ادعای سناتور کورنین: توافق هسته‌ای ایران از آنچه در گذشته انتظار می‌رفت، خطرناک‌تر است

سناتور جان کورنین با انتشار مطلبی ادعایی در واشینگتن‌پُست به بررسی توافق هسته‌ای ایران و تأثیرات آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "جان کورنین،" سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در مطلبی ادعایی در واشینگتن پست نوشت: یکسال از توافق هسته‌ای دولت اوباما و ایران گذشته است. در آن زمان، من از این توافق حمایت نمی‌کردم و همچنان با آن مخالفم.

کورنین در این مطلب افزود: در آن زمان، اوباما توافق هسته‌ای را یک دستاورد دیپلماتیک خواند. وی حتی ادعا کرد در صورتی که این توافق حاصل نمی‌شد، آمریکا راهی به جز اعلام جنگی دیگر در خاورمیانه نداشت. وی بارها متذکر شد با این توافق، ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

کورنین در ادامه مدعی شد: این در حالی است که در یکسال گذشته، شرایط متفاوت بوده است. ایران به طرف آمریکایی تعهد کرده بود با شفافیت رفتار کند. اما این مسئله اتفاق نیفتاد. ایرانی‌ها تعهد کرده بودند رابطه دیپلماتیک بهتری با ما داشته باشند. این در حالی است که طی این مدت، از ایرانیان تنها خصومت دیده ایم. با اینکه دولت آمریکا به ایران بر سر پذیرفتن هنجارهای بین‌المللی اعتماد کرده بود، ایران از آن‌ها به کلی چشم‌پوشی کرده است.

در ادامه این مطلب ادعا شده است: مراحل اولیه مذاکرات هسته‌ای دولت آمریکا با ایران به صورت محرمانه انجام شد. متاسفانه، اکنون فریب‌کاری دولت آمریکا آشکار شده است. هفته گذشته مشخص شد بخشی حساس از توافق هسته‌ای ایران از چشم مردم دور نگه داشته شده بود. طبق گزارش رسانه‌ها، این سند محدودیت‌های ایران را پیش از اتمام تاریخ قرارداد کاهش می‌دهد. این سند پس از 11 سال به ایران اجازه می‌دهد تجهیزات کلیدی این کشور – مانند سانتریفیوژها – را با مدل‌های به روز و جدیدتر تعویض کند. این امر می‌تواند زمان لازم برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نصف کند. این امر، آنچه اوباما تعهد کرده بود را نقض می‌کند.

کورنین اضافه کرد: علاوه بر این، گزارش‌هایی در دسترس است که نشان می‌دهد دولت اوباما میلیون‌ها دلار از مالیات پرداخت شده به وسیله مردم آمریکا را صرف خرید آب سنگین از ایران کرده است. این مسئله نشان می‌دهد اوباما اقدامات لازم برای کاهش ثروت‌های بادآورده برای ایران را انجام نمی‌دهد. اما این تنها بخشی از فریب‌‌کاری دولت اوباما درباره توافق اتمی ایران است.

وی افزود: در ماه مِه (31 روز منتهی به 11 خرداد) مجله نیویورک تایمز در مطلبی به جزئیات اقدامات دولت اوباما برای فریفتن رسانه‌ها درباره جدول زمانی اجرای توافق پرداخت. در این گزارش آمده است باراک اوباما حصول توافق هسته‌ای را -- به هر قیمتی -- در اولویت کار خود قرار داده بود. وی در این اولویت بندی، درباره توافق هسته‌ای و میزان ارتباط آن با منافع ملی آمریکا به دقت تحقیق کرده بود.

کورنین مدعی شد: علاوه بر فریب‌کاری دولت اوباما، این توافق نقشی در امنیت آمریکا نداشته است. یک سال پس از حصول این توافق، تهران همچنان به دنبال فرصت‌هایی است تا اقدامات آمریکا را نفی کرده و خلاف هنجارهای بین‌المللی رفتار کند.

وی در ادامه به جریان دستگیری تفنگداران نیروی دریایی آمریکا به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بسیاری تصور می‌کردند این رویداد از جانب رئیس جمهور آمریکا محکوم شود. اما اینگونه نشد. در عوض، دولت آمریکا از رفتار تحقیرآمیز ایران در قبال تفنگداران آمریکایی چشم‌پوشی کرد و ادعا کرد توافق هسته‌ای ایران، این تفنگداران را به سلامت به کشور برگردانده است. اما اوباما در این میان نکته اصلی را فراموش کرد: تفنگداران آمریکایی از ابتدا نباید دستگیر می‌شدند.

کورنین در ادامه ادعاهایش افزود: توافق هسته‌ای ایران هیچ تغییری در رفتار این کشور ایجاد نکرده است. دولت ایران هیچ نگرانی از بازگشت تحریم‌ها ندارد. زیرا ایرانی‌ها می‌دانند اوباما هیچ اقدامی که دستاورد سیاست‌خارجی‌اش را به خطر بیاندازد، انجام نخواهد داد.

وی در انتهای مطلب ادعایی خود نوشت: اکنون پس از یکسال از اجرای برجام، تاثیرات حقیقی آن را دیده ایم: کشوری که در مسیر دستیابی به سلاح اتمی حرکت می‌کند، بازداشت و تحقیر 10 تفنگدار آمریکایی، و دولت اوباما که با ملت خود صادق نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار