دامغان؛

اعتراض دانش آموزان دامغانی نسبت به هدایت تحصیلی

دانش آموزان با نوشتن طوماری به مدیر کل آموزش و پرورش استان خواستار پیگیری شدند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دامغان ؛ دانش آموزان دامغانی با حرکت اعتراض گونه خود نسبت به هدایت تحصیلی در اداره آموزش و پرورش دامغان تجمع کرده و اعتراض خود را اعلام کردند.
هدایت تحصیلی یکی از موضوعاتی است که پس از تصویب در یکی دو هفته اخیر از سوی والدین و نوجوانان مورد بحث قرار گرفته و نگرانی هایی را برای آن ها ایجاد کرده است.
امسال دانش آموزان پایه نهم باید انتخاب رشته کرده و خود را برای تحصیل در رشته‌ای تخصصی آماده کنند، رشته‌ای که چندین سال است برای رسیدن به آن تلاش کرد‌ه‌اند و به نوعی سرنوشت زندگی آینده آنها نیز به آن گره خورده است، اما این دانش آموزان امروز با مشکلی به نام رتبه‌بندی موردنظر مواجه شدند.
انتخاب رشته و هدایت تحصیلی بر اساس 6 مؤلفه پایه‌گذاری شده است که شامل، نظر دانش‌آموز که شامل امتیاز 10 درصد، نظر والدین شامل امتیاز 5 درصد، نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز 10 درصد، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای با امتیاز 30 درصد، نتایج نمرات درسی با امتیاز 35درصد و نظرات مشاور با امتیاز 10 درصد در نظر گرفته ‌شده است.
حسین فولادیان معاون آموزشی متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: هدایت تحصیلی موضوعی است که امروز عوامل موثر و اثرگذار در این طرح تغییر کرده و از 4 مولفه اثرگذار در هدایت تحصیلی 2 مولفه در اختیار دانش آموزان و 2 مولفه دیگر دراختیار دانش آموزان نیست.
وی تصریح کرد: علاقه، نیاز نظام به اشتغال کشور، استعداد و نیاز منطقه و شهرستان 4 مولفه ای است که رشته تحصیلی را انتخاب می کند.
فولادیان گفت:معدل و نمرات سه‌ساله راهنمایی دانش آموزان برای انتخاب رشته آن‌ها تأثیرگذار است و حداکثر رتبه دانش آموزان برای رسیدن به رشته موردنظر 10 هزار است، ازاین‌رو برای دانش آموزان دختری که رشته ادبیات را انتخاب می‌کنند رتبه حداقل 6500، رشته تجربی 7000 و رشته ریاضی 6500 است.
وی افزود:حداقل رتبه برای دانش آموزان پسر رشته ادبیات 6000، رشته تجربی 7000و رشته ریاضی 5500 است.
امروز تعدادی از والدین و دانش آموزان دامغانی در اداره آموزش و پرورش دامغان تجمع کرده و مخالفت خود را در خصوص این طرح نشان دادند.
موضوع از این قرار است که تعدادی از دانش آموزان پایه نهم با مراجعه به مدارس خود و دریافت کارنامه، برگه هدایت تحصیلی و سپس مشاوره تحصیلی، متوجه شده‌اند در رشته‌ای که می خواهند نمی‌توانند تحصیل کنند و سیستم امتیازدهی رشته آن ها را مشخص می کند.
با وجود این طرح، اداره آموزش‌ و پرورش روزهای سختی را برای جوابگویی به دانش آموزان و والدین آن‌ها سپری می‌کند، اما توضیحاتی که در این باره به دانش آموزان می‌دهند کافی نیست و این قانون کشوری بوده و از دست مسئول شهرستانی کاری بر نمی آید.
دانش آموزان دامغانی همچنین با نوشتن طوماری به مدیر کل آموزش و پرورش استان خواستار پیگیری شدند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.