اهواز؛

آتش‌سوزی اخیر پتروشیمی‌ها در دست بررسی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آتش سوزی های اخیر پتروشیمی ها با حضور وزیر نفت در کمیسیون متبوع خود بررسی می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اسدالله قره خانی با اشاره به آتش سوزی های اخیر رخ داده در پتروشیمی ها و انفجار در برخی خطوط لوله درشهرهای مختلف کشور،گفت: آمار بالای این آتش سوزی ها نشان دهنده عدم مدیریت وزارت نفت در HSE پالایشگاه و پتروشیمی ها است و درحال حاضر مشخص نیست که دراین مکان ها مدیریت به صورت یکپارچه و تحت یک سیستم و استاندارد خاصی اعمال می شود، یا به صورت پراکنده در این زمینه عمل می شود.

نماینده مردم علی آبادکتول درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه هنوز گزارش و آمار و ارقام مناسبی ازسوی وزارت نفت درخصوص اعمال HSE در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها دریافت نشده است،افزود:مرکز پژوهش ها باید گزارشی درخصوص رعایت ایمنی در مراکز پتروشیمی و پالایشگاهی تحت نظارت وزارت نفت و مراکز واگذار شده به بخش خصوصی ارائه کند تا وضعیت پتروشیمی ها مشخص شود و براساس تصمیمات صحیح شاهد چنین حوادثی نباشیم.

چرایی وقوع حوادث پتروشیمی ها به دلیل امکان خطرآفرینی در آینده نیازمند تحقیقات و بررسی جدی است

قره خانی ادامه داد: براساس اظهارات خانم "شاهدایی" مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیرنفت، پتروشیمی بیستون و بوعلی سینا به دلیل واگذاری به بخش خصوصی تحت مدیریت مستقیم وزارت نفت نبوده و تصمیم گیری های وزارتخانه دراین پتروشیمی ها نمی تواند اعمال شود.

وی با بیان اینکه حوادث اصولا براساس سهل انگاری،عدم به کارگیری صحیح استانداردها و تجهیزات در تاسیسات،استفاده از پیمانکاران مبتدی رخ می دهد،یادآور شد:چرایی وقوع حوادث به دلیل امکان خطرآفرینی در آینده نیازمند تحقیقات و بررسی جدی است، برخی پتروشیمی ها مجتمع هستند و در صورت عدم مهارآتش به اطراف سرایت می کنند و می توانند صدمات آسیب ناپذیری به محیط زیست و انسان ها وارد کنند.

واگذاری پتروشیمی ها به بخش خصوصی باید اصولی انجام شود

قره خانی افزود:باید علل وقوع حوادث اخیر شناسایی شده و با شناخت ریشه مشکلات در مدیریت و فرآیند کاری آنها بازنگری صورت گیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه واگذاری پتروشیمی ها به بخش خصوصی باید اصولی انجام شود،ادامه داد:" شاهدایی" در این خصوص اظهارداشته که بخش خصوصی درباره رعایت استانداردها به دلیل هزینه‌بر بودن تجهیزات استاندارد، سرمایه گذاری های لازم را انجام نمی دهد.

وقوع آتش سوزی در مراکز پتروشیمی و پالایشگاهی جنبه ملی و حاکمیتی دارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وقوع آتش سوزی در مراکز پتروشیمی و پالایشگاهی جنبه ملی و حاکمیتی دارد، تصریح کرد: آسیب ناشی از آتش سوزی فراتر از مرکز وقوع حادثه و تجهیزات آن است، بنابراین کمیسیون انرژی مجلس دراین خصوص سکوت نمی کند و در هفته اول پس از تعطیلات از وزیرنفت و معاونان برای حضور درکمیسیون و پاسخ به سوال اعضا دعوت می کند، تا در خصوص علل وقوع حوادث آتش سوزی و برنامه ریزی ها برای آینده جهت جلوگیری از حوادث این چنینی پاسخگو باشند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.