زنجان؛

صنعتی هنرمندانه برابر با ارزش درآمد نفتی

کارشناسان صنایع دستی ارز اوری هر کاسه ملیله را برابر با 4 بشکه نفت می دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ملیله صنعتی هنرمندانه است که قدمتش را مومیایی های نمکی زنجان مشخص کردند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری زنجان می گوید:قدمت این هنر در زنجان با گوش پاک کن ملیله ای که در حمایل مرد نمکی شماره 4 بود ثابت شد.

علیمحمدی بیان کرد:ملیله زنجان قدمتی به طول تاریخ ایران دارد،قدمتی 2500 ساله.

با همه ی ارزش های اقتصادی و هنری،این صنعت در غربت به سر میبرد و خیلی ها از وجود این صنعت بی خبرند،صنعتی که زیبایی هایش فقط در پشت ویترین های مغازه ها است و غربتش میان صنایع دستی به خوبی لمس می شود.

مردم زنجان از این هنر به عنوان کالایی لوکس و گرانقیمت یاد می کنند و برای تزیین ویترین خانه هایش استفاده می کنند.

با همه ی مشکلات پیش روی صنعت گران و هنرمندان ،این هنر با تلاش و تکاپو موجودیت خود را با دریافت شناسنامه های معتبر بین المللی حفظ کرده است.

ملیله زطنجان با همهی ظرافت ها و زیبایی ها با عنوان ریخته گری در استان های اصفهان،تبریز و همدان همچنین در کشور های اندونزی رایج است.

رضایی_ملیله کار زنجانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه می گوید:در کشور ها و استان های دیگر هم هنری با عنوان ملیله انجام می شود اما به ظرافت و زیبایی ملیله زنجان نمی رسد.

ملیله کار زنجانی می گوید:طرح ها و نقش هایی که در ملیله ی زنجان اجرا می شود بسیار ظریف است که در هیچ کجای دنیا هنرمندان توان اجرای این نقوش را ندارند.

رضایی می گوید:بسیاری از مردم دست ساز بودن یا صنعتی بودن ملیله را نمی توانند تشخیص دهند و برای تشخیص دست ساز بودن ملیله باید پشت ملیله را بررسی کنند که در ملیله زنجان نقوش در پشت و روی کار یکسان است.

ملیله کار زنجانی می گوید:نقوش ملیله(ریخته گری)در دیگر نقاط کشور و دنیا فقط در روی کار مشخص است و پشت هنر کاملا صاف و ساده است.

معاون صنایع دستی می گوید:صنعتگران این هنر می توانند با رفتن به سمت صنعتی سازی نسبت به گرفتن بازار های جهانی اقدام کنند.

چند سالی هست که آوازه ی صادرات هنرمندان ملیله کار زنجانی به گوش می رسد.

علیمحمدی معاون صنا یع دستی می گوید:صادرات صنایع دستی توسط تعداد محدودی از تجار صورت می گیرد اما در حدی نیست که بتوان از آن به عنوان تجارت کلان ملیله یاد کرد.

زنجان خاستگاه اصلی ملیله است که از پیچ و تاب مفتول های نقره در دست هنرمندان زنجانی حاصل می شود.

انتهای پیام/م

برچسب ها: ملیله ، هنرمند ، صنعت ، درآمد ، نفتی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.