پارالمپیک ریو 2016

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی پارالمپیک ریو

سکوهای قهرمانی پارالمپیک ریو در تیررس تیم ملی تیروکمان جانبازان و معلولین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشته تیروكمان زیر پوشش فدراسیون جهانی تیروكمان (FITA) ‌است كه در سال 1948 میلادی فعالیت خود را آغاز و به طور رسمی به بازیهای پارالمپیك 1960 رم راه یافت. این رشته در سال 1373 در ایران فعال شد و نخستین اعزام به رقابت های برون‌ مرزی آن در سال 1374 به مسابقات جهانی كشور انگلستان انجام شد. مسابقات تیروكمان در 2 رشته كامپوند و ریكرو برای ورزشكاران دارای معلولیت حركتی به صورت تیمی و انفرادی برای زنان و مردان برگزار می‌شود. 

حضور درخشان کمانداران در  لندن

تیم ملی تیر وکمان تاکنون در سه دوره از رقابت های پارالمپیک لندن حضور داشته است که در 2000 سیدنی مقام پنجم و 2004 آتن جایگاه هشتم را کسب کرد.تیم ملی در پارالمپیک 2008 پکن غایب بود و در 2012 لندن توانست درخشش فروانی داشته باشد. اولین مدال طلا تاریخ حضور ایران در بازی‌های المپیك و پارالمپیك این رشته توسط خانم زهرا نعمتی در ریكرو بدست آمد و همچنین در بخش تیمی زهرا نعمتی،راضیه شیرمحمدی و زهرا جوانمردی توانستند مدال برنز لندن را کسب کنند.

اکنون تیم ملی تیرو کمان متشکل از زهرا نعمتی،سمیه عباسپور،محدثه کهنسال،ابراهیم رنجبر،مجید کاکوش،غلامرضا رحیمی و هادی نوری در بخش ریکرو و کامپوند راهی پارالمپیک ریو است.

این موضوع بهانه ای شد تا گذری بر افتخارات کمانداران ریو داشته باشیم:

زهرا نعمتی

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی ریو
بانوی اول ورزش ایران در المپیک و پارالمپیک به حساب می آید، چرا که تنها ورزشکاری است که موفق به اخذ کسب سهمیه ریو در المپیک و  پارالمپیک شده و به همین دلیل پرچمدار کاروان المپیکی ایران در ریو نیز خواهد بود.

این ورزشکار تنها بانوی ایرانی است که موفق به کسب طلا در بازی های پارالمپیک شده است، نعمتی از سال 93 به تیم ملی تیروکمان افراد سالم دعوت شد و در تمرینات ملی پوشان حضور داشت تا اینکه توانست با پشتکار خودش نظر مربیان تیم ملی را جلب کند و در رقابت های جهانی و مسابقات کسب سهمیه المپیک حضور داشته با شد.

وی در اردیبهشت ماه سال 1364 در کرمان متولد شد و قهرمانی های متعددی در سطح ایران و آسیا و مسابقات جهانی و پارالمپیک کسب کرد. وی در سال 1392 از سوی  بنیاد بین المللی اسپورت آکورد عنوان ورزشکار برتر پارالمپیک لندن را به خود اختصاص داد.

وی همسر رهام شهابی پور عضو تیم ملی تیر اندازی با کمان معلولان ایران است این زوج قهرمان، جشن عروسی خود را پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک لندن ۲۰۱۲ برگزار کردند.

او از 12 سالگي ورزش تكواندو را آغاز كرد و موفق به كسب كمربند مشكي دان يك شد همچنین پله‌هاي موفقيت در تكواندو را به خوبي طي مي‌كرد تا اين‌ كه  از بد روزگار در يك سانحه تصادف كمرش آسيب ديد و از آن به بعد ويلچرنشين شد. بعد از آسيب‌ديدگي تصميم گرفت به ورزش ادامه بدهد در ادامه به‌ طور اتفاقي وارد رشته تيراندازي با كمان شد و که پیشرفت خوبی هم داشت.

رهام شهابي پور همسر زهرا نعمتي 33 ساله فوق ديپلم و اهل سير جان است. جالب اين كه او هم مانند زهرا نعمتي فرزند چهارم خانواده و رشته ورزشي وي هم تير و كمان است و به دليل سقوط از ارتفاع معلول شده است.

زهرا نعمتی پیش از این عضو تیم ملی تکواندو ایران بود و در سال 83 در پی یک حادثه رانندگی دچار معلولیت شد و روی ویلچر نشست و پس از آن به ورزش تیر اندازی با کمان روی آورد.

نعمتی در بازی های پار المپیک تابستانی در شاخه ریکرو توانست به عنوان تنها زن ایرانی در تاریخ ورزش ایران موفق به کسب مدال طلا شود.

وی اولین بانوی ایرانی است که به عنوان پرچمدار المپیک انتخاب می شود.

نعمتی در المپیک و پارالمپیک لندن از شانس های تصاحب مدال طلا است و کاروان ایران امیدوار است درخشش این پدیده در ریو رکوردی جاودانه از وی به جای بگذارد.

افتخارات:

-اولين بانوي طلايي ايران در المپيک و پارالمپيک
-مدال برنز بازي‌هاي پارآسيايي 2010 گوانگجو
-مدال طلاي مسابقه‌هاي جهاني 2011 ايتاليا
-مدال طلاي مسابقه‌هاي جهاني 2012 چک
-مدال طلاي انفرادي پارالمپيک 2012 لندن
-مدال برنز تيمي پارالمپيک 2012 لندن
-مدال برنز تيمي مسابقه‌هاي جهاني 2013 تايلند
-رکورددار تيراندازي بانوان ايراني بين ورزشکاران المپيکي و پارالمپيکي
-يکي از 10 ورزشکار برگزيده سال 2013 از سوي کميته بين المللي پارالمپيک جهاني
-دريافت‌کننده نشان ويژه کميته پارالمپيک آسيا (APC)در سال 2013
- مدال طلا مسابقات پاراآسیایی اینچئون کره جنوبی 2014
-مدال نقره مسابقات آسیایی تایلند 2015

نشان افتخار اسپورت آکورد
مقر سازمان «اسپورت آکورد» واقع در سوئيس که 91 عضو دائم از روساي فدراسيون‌هاي جهاني و با توجه به نقش حمايتي آن، اهميت خاصي در ورزش دنيا دارد. اين سازمان هرساله برترين مربيان و ورزشکاران جهان را در 6 شاخه معرفي و از آنان قدرداني مي‌کند.

جايزه اسپورت آکورد از طرف اين سازمان به افرادي تعلق مي‌گيرد که در عرصه ورزش و جامعه فعاليت‌هاي قابل‌توجهي انجام داده باشند و تا به حال هيچ ايراني جايزه آکورد اسپورت را دريافت نکرده بود و زهرا نعمتي اولين ورزشکار ايراني است که موفق به دريافت نشان افتخار اسپورت آکورد شد.

در مراسم اهداي جايزه که خردادماه امسال در سن‌پترزبورگ روسيه برگزار شد، روساي فدراسيون‌هاي جهاني و رييس کميته بين‌المللي المپيک حضور داشتند. اين جايزه مادي نيست و شامل لوح افتخار و يک تنديس است که به نوعي اسکار ورزشي محسوب مي‌شود.

سمیه عباسپور

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی ریو

این ورزشکار تنها بانوی ایرانی است که موفق به کسب سهمیه کامپوند بانوان پارالمپیک در تاریخ تیروکمان جانبازان و معلولین شده است.

وی در 16 شهریور سال 64 در بیرجند متولد شد و اکنون کنار همسر و تنها دختر خود در کرمان زندگی می کند.

عباسپور فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان است که در سال 84 در مسیر دانشگاه به علت سانحه تصادف دچار قطع نخاع شد.وی پس از آشنایی با زهرا نعمتی وارد رشته تیر و کمان جانبازان و معلولین شد.

وی در تمام مسابقات برون مرزی تیم ملی حضور داشته و نتایج خوبی را کسب کرده است.

افتخارات

کسب سهمیه کامپوند پارالمپیک ریو
-مدال طلا مسابقات پارآسیایی اینچئون کره جنوبی سال 2014
-مدال نقره تورنمنت بین المللی چک سال 2015
-مدال نقره انفرادی و میکس مسابقات تایلند سال 2016
-مدال برنز مسابقات بین المللی امارات سال  2016
-مدال طلا مسابقات جهانی چک سال 2016
-مدال برنز مسابقات کسب سهمیه چک سال 2016

محدثه کهنسال

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی ریو

وی متولد 10 فروردین سال 78 در استان قم است. محدثه کهنسال پیش از حادثه ای که منجر به معلولیت او شود، به صورت حرفه ای ژیمناستیک کار می کرد. آن زمان او و خانواده اش ساکن شهر قم بودند و او هر روز به همراه مادر و خواهرش برای انجام تمرینات به تهران می آمد.

آبان ماه سال ۸۶ ، زمانی که محدثه با خانواده اش در راه تهران برای شرکت در مسابقات بود، در اثر سانحه تصادف پاهای خود را از دست داد.

محدثه قبل از این تصادف به غیر از ژیمناستیک که به صورت حرفه ای کار می کرد، در رشته های دو و شنا هم فعال بود و فعالیت های هنری نظیر نقاشی و آموزش ویولون را نیز دنبال می کرد. بعد از این حادثه تمام این فعالیت های وی متوقف شد.

سال ۹۱، سالی بود که محدثه وارد ورزش جانبازان و معلولان شد. این سال برای او و آینده اش در ورزش حرفه ای، سرنوشت ساز بود و در بازدیدی که مجید کهتری، رئیس انجمن تیرو کمان فدراسیون از عملکرد وی داشت از او برای حضور در اردوهای تیم ملی دعوت کرد.

مسابقات آسیایی تایلند اولین تجربه کهنسال در مسابقات برون مرزی بود و با اینکه منجر به کسب مدال نشد، اما با تجربه ای که از آن به دست آمد، ادامه مسیر را برایش هموارتر کرد.

محدثه مشغول تحصیل در مقطع متوسطه است اما با این وجود در رقابت های تایلند موفق شد رکورد ورودی مسابقات جهانی را بدست آورد و با حضوری درخشان در رقابتهای جهانی آلمان  توانست در بخش انفرادی ریکرو میان ۳۷ شرکت کننده، به عنوان هفتم دست یافته و راهی مسابقات حذفی شود. او در مسابقات حذفی مرحله یک شانزدهم حریف انگلیسی خود را شکست داد و موفق به کسب سهمیه پارالمپیک ریو شد.

افتخارات

-کسب سهمیه پارالمپیک ریو
-مدال برنز مسابقات جهانی چک سال 2016

ابراهیم رنجبر

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی ریو

وی متولد 28 بهمن سال 48 در تهران است که در در دوم بهمن 65 در شلمجه به درجه جانبازی نائل آمد.

رنجبر از سال 78 وارد تیم ملی تیروکمان شد و در پارالمپیک 2000 سیدنی به علت آسیب دیدگی نتوانست مدالی کسب کند و از آن زمان ورزش را رها کرد تا در سال 85 به این رشته ورزشی بازگشت.

افتخارات

-مدال نقره مسابقات آسیایی سال 2006
-مدال طلا مسابقات پارآسیایی گوانجو سال 2010
-مدال طلا مسابقات جهانی ایتالیا سال 2011
-مدال طلا مسابقات جهانی چک سال 2012
-مدال نقره تیم مسابقات جهانی 2012
-مدال طلا مسابقات پارآسیایی اینچئون سال 2014
- مدال برنز تیمی مسابقات پارآسیایی اینچئون سال 2014
-مدال طلا مسابقات قهرمانی جهان سال 2015
-مدال برنز میکس تیم مسابقات جهانی چک سال 2016

مجید کاکوش

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی ریو

وی متول 21 فروردین 51 در تهران است که از بدو تولد دچار معلولیت بود و از 6 سالگی وارد رشته دو و میدانی جانبازان و معلولین شد و در وزنه برداری، پرتاب نیزه و وزنه فعالیت کرده و اکنون حدود 5 سال است که به طور جدی در تیم ملی تیر و کمان حضور دارد و مهمترین ثمره این 5 سال کسب طلای جهان و سهمیه پارالمپیک بوده است.

افتخارات

-کسب سهمیه پارالمپیک ریو
-عنوان پنجمی مسابقات جهانی آلمان سال 2015
-عنوان هفتمی مسبقات جهانی چک سال 2015
-مدال طلای مسابقات آسیایی سال 2015

غلامرضا رحیمی

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی ریو

متولد یکم مرداد 57 در شهر دزفول خوزستان است که در کودکی به علت سانحه تصادف دچار معلولیت شد.وی حدود 20 سال است که فعالیت‌های ورزشی‌ را شروع کرده‌ و از این مدت، 15 سال در رشته‌های رزمی زیر نظر فدراسیون ورزش‌های رزمی فعالیت کرده و 5 بار موفق به کسب نشان طلای مسابقات جهانی شده است. در ابتدای ورود به این رشته، توانست در مسابقات کشورهای اسلامی نشان برنز کسب کند و از آن پس به تیم ملی دعوت شد.

افتخارات

-کسب سهمیه پارالمپیک ریو
-عنوان پنجم مسابقات جهانی تایلند سال 2013
-عنوان چهارم مسابقات پارآسیایی اینچئون کره جنوبی سال 2014
-عنوان چهارم مسابقات جهانی چک سال 2015
-مدال برنز مسابقات جهانی آلمان 2015
-مدال طلا و نقره مسابقات بین المللی امارات 2016

هادی نوری

نشانه گیری کمانداران به سمت سکوهای قهرمانی ریو

وی اولین سهمیه تیم ملی تیر و کمان و همچنین برای نخستین بار در بخش کامپوند مجوز حضور در رقابت های ریو را کسب کرد.

نوری در 21 فروردین 67 در اصفهان متولد شده است.وی در سال 88 در سانحه تصادف دچار معلولیت شد و از سال 90 وارد رشته تیراندازی با کمان در ماده ریکرو شد و پس ازآن از سال 92 تاکنون در ماده کامپوند فعالیت دارد. نوری در لیگ کشوری تیر و کمان افراد غیرمعلول، تیم اصفهان را همراهی کرد و پس از آن برای اولین بار، در اردیبهشت 93 در مسابقات رکوردگیری جانبازان و معلولین حضور یافت و توانست با ثبت رکوردهای مطلوب به تیم ملی راه یابد. 

افتخارات 

-کسب سهمیه پارالمپیک ریو
-دو مدال طلا مسابقات پاراآسیایی اینچئون کروه جنوبی سال 2014
-عنوان پنجم مسابقات جهانی آلمان 2015
-عنوان پنجم مسابقات جهانی چک2016

ملی پوشان تیروکمان برای نخستین بار در هر دو بخش ریکرو و کامپوند کسب سهمیه کردند.

با این اوصاف باید دید در پارالمپیک ریو تیر کمانداران بر سکوهای قهرمانی قرار می گیرد یا نه؟




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار