مشهد؛

برگزاری آیین گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش باستانی

همزمان با 17 شوال سالروز پیروزی امیرالمومنین (ع) بر عمر بن عبدود در غزوه خندق، آیین گرامیداشت روز ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در گود زورخانه آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،در این مراسم که با حضور جمعی از پيشكسوتان، ورزشكاران، پهلوانان و علاقه‌مندان به ورزش باستانی برگزار شد پهلوانان این استان پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و نواختن ضرب مرشدان وارد گود شدند.

حرکات میل گیری، پا زدن و چرخ زدن از برنامه‌هایی بود که پهلوانان در گود زورخانه به نمایش گذاشتند.

آیین دعاخوانی، آخرین برنامه مراسم بزرگداشت روز پهلوانی در زورخانه آستان قدس رضوی بود، که طی آن میان‌دار در میان گود ایستاد و با صدای بلند برای ورزشکاران در گود و جمعیت بالای گود، دعا خواند و از ایزد متعال برای جمع حاضر در زورخانه سلامتی و توفیق را خواستار شد و حضار نیز «آمین» گویان او را همراهی کردند.

مرشدان این مراسم، ضمن خواندن اشعاری در مدح ائمه ‌اطهار(ع)، فضای زورخانه را به نام امیرمؤمنان علی(ع) عطرآگین ‌کردند تا آداب ورزشی زورخانه به طور کامل و بدون نقص انجام شود.

در حاشیه برگزاری این آیین، حاج رضا احدیان؛ مسئول ورزش باستانی و کشتی پهلوانی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ورزش باستانی را یکی از بهترین روش‌های بسط فرهنگ ملی و مذهبی در میان جوانان دانست و گفت: ورزش باستانی، علاوه بر اینکه فعالیتی برای نیرومندسازی عضلات و آمادگی جسمانی است، فعالیتی روحی و معنوی نیز به شمار می رود و از تقدس قابل توجهی برخوردار است، زیرا با نام پروردگار متعال آغاز می‌شود و با ذکر مناقب امیرالمومنین علی(ع) خاتمه می‌یابد.

این پیشکسوت کشتی خراسان رضوی با بیان اینکه 17 شوال روز یادآوری خصایل پهلوانی، جوانمردی و انسانی در عرصه ورزش است، افزود: امروز روزی است که یاد بزرگمرد تاریخ بشریت و یگانه پهلوان عالم مروت، در اذهان جامعه و فرهنگ ورزشی ما تداعی می‌شود و روزی است که فرهنگ پهلوانی، جوانمردی و استقامت در جامعه و در میان اهالی ورزش جان می‌گیرد و زنده می‌شود.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از مرشدان زورخانه آستان قدس رضوی با اهدای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار