعه نقش فعالی دارند و در شكوفايی و اعتلای فرهنگ جامعه سهيم هستند. همچنين نقش اصحاب رسانه در انتقال ارزشها و هنجارهای فرهنگ ترافيك از چنان جايگاهي برخوردار است كه می توانيم آنها را پيش قراولان فرهنگ ترافيك در جامعه بناميم.

در پايان ضمن تشكر و تقدير از نقش مهم و مؤثر اصحاب رسانه و عملكرد مطلوب آنها روز 17 مرداد،‌ (روز خبرنگار) را تبريك عرض نموده و برای همه اصحاب رسانه از جمله، خبرنگاران زحمت كش، توفيقات روزافزون از خداوند متعال مسألت مي نماييم.

انتهای پیام/

                                                                                   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار