رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی:

رویکرد فمنیستی در جایزه ادبی پروین اعتصامی جایی ندارد

قزلی اظهار داشت: جایزه ادبی پروین باید شفافیت و صراحت لازم را در خصوص داوری آثار ادبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی قزلی رئیس بنیاد شعر و  ادبیات داستانی در نشست خبری هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی که صبح امروز یازدهم مرداد برگزار شد، اظهار داشت: تعداد آثار رسیده به جایزه ادبی پروین اعتصامی در این دوره نسبت به قبل تفاوت چندانی نکرده است، اما تعداد پدیدآورندگان اثر خانم در حوزه ادبیات از لحاظ کمی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود: این نسبت در پیش از انقلاب یک به 30 بود، هم اکنون به طور تقریبی به نسبت برابری رسیده است، در حوزه شعر خانم‌های کم‌تری فعالیت می‌کنند اما این نسبت در داستان با آقایان برابر است.

قزلی اظهار داشت: امسال یک بخش جانبی برای جایزه ادبی پروین اعتصامی داریم که در آن تعدادی از بانوان اهل شعر و داستان شرکت می کنند. همچنین در این دوره فضای ادبیات را رصد می‌کنیم.

رئیس بنیاد ادبیات داستانی در خصوص داوری آثار بیان کرد: جایزه ادبی پروین یک جایزه ملی است و شیوه انتخاب اثر نیز ملی است و باید این جوایز شفافیت و صراحت لازم را در خصوص داوری آثار ادبی داشته باشند. هیچ خط قرمزی به جز قانون در جایزه ادبی پروین وجود نداشته و هیأت امنای جایزه توجه نکردن به آثار دارای رویکرد فمنیستی و توجه به آثار بیان‌کننده مسائل اجتماعی را به عنوان اولویت و راهبرد این جایزه ادبی مد نظر قرار داده‌اند.

قزلی با اشاره به دو سالانه بودن جشنواره ادبی پروین اظهار داشت: داوران در بخش پژوهش و نقد ادبی، اسماعیل امینی، ابوالفضل حری و عیسی امن‌خانی هستند. نامزدهای این بخش نثر فارسی در سپهر سیاست، تاریخ شعر زنان از آغاز تا سده هشتم هجری قمری، عشق صوفیانه در آینه استعاره، قدسیت و ساختار، جستاری در روایت‌شناسی تطبیقی متون قدسی و زبان و جنسیت در رمان است. در بخش ترجمه عباس پژمان، نجمه شبیری و احسان عباسلو جزء هیأت داوران هستند و در بخش کودک و نوجوان، آتوسا صالحی، مرجان فولادوند و محمدحسن حسینی هیأت داوران را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: هیأت داوران بخش ادبیات نمایشی سودابه فضایلی، شهرام کرمی و منوچهر اکبرلو و هیأت داوران بخش شعر بزرگسال علی‌اکبر میرجعفری، حمیدرضا شکارسری و فریبا یوسفی هستند.

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: نامزدهای بخش شعر بزرگسال «دایره» سروده مریم جعفری آذرمانی، «نیشکر» سروده کبری موسوی قهقرخی، «حتی همین گلدان خالی عاشقت بود» سروده شیرین خسروی، «پناه بر سکوت» سروده شراره کامرانی و «جوهر جان» سروده حسنا محمدزاده هستند.

قزلی گفت: داوری بخش داستان بزرگسال را راضیه تجار، منیژه آرمین و قاسم‌علی فراست بر عهده دارند.

وی یادآور شد: کتاب‌های «خونمردگی»، «من از گورانی‌ها می‌ترسم»،‌‌ «دو سه کشی»، «به سپیدی یک رویا» و «اندازه یک نقطه» نامزدهای بخش بزرگسال هستند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار