تبریز؛

318 تن مواد غذایی غیربهداشتی در آذربایجان شرقی معدوم شد

مدیر کل اداره دامپزشکی استان آذربایجان شرقی افزود:در طول سال گذشته تا کنون 318تن مواد غذایی غیربهداشتی در آذربایجان شرقی معدوم شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بهداد در جلسه بررسی مشکلات دامپزشکی شهرستان عجب شیر افزود:در جریان طرح تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی ، اکیپ های نظارتی این اداره و ادارات دامپزشکی شهرستان از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، رستوران ها، کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی و سایر صنایع وابسته به دام ، طیور و آبزیان، نسبت به کشف و ضبط 318تن فرآورده خام دامی و خوراک دام اقدام نمودند و طی مراحل قانونی ضبط و معدوم سازی شدند.  
مدیر کل اداره دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این راستا استان آذربایجان شرقی در کنترل بهداشتی در بین ادارات کل کشور رتبه نخست کشوری را کسب نموده است .  
وی از 10برابری کانون بیماری آبله و 56درصدی کهش بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک(PPR) در استان خبر داد وافزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) یک بیماری واگیر دامهای سبک می باشد و به هیچ عنوان قابل انتقال به انسان نیست، از این رو خطری برای انسان ها ندارد، همچنین این بیماری می تواند علاوه بر انتشار در جمعیت دام های اهلی، چهار پایان حیات وحش مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو را نیز درگیر کند.  
وی همچنین از کاهش 25درصدی تب مالت انسانی در استان خبر داد وافزود:ظر به واکسیناسیون مناسب جمعیت دامی شهرستان در سال های اخیر و بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شبکه بهداشت و دانشکده علوم پزشکی شهرستان، میزان مبتلایان تب مالت انسانی در شهرستان مراغه در سال جاری 94 و در مقایسه با سال قبل کاهش 60 درصدی داشته است.  
بهداد افزود: میزان مبتلایان به بیماری تب مالت از 180 نفر در سال 85 به 15 نفر در سال 94 رسیده است که کاهش 90 درصدی را نشان میدهد.  
مدیر کل اداره دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه این اداره با انجام واکسیناسیون 120 هزار دام سبک و 15 هزار دام سنگین علیه بیماری تب مالت نقش مهمی در این روند کاهشی بیماری داشته است.  
وی با بیان اینکه با وجود 7هزارو49واحد دامی استان آذربایجان شرقی از نظر اعتبارات در 31استان و32اداره کل در سراسر کشور درتا سال 93در رتبه 31قرار داشته است افزود: با افزایش 138درصدی اعتبارات در سال 94این رقم در بین ادارات کل کشور به 27رسیده که نیازمند حمایت ویژه توسط استاندار وفرمانداران در استان جهت افزایش خدمات دامی و رسیدن به رتبه های اول در کشور می باشد.  
فرماندار شهرستان عجب شیرنیزافزود:در شرایط فعلی دستیابی به رشد و توسعه پایدار و شکوفایی فعالیت های تولیدی، صنعتی و رونق اقتصادی شهرستان، نیازمند مشارکت جدی و فعال بخش خصوصی و سرمایه گذاری موثر در زمینه ایجاد و تامین زیرساخت های مناسب است.  
سید شمس الدین مراثی اظهارکرد: کشاورزی، و دامی از جمله پتانسیل های عجب شیر بوده و براین اساس می توان در چهارچوب اقتصاد مقاومتی در راستای خودکفایی گام برداشت.  
وی خواستار مجوز برای ایجاد کشتارگاه طیوربا توجه به وجود 70مرغداری گوشتی در شهرستان شد وافزود:شهرستان عجب شیر با وجود سرمایه گذاران آماده همکاری برای ایجاد کارخانه بسته بندی گوشت وبسته بندی تخم مورغ با حمایت همه جانبه ونیازمند منطقه باهمکاری اداره کل دامپزشکی استان را خواستار شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.