زنجان؛

چاروق زنجان،پا پوشی از جنس ابریشم

چاروق دوزي يکي از صنايع دستی بومی استان زنجان است که دستهای ظريف هنرمندان زنجانی در توليد آن مهارت ويژه ای دارند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ چاروق نوعی پای پوش سنتي است که در اصطلاح محلی به لهجه تركی آن را ( چارخ) تلفظ می‌كنند.
 
این محصول با استفاده از چرم گاو و نخ های ابريشمي رنگارنگ و در انواع مختلف( طرح توري و پرده بند ) دوخته می شود.
 
ارزش فرهنگي و هنري این صنعت اصیل، هنرشناسان داخلي و خارجي را شيفته نقوش انتزاعی خود کرده که قدمت آن به دوره ساساني و اوج تزئينات آن به دوره صفوی می رسد.
 
صنعت كفاشي از قرن يازدهم هجري در شهر زنجان رونق فراواني یافت. تمركز كفاشان در دو بازار بالا و پايين و اختصاص يافتن راسته هاي گوناگون به اين فن حكايت از رونق آن در ادوار گذشته دارد و وجود محله بزرگ دباغها در شهر اين فكر را قوت بخشيده است.
 
به علت ورود كفشهاي كارخانه اي و علل ديگر ، كفاشی بومی از رونق افتاد و اساتيد آن به چاروق دوزی روی آوردند. به هر تقدير هم اكنون چاروق هاي زيبا از شهرت خاص و عام برخوردارند .
 
اين چاروق ها مشخصاً زنانه بوده و صرفاً برای راه رفتن روی قالی و اطاقهای مفروش ساخته می‌شود كه قبلاً پشت بسته و بدون پاشنه بود ولی چند سالی است كه بصورت نعلین و پاشنه‌دار ساخته می‌شود. چاروق ها از دو قسمت كف و رو تشكيل شده است،
 
كف آن از چرم ظريف و رويه آن از نخهاي نازك رنگي و گاهي از ابريشم ‌و سیم گلابتون و در طرحهاي مختلف ساخته و بافته مي شود ، چنان كه مصنوعات آن باب طبع ايراني و خارجي است و مناسب ترين سوغات شهر محسوب می شود .

انتهای پیام/ن
 
 

برچسب ها: چارق ، زنجان ، ابریشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.