پولیتیکوس: جمهوری خواهان در خصوص ادعای پرداخت باج 400 میلیون دلاری به ایران دروغ می گویند

جاش ارنست در گفتگویی با پولیتیکوس در مورد پرداخت 400 میلیون دلار به ایران گفت: «این انتقال پول، نتیجه بحث طولانی است که سال هاست در لاهه جریان دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکوس، راینس پریبوس، رئیس کمیته جمهوری خواهان آمریکا ادعا کرد رئیس جمهور اوباما «مخفیانه 400 میلیون دلار به ایران پرداخت کرده است تا 4 آمریکایی که در ایران زندانی بودند را پس بگیرد» و آن را به مقاله وال استریت ژورنال ربط داده است.

اما آدام کان با اشاره به اظهارات جاش ارنست، نشان داد که کاخ سفید در جلسه ای، این موضوع را در تاریخ 19 ژانویه 2016 اطلاع رسانی کرده است.

جاش ارنست در گفتگویی با پولیتیکوس در پاسخ به این پرسش که آیا بین آزادی آمریکایی ها و انتقال این پول به ایران، ارتباطی وجود دارد یا نه گفت: «این انتقال پول، نتیجه بحث طولانی است که سال هاست در لاهه جریان دارد.

در سال 1979 در ایران انقلاب رخ داد و روابط بین ایران و آمریکا به تلخی گرایید. قبل از انقلاب اسلامی در ایران، دولت آمریکا با دولت وقت ایران وارد مذاکره شده بود و قرار بود حدود 400 میلیون دلار تجهیزات نظامی به ایران منتقل کند. وقتی انقلاب پیروز شد، این تسلیحات به ایران تحویل نشد اما پول ایران را هم پس ندادیم.

این پول در آمریکا باقی ماند. حالا بیش از سی سال از آن ماجرا می گذرد و ایرانی ها برای پس گرفتن این پول در دادگاه لاهه، تشکیل پرونده داده و آن را پیگیری کرده اند.»

«طی توافقی که بین آمریکا و ایران انجام شد، مقرر شد آمریکا 400 میلیون دلار را به ایران برگرداند و یک میلیارد دلار نیز به عنوان سود این پول به ایران بپردازد. حالا، دلیل این که این توافق برای مالیات دهندگان، مزیت عالی در پی دارد این است که احتمالا اگر قرار بود در دادگاه، پرونده را ببازیم، بایستی مبلغ بسیار بیشتری پرداخت می کردیم.

در واقع، ایرانی ها به دنبال حدود 7 تا 8 میلیارد سود بودند. گمان می کنم این نکته نشان می دهد چه خدمتی به مالیات دهندگان آمریکایی شده است.»

ارنست در پاسخ به این سوال که چرا تحویل ملبغ، درست همزمان با آزاد شدن آمریکایی ها انجام شده است گفت: «گمان نمی کنم این مسئله را بتوانیم هم زمانی بدانیم؛ بلکه می شود آن را فرصت طلبی و وقت شناسی سیاسی دانست.»

ارنست در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص که پال رایان اصرار دارد این مبلغ، باج بوده است گفت: «او قطعا در اشتباه است.»

بسیاری از گزارشگران و جمهوری خواهان، طوری به مسئله سود پول واکنش نشان داده اند که گویا با سود، هیچ آشنایی ندارند.

ارنست افزود چون اطلاع رسانی موجود است، می توانید به آن مراجعه کنید. وی افزود شاید اظهارات جمهوری خواهان برای این است که می خواهند به هر طریقی شده ثابت کنند ادعای ترامپ در خصوص پرداخت 150 میلیارد دلار به ایران، عاقلانه بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار