صربستان: کرواسی تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه بالکان است

در پی لغو مجازات نماینده سابق پارلمان کرواسی در نسل کشی صرب ها، نخست وزیر صربستان این کشور را تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه بالکان دانست.

صربستان: کرواسی تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه بالکان استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه ،الکساندر ووچیچ  --نخست وزیر صربستان --کرواسی را «تهدیدی برای صلح و امنیت و ثبات منطقه بالکان» ارزیابی کرد.

بر این اساس، در حالیکه دستگاه قضایی کرواسی روز پنجشنبه مجازات علیه برانیمیر گلاواس، نماینده سابق پارلمان این کشور را که به جنایات جنگی علیه غیرنظامیان صرب طی جنگ سال های 1991 تا 1995 متهم شده است لغو کرد و قرار است مجددا او را محاکمه کند، نخست وزیر صربستان در اظهاراتی، این اقدام کرواسی را محکوم کرد و گفت: «این موضوع به شدت بر صلح و ثبات در منطقه تاثیر منفی می گذارد؛ من این موضوع را به صورت کتبی به اطلاع ژان کلود یونکر ، رییس کمیسیون اروپا؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهان هان، کمیسر گسترش و توسعه این اتحادیه رسانده ام.»

پس از اعلام استقلال کرواسی در سال 1991، جنگی خونین میان جدایی طلبان صرب تبار کرواسی با دولت زاگرب درگرفت و این در حالی بود که بلگراد از این جدایی طلبان حمایت می کرد. این درگیری ها نزدیک به بیست هزار کشته بر جای گذاشت.

از زمان پایان این جنگ، روابط کرواسی و صربستان تقریبا تیره و تار است.

کرواسی از سال 2013 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده ولی صربستان هنوز در ابتدای راه مذاکراتش برای پیوستن به این اتحادیه است. صربستان همواره کرواسی را به مانع تراشی در راه گشوده شدن این مذاکرات متهم می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار