گاردین: ریو مدال طلای حقوق‌بشر را از دست داده است

گاردین در مطلبی به مسائل حقوق‌بشری در برزیل در آستانه افتتاحیه بازی‌های المپیک 2016 پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در مطلبی نوشت: برخی از فعالان حقوق بشر در برزیل از کمیته بین‌المللی المپیک درخواست کرده اند قراردادهای میزبانی بازی‌های المپیک ریو را لغو کنند. آن‌ها معتقدند بازی‌های المپیک ریو 2016 فرصت‌های از دست رفته بسیاری برای بهبود وضع زندگی ساکنین این شهر برجای می‌گذارد.

مدیرکل سازمان عفو برزیل در این‌باره گفت: "هنگامی که حق میزبانی از رویدادهای بزرگ ورزشی به کشوری داده می‌شود، مردم در سطح جامعه از میزبانی این رویدادها بسیار هیجان‌زده می‌شوند." وی با اشاره به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2014 در برزیل گفت: "دولت برای برگزاری این مسابقات باید منابع را در یک بخش بسیج کند. اما ما باید نیروهای خود را نه تنها برای ساخت ورزشگاه‌ها، بلکه برای بهبود وضع زندگی مردم و حقوق بشر صرف کنیم. این امر خصوصا برای برزیل که شکاف طبقاتی عمیق در آن غوغا می‌کند اهمیت بیشتری می‌یابد." وی همچنین گفت: "با اینکه مقامات برزیل تعهد کرده بودند برگزاری بازی‌های المپیک به بهبود امنیت مردم منجر شود، این امر انجام نشد. آن‌ها (مقامات برزیل) از المپیک تنها به عنوان یک بهانه برای پیشبرد عملیات خود استفاده کردند. به جای استفاده از فرصت به دست آمده به منظور ایجاد تغییرات، از آن برای سرکوب مردم استفاده شده است. در برزیل علیه افراد فقیر و سیاه‌پوستان زاغه‌نشین اعلان جنگ شده است."

با اینکه المپیک نمی‌تواند علاجی برای تمام مشکلات برزیل باشد، فعالان حقوق بشر که تحت نظر نهادهایی مانند سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری مشغول به کار هستند اعلام کرده اند این مسابقات نباید به تشدید مشکلات شهروندان برزیل دامن بزند.

این در حالی است که طبق گزارش‌ها، آمار به قتل رسیدن ساکنان مناطق فقیرنشین نسبت به سال گذشته 103 درصد افزایش یافته است. زاغه "ماره" که در نزدیکی فرودگاه شهر ریو دو ژانیرو قرار دارد، در روزهای منتهی به مراسم افتتاحیه المپیک مورد حمله نیروهای پلیس و ارتش قرار گرفت. در پی این حمله، افراد بی‌گناه به ضرب گلوله نیروهای نظامی کشته شدند.

یکی از قربانیان این حمله در این‌باره گفت: "آن‌ها (نیروهای پلیس) خودروی من را مورد بازرسی قرار دادند اما نتوانستند مورد خاصی در آن بیابند. آن‌ها به من اجازه حرکت دادند و پس از آن بدون هیچ دلیلی به من تیراندازی کردند. یک گلوله به ستون فقرات من اصابت کرد و اکنون من فلج شده‌ام."

حال، برنامه‌هایی برای برگزاری تظاهراتی در حاشیه مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک در نظر گرفته شده است. این تظاهرات تنش‌ها در این مراسم را افزایش خواهد داد. همچنین این اعتراضات نشان می‌دهند آنچه المپیک وعده می‌دهد و آنچه در حقیقت به دست می‌آید تا چه میزان تفاوت دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار