سی‌بی‌سی نیوز گزارش داد:

آثار روحی و جسمی مشاهده تصاویر دلخراش در شبکه‌های اجتماعی

روانشناسان عقیده دارند مشاهده تصاویر دردناک منجر به پدیده‌ای به نام "آسیب روانی نیابتی" می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت شبکه خبری سی‌بی‌سی نیوز، هنگامی که تصاویر دردناک حادثه تروریستی نیس در فضای مجازی پخش شد، سی‌بی‌سی نیوز تصمیم گرفت آن را پخش نکند. "دیوید استادر" – مدیر بخش استانداردها و اصول روزنامه نگاری شبکه سی‌بی‌سی – در این‌باره گفت: "درباره پخش اینگونه تصاویر معمولا قوانینی وجود دارند. ما خبر را پوشش می‌دهیم؛ ولی از پخش تصاویر بیش از حد دردناک معذوریم. مگر اینکه در پی هدفی برای پخش آن تصویر باشیم."

این در حالی است که تصاویر خشونت‌آمیز تقریبا به وسیله هر کاربر در شبکه‌های اجتماعی در دسترس است. ممکن است در فیس‌بوک به دنبال تصاویر حیوان خانگی جدید دوستتان باشید، اما در عوض با تصاویر دلخراش اجساد مواجه شوید.

روانشناسان معتقدند مشاهده این تصاویر حتی بر افرادی که با محل وقوع آن‌ها فاصله دارند در بلند مدت تاثیر می‌گذارد. مشاهده این تصاویر می‌تواند برای افراد موجب حس ناامنی، تنش و اضطراب شود. آن‌ها ممکن است تصور کنند شهرشان هدف حمله بعدی قرار خواهد گرفت.

دکتر روانشناس "اورن آمیتی" – در مصاحبه با سی‌بی‌سی گفت: "اکنون اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد افراد می‌توانند به صورت غیرمستقیم نیز دچار آسیب‌های روانی قرار گیرند. اگر شما همیشه به این تصاویر نگاه کنید، این صحنه‌ها برای شما عادی شده و تصور می‌کنید جهان بسیار خطرناک‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید است." وی افزود، در علم روانشناسی به این پدیده "صدمه روانی نیابتی" می‌گویند. وی گفت در آخرین کتاب راهنما درباره تشخیص بیماری‌های روانی آمده است: تکرار مشاهده تصاویر دلهره آور می‌تواند شخص را با آسیب های روانی جدی مواجه کند.

این روانشناس افزود: "احتمال صدمه دیدن فردی که در گذشته آسیب روانی را تجربه نکرده است بر اثر مشاهده این تصاویر، نسبت به فردی که در گذشته با آسیب‌های روانی دست و پنجه نرم کرده اند کمتر است." وی همچنین اظهار کرد یکی از علائم اصلی این بیماری در افراد، احساس ناتوانی در کنترل مسائل است.

وقتی فردی از این حوادث مطلع می‌شود – حتی اگر در کشور دیگری انجام شده باشد – ناخودآگاه تصور می‌کند: هیچکس کاری از دستش برنمی‌آمد. این امر، بر روان و طرز فکر افراد تاثیر خواهد گذاشت به طوری که بیش از حد هوشیار و مراقب خواهند شد. حتی اگر شما در آن حادثه حضور نداشته باشید، با دیدن تصاویر آن، علائم فیزیولوژیکی را از خود بروز می‌دهید که گویی این حادثه را شخصا تجربه کرده اید.

آمیتی در ادامه گفت: "در صورتی که همواره تصور کنید در خطر قرار دارید، بدن شما همواره در حالت آماده باش قرار خواهد گرفت و این در بلند مدت بر بدن و مغز شما آسیب خواهد زد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار